خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزارت خارجه: نهادهای بین‌المللی برای کمک به بی‌جاشدگان افغانستان بشتابند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه افزایش خشونت‌ها موج جدیدی از بی‌جاشدگان را در افغانستان به دنبال داشته است، گفت: امیدواریم جامعه و نهادهای مسئول بین المللی نسبت به این مساله توجه جدی نشان داده و بویژه در شرایط شیوع کرونا به وظایف ذاتی خود در کمک به این به این بی‌جاشدگان بشتابند.

به گزارش ایرنا از اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه سعید خطیب زاده در خصوص آخرین وضعیت تحولات افغانستان و موضع جمهوری اسلامی ایران عنوان داشت: ما به دقت و از نزدیک ‌تحولات را پیگیری می‌کنیم و در تماس با تمامی طرف‌ها هستیم. همانطور که دکتر ظریف در توییت خودشان تاکید کردند جمهوری اسلامی ایران از تمامی امکانات و ابزارهای خود برای تسهیل گفت و گوها و مصالحه در افغانستان استفاده کرده و از ابتکار شورای هماهنگی نیز استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای مشترکات فراوان تاریخی، تمدنی و فرهنگی با افغانستان بوده و در تمامی مقاطع حساس و مهم تاریخ آن کشور با تمام توان و به‌رغم مضایق و محدودیت‌ها، در کنار مردم مسلمان و همسایه خود حضور داشته است. در همین راستا، در این مقطع سرنوشت‌ساز نیز مانند همیشه در کنار آنها خواهیم بود و تمام تلاش خود را برای نیل به صلح و آرامش به کار خواهیم بست.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌ها در محیط افغانستان، همه طرف‌ها را به کاهش خشونت، حفظ آرامش و تلاش برای دستیابی به راه حل‌های صلح‌آمیز از طریق گفت‌وگو دعوت می‌نماید.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران عمیقا امیدوار است جان، مال و ناموس تمامی افراد بویژه غیرنظامیان در جریان تحولات پرشتاب اخیر در افغانستان از هر گونه تعرض مصون مانده و همه طرف‌ها با خویشتن‌داری و آینده‌نگری تعهد خود را نسبت به این امور نشان دهند و اجازه ندهند جغرافیای افغانستان مورد سوء استفاده گروه‌های خشونت طلب قرار گیرد.

خطیب زاده اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خواستار توجه جدی به مصونیت دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک در چارچوب کنوانسیون‌های بین المللی بوده و بر لزوم سلامت دیپلمات‌ها و تامین امنیت این اماکن تاکید می‌نماید. بدیهی است وزارت امور خارجه بطور مستمر با کادر دیپلماتیک مستقر در سفارت و کنسولگری خود در کابل و هرات در تماس بوده و بطور مداوم تحولات را رصد می‌نماید.

وی با بیان اینکه افزایش خشونت‌ها و ناآرامی های اخیر موج جدیدی از بی‌جاشدگان را به دنبال داشته است، گفت: امیدواریم جامعه و نهادهای مسئول بین المللی نسبت به این مساله توجه جدی نشان داده و بویژه در شرایط شیوع کرونا، بدون فوت وقت به وظایف ذاتی خود در کمک به این بی‌جاشدگان بشتابند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است همه طرف‌ها از طریق گفت و گو و مفاهمه سیاسی مشکلات موجود را حل نمایند. در این راستا، ایران بار دیگر آمادگی خود را جهت تسهیل حل موضوعات افغانستان از طریق گفت و گوهای بین الافغانی و با مالکیت افغان‌ها و همچنین کمک به اجماع منطقه ای در موضوع افغانستان اعلام می‌دارد. در همین چارچوب ما از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از طریق شورای راهبری متشکل از رهبران بزرگ و سرشناس افغانستان استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد انفجار تانکر سوخت در شمال لبنان و برخی درخواست‌ها مبنی بر استعفای مقامات لبنانی اظهار داشت: لبنان مدت مدیدی است که با مسائل و مشکلات اقتصادی و بحران عدم تشکیل دولت رو به رو است. کمبود سوخت و تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت آن نیز یکی از این مشکلات بوده که متاسفانه حادثه انفجار عکار نیز در جریان توزیع سوخت میان شهروندان به وقوع پیوست.

وی اضافه کرد: ما ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان و مجروحان، برای مجروحین، سلامتی مسئلت می کنیم.

خطیب زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است دولت و ملت لبنان از بلوغ سیاسی و ملی لازم برخوردارد بوده و قادر به حل مشکلات خود خواهند بود. بدیهی است در این راستا، ایران از هیچ کمکی در جهت کاهش آلام مردم و نیاز های دولت و ملت لبنان، دریغ نخواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به تلاش آمریکا برای استرداد الکس ساب دیپلمات زندانی ونزوئلا در دماغه سبز اظهار داشت: حقوق دیپلماتیک و رعایت آن موضوعی مصرح در حقوق بین الملل بوده و کنوانسیون وین چهارچوب آن را به روشنی مشخص کرده است. آقای آلکس ساب با گذرنامه دیپلماتیک و به عنوان فرستاده دولت ونزوئلا به منظور تهیه اقلام دارویی و غذایی برای مردم این کشور از سوی دولت ونزوئلا عازم ماموریت بود که دولت آمریکا با اعمال غیرقانونی و فراسرزمینی قوانین داخلی خود و صرفا با اغراض و اهداف سیاسی مانع انجام ماموریت وی شده است.

وی افزود: تلاش آمریکا جهت استرداد فرستاده یک دولت در کشوری ثالث به آمریکا، نه تنها مغایر با تمامی اصول پذیرفته شده ناظر بر فعالیت دیپلمات‌ها در سراسر جهان است، بلکه می‌تواند بدعتی خطرناک در حقوق بین الملل و روابط میان کشورها باشد.

خطیب زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدامی که مغایر با اصول روابط بین الملل و مانع فعالیت دیپلمات ها باشد را قویا محکوم می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص تحریم های جدید وزارت خزانه داری آمریکا علیه برخی از افراد و موسسات با ادعای مشارکت در فروش نفت ایران اظهار داشت: روشن است که سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران سیاستی شکست خورده و بلااثر است و تنها از اعتیاد واشنگتن به تحریم حکایت دارد.

وی تصریح کرد: علیرغم اذعان و اعتراف تمام مقامات آمریکایی مبنی بر شکست سیاست تحریم و فشار حداکثری علیه ایران، تداوم این سیاست به اشکال و بهانه های مختلف، از جمله ادعاهایی که به تازگی مطرح شده، جای تامل داشته و ناشی از ادامه سردرگمی برخی از مقامات آمریکایی در قبال ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی پیرامون خبر منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر اینکه آمریکا در حال بررسی گزینه‌های جایگزین خود در قبال برجام است اظهار داشت: همه کشورها از جمله ایران گزینه های جایگزین خود را داشته باشند. تاکنون مذاکرات در وین بر مبنای لزوم انجام تعهدات آمریکا در چارچوب برجام و لغو کامل و عملی تحریم ها بوده است. اگر این امر محقق شود، واشنگتن می‌تواند به برجام‌ باز گردد در غیر اینصورت آمریکا کماکان در پشت در برجام خواهد ماند.

خطیب زاده در واکنش به ابراز نگرانی مقامات آمریکا نسبت به افزایش رفتارهای به گفته آنها تهاجمی ایران در منطقه و ماجرای کشتی مرسر استریت نیز گفت: عجیب است که یکی از مقامات کشوری که ریشه و علت العلل بسیاری از معضلات و گرفتاری‌های منطقه ما است و به صورت آشکار و پنهان، مستقیم و یا غیر مستقیم باعث گرفتاری های ملل منطقه است، جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کند.

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران اتهام‌های هماهنگ شده مطرح شده در خصوص حمله به کشتی مرسر استریت را رد می کند. رژیم اشغالگر قدس به اتفاق برخی از حامیانش که ید طولایی در فریبکاری و جعل اسناد دارند، قصد دارند در حوادث اخیر منطقه با سندسازی در خصوص این اتهامات، برنامه سیاسی خود را پیش ببرند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان بر سیاست اصولی خود مبنی بر حفظ صلح و ثبات در منطقه و لزوم مشارکت و همکاری درون منطقه ای تاکید دارد و حضور نیروهای خارجی در منطقه را عامل اصلی و پایدار ایجاد بحران ها و بی ثباتی در منطقه می داند.

خطیب زاده همچنین درخصوص هشدار رابرت مالی فرستاده ویژه امریکا در امور ایران نسبت به مخاطرات سفر برخی شهروندان به ایران گفت: دولت بایدن که در ابتدای روی کار آمدن در تلاش بود نشان دهد با دولت ترامپ تفاوت دارد، در عمل همان رویکردهای منسوخ گذشته در ترویج ایران هراسی را پیش گرفته است؛ رویکردهایی که در دولت ترامپ نیز به نتیجه نرسیدند و مقام‌های آمریکایی اذعان دارند که اینگونه رفتارها در برابر ایران نتیجه ندارد.

وی ادامه داد: نحوه رفتار دولت فعلی آمریکا در گفتگوهای انجام شده در خصوص زندانیان ایرانی به گزوگان گرفته شده در آمریکا، نشان میدهد مقامهای دولت بایدن حتی بیش از مقامهای سابق آمریکایی در تلاشند تا مسائل انسانی و مراودات مردمی را سیاسی و حتی امنیتی کنند و چنین سیاستی مسلما مانند قبل بی نتیجه خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در حالی که دولت جدید در ایران علاقمند به بسط روابط و افزایش پیوندها با ایرانیان خارج از کشور است، اظهارات مقامهای آمریکایی، از جمله فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، اقدامی ضدبشری در جهت نفرت پراکنی و ترویج ایران هراسی برای ایرانیانی است که قصد حفظ ارتباطات با سرزمین مادری خود را دارند و هدف آن جلوگیری از ارتباط سازنده ایرانیان با کشورشان است.

خطیب زاده به مقامات آمریکایی یادآوری کرد: اگر قصد دلسوزی برای ایرانیان دارند، بهتر است دست از تهدید و ارعاب و دام گذاری برای ایرانیان بردارند و در جهت تامین حقوق شهروندی و تسهیل آزادی رفت و آمد ایرانیان مقیم آمریکا گام های اساسی بردارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص اعتراض مسلمانان آمریکا به توقیف کاشی‌های اهدایی ایرانی برای مساجد به بهانه تحریم نیز اظهار داشت: با توجه به ارسال چندین محموله کاشی در گذشته به صورت هدیه و عدم دریافت وجه از سوی خیرین ایرانی، ادعای اخیر مسئولین گمرک آمریکا مبنی بر شمول تحریم در ارسال و دریافت این کاشی ها، غیر قابل توجیه است.

وی افزود: بر اساس اظهارات مسئولین مسلمان مسجد ماناساس در ایالت ویرجینیا، بنا بر درخواست مسلمانان این منطقه، کاشی‌هایی که آیات قرآن بر روی آنها حک شده است، از مدتها قبل از شهر قم به صورت هدیه و بدون دریافت هر گونه وجه، برای بنای این مسجد ارسال می‌شده و ارسال این کاشی ها چندین بار در گذشته صورت گرفته است.

نامه ای برای شرکت در اجلاس همسایگان عراق واصل شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد شرکت ایران در نشست بغداد گفت: درخصوص شرکت در اجلاس همسایگان عراق دعوت نامه ای واصل شده است و جمهوری اسلامی ایران در زمان مناسب تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از صلح و ثبات در عراق و فرایند سیاسی در این کشور حمایت کرده و خواهد کرد.

خطیب زاده همچنین درباره وزارت خارجه در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: قبلا گفت و گوهایی بین دوکشور برگزار شده و مانعی برای ادامه این گفت وگوها وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفتگو برای کاهش تنش و افزایش همکاری ها تاکید کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه به پرسشی پیرامون ممنوعیت ورود زائران ایرانی و چند کشور دیگر به عربستان برای ادای عمره نیز پاسخ داد و گفت: حضور در حج و طواف بیت الله الحرام، حق تمام مسلمانان است و باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام تمهیدات لازم، این فریضه اللهی اجرا شود. البته جزئیات شرایط اعزام به عمره باید توسط مراجع رسمی عربستان سعودی اعلام شود که منتظر آن هستیم.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در خصوص موضع اتخاذ شده از سوی وزارت خارجه آمریکا پیرامون نخستین سالگرد توافق امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: یک سال گذشته و به ویژه جنگ ۱۲ روزه غزه، به خوبی نشان داد که این توافق نه تنها به صلح و حقوق فلسطینیان کمکی نکرده، بلکه با نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین، رژیم غاصب اشغالگر قدس را برای انجام جنایات خود بر علیه این مردم مظلوم حریص تر و بی پرواتر نموده است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها که نقش میانجی را در پرژوه عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل را ایفا می کنند، به امارات و اسرائیل برای تلاش‌هایشان جهت ایجاد یک منطقه آرام‌تر و کامیاب‌تر تبریک می گویند. این در حالی است که آن ها با این کار ناامنی و بی ثباتی را به خلیج فارس آورده اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: از زمانی که پای اسرائیلی ها به طور رسمی به امارات و بحرین و به طور کلی به منطقه خلیج فارس باز شده، همانند مدل رفتاری شناخته شده از این رژیم خشونت طلب و یاغی، نا آرامی هم به خلیج فارس رسیده است. اسرائیل هرجا که وارد می شود ناامنی را با خود به آنجا می برند.

خطیب زاده به سوالی در خصوص اظهارات یک مقام اماراتی در مصاحبه با رسانه ای اسرائیلی پیرامون سالگرد توافق عادی سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی و نقش حماس نیز پاسخ داد و گفت: ادعای حیرت‌آور این مقام اماراتی مبنی بر اشغال غزه به وسیله حماس، تحریف آشکار تاریخ است. چنین ادعاهایی از موضع ذلت و نادیده گرفتن حقیقت و تاریخ مردم فلسطین و همچنین پشت پا زدن و تضعیف موضع جهان عرب و جهان اسلام در قبال رژیم صهیونیستی است. چنین موضعی حتی در میان خود اسرائیلی ها هم بی سابقه بوده و پیشی گرفتن این مقام اماراتی در تحریف تاریخ شرم آور است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر حمایت خود از مردم مظلوم غزه تاکید کرده و از اشاعه دهندگان دروغ می خواهد تا دیرنشده از مسیر اشتباه خود برگردند و واقعیت شکست اهداف توافق به اصطلاح صلح ابراهیم را بپذیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به ادعای این مقام اماراتی پیرامون عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای اظهار داشت: این قسمت ادعاهای وی به اندازه قسمت قبل و شاید بیش از آن، بی اعتبار و بی ارزش است.

وی اضافه کرد: البته ما این اظهارات را که یا از روی جهل و یا از باب اغراض صرف سیاسی بیان می‌شود، نشان دهنده موضع کشور امارات نمی‌دانیم، اما معتقدیم ادامه این روند می تواند تاثیر مخربی بر بهبود روابط و روند اعتمادسازی ها بگذارد.

خطیب زاده در خصوص بیانیه صادر شده از سوی امارات درباره امنیت دریانوردی نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به حفظ و پاسداری از امنیت انرژی نموده و از هرگونه اقدام منطقه ای برای افزایش ثبات و امنیت در آب‌های خلیج فارس استقبال می نماید، اما تاکید دارد که امنیت در همراهی و همکاری همه جانبه و دسته جمعی کشورهای منطقه تامین شده و هرگونه دخالت و حضور بازیگران خارجی نه تنها به افزایش امنیت کمکی نمی کند، بلکه بر بی ثباتی آب های منطقه نیز می افزاید.

به گفته این دیپلمات کشورمان جمهوری اسلامی ایران منشا خرابکاری های صورت گرفته در آب‌های خلیج فارس را حضور نیروهای خارجی دانسته که با اهداف سیاسی دست به ناامن سازی خطوط انتقال انرژی می نمایند.

وی تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه واضح است و امیدواریم کشورهای منطقه نیز این واقعیت را درک نموده و برای دستیابی به صلح با همکاری تمامی همسایگان تلاش کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص برخی گزارشها پیرامون پیشنهاد نخست وزیر اسرائیل در ملاقات با رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا برای هماهنگی و اتخاذ استراتژی مشترک در صورت شکست مذاکرات هسته ای اظهار داشت: ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود تحت تاثیر لابی صهیونیست‌ها دچار این سوء محاسبه شد که با خروج از برجام و افزایش فشارها می‌تواند به توافق جدیدی با ایران دست یابد و امتیازات بیشتری بگیرد، در حالی که در عمل سیاست‌های ترامپ علیه ایران کاملا شکست خورد.

وی گفت: این رویه ای است که طی چندین دهه صهیونیست‌ها تلاش کرده اند سیاست منطقه ای آمریکا را بصورت یکطرفه به نفع خود مصادره کنند و به آن جهت دهند و در اثر آن، هزینه های سنگین مالی و انسانی بر مردم منطقه و آمریکا وارد کنند.

خطیب زاده تصریح کرد: فکر نمی کنیم مسئله مذاکرات ایران با سایر کشورها به رژیم بدنام و بدسابقه اسرائیل مربوط شود. در عین و در حال شرایط کنونی آمریکا به خوبی می داند که تصور مذاکره مستقل برای توافقی جدید با ایران تصوری خام است و برنامه هسته‌ای ایران نیز روند توسعه صلح آمیز خود را متوقف نمی‌کند.

وی با بیان اینکه اجرایی موثر برجام از سوی همه طرف ها ، هدف گفتگوها در وین استف گفت: در روزهای سرنوشت ساز پیش رو مقامهای دولت بایدن باید مشخص کنند که می خواهند منافع ملی آمریکا را در نظر بگیرند و یا قصد آنها تنها خشنودسازی رژِیم صهیونیستی است.

خطیب زاده با اشاره به اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در خصوص اقدام مشترک علیه ایران و حزب ا… نیز خاطر نشان کرد: اقدام مشترک کلید واژه ی رسانه ای جدیدی است که این روز ها توسط اسرائیلی ها و معدودی غربی‌ها تکرار می شود. کشور ما را بدون ارائه سند متهم می‌کنند و سپس برای خود حلقه همفکری تشکیل می دهند و ایران را تهدید به اقدام مشترک می کنند. اسرائیل و آمریکا و برخی از این کشورهای غربی بیش از ۴۰ سال است که علیه ایران “اقدام مشترک” می کنند و البته “مشترکا” شکست می‌خورند. این مسئله ی جدیدی نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: رژِیم صهیونیستی دچار این توهم است که می‌تواند با فشار و تهدید شرایط را برای ایران سخت تر کند در حالی که در عمل اینگونه رویکردها و اقدامات تاکنون به ضرر آمریکا و وابستگانش تمام شده و ادامه این مسیر نیز نتیجه ای جزء شکست و ناکامی برای آنها ندارد.

وی در خصوص لبنان و حزب الله نیز گفت: قریب به دو دهه است که اسرائیل تفوق راهبردی خود بر حزب الله لبنان را از دست داده و حزب الله توانسته یک بازدارندگی موثر در مقابل رژیم اشغالگر قدس ایجاد کند و لذا حالا این رژیم به عوام فریبی، مظلوم نمایی و تهدیدهای توخالی رو آورده است.

خطیب زاده تاکید کرد: وزیر جنگ اسرائیل که صحبت از تغییر معادلات می کند، باید بداند که اگر کسی بخواهد معادلات را تغییر دهد، آن طرف رژیم صهیونیستی نخواهد بود. جنگ ۱۲ روزه غزه این واقعیت را به خوبی آشکار کرد و وضعیت آشفته سیاسی و داخلی این رژیم نیز مؤید این سخن است.

وزیر خارجه ژاپن هفته‌آینده به تهران می آید

وی در پایان از سفر وزیر امور خارجه ژاپن به کشورمان طی هفته آینده خبر داد و گفت: موته گی توشیمیتسو وزیر امور خارجه ژاپن به دعوت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از تاریخ یکشنبه ۳۱ مرداد ماه جاری سفر دو روزه ای را به جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

خطیب زاده افزود: این سفر که در آستانه تشکیل دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار است، در پاسخ به سفر سال ۱۳۹۸ دکتر ظریف به توکیو انجام می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد:روابط ایران و ژاپن به عنوان دو قدرت مهم در غرب و شرق آسیا همواره مهم بوده و دو کشور در ۹۰ سال روابط دیپلماتیک، بر اساس منافع مشترک، از روابط دوستانه برخوردار بوده اند و در حال حاضر نیز رایزنی ها در مورد مسایل دو و چندجانبه در بالاترین سطوح میان دو کشور برقرار است.

خطیب زاده خاطر نشان ساخت: وزیر امور خارجه ژاپن در این سفر علاوه بر همتای ایرانی، با دیگر مقامات ارشد کشورمان نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا