خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«هر گونه تجمعی خطرناک است؛ مراجع تقلید پای کار بیایند»

رئیس انجمن جامعه ایمن ایران گفت: امروز مسئولین کشوری باید به تلویزیون بیایند و با خواهش و التماس از مردم بخواهند پروتکل ها رعایت شود و اگر اشتباهی شده از مردم عذر بخواهند. هر تجمعی خطرناک است باید مراجع پای کار بیایند. هزاران هیات در کوچه ها داریم که همه در پارکینگ مسقف خانه ها مراسم برگزار می کنند. روزهای آینده اوج این مراسم است. هر گونه تجمعی خطرناک است مساله مرگ و زندگی است.

دکتر جواد نوفرستی در گفت وگو با شفقنا در پاسخ به این سوال که در یک سال و نیم گذشته در مقاطع مختلف محدودیت هایی درباره کرونا اعمال شده است که به نظر می رسد این محدودیت ها موفق نبود و در هر موج کرونا بیماری شدت پیدا می کند، چه نوع مدیریتی می تواند از این وضعیت جلوگیری کند؟ اظهار داشت: تصمیم خوب یک وجه قضیه است و وجه دیگر و مهمتر از آن اجرای آن تصمیم خوب است. بعضا حتی تصمیمات خوب در عمل به خوبی اجرا نمی شد و در عمل جدیتی وجود نداشت و شان تصمیم و ستاد و همه چیز زیر سوال می رفت و باعث بی اعتمادی جدی می شد که ترمیم این دیوار اعتماد مساله جدی است. امروز می پرسیم چرا مردم پروتکل ها را رعایت نمی کنند، وقتی تعداد فوتی ها زیر صد نفر بود مردم بیشتر و بهتر از امروز که تعداد فوتی ها به ۶۰۰ نفر رسیده رعایت می کردند. این نشان می دهد مردم دچار بی تفاوتی و بی انگیزه گی شده اند. مردم احساس می کنند این تصمیمات هم چندان جدی نیست. باید مردم را همراه کرد و اعتماد سازی کرد و حتی عذر خواهی کرد چون اگر مردم همراهی نکنند روزهای سخت‌تری در راه است.

بسیاری از کارشناسان راه تعطیل کردن و محدودیت ها را راهکار نمی دانند

وی افزود: گویا در ستاد ملی کرونا تصمیماتی گرفته می شود که از اساس قرار نیست اجرا شوند. این یعنی نابود کردن اعتماد و از ریشه زدن اعتماد، یکی از موضوعات همین است. بسیاری از کارشناسان راه تعطیل کردن و محدودیت ها را راهکار نمی دانند و باید آسیب شناسی کرد و به راه حل های دیگری رسید، امروز افراد باید پاسخگو باشند. اینکه امروز برای محدودیت فردا تصمیم می گیرند یعنی اصل تصمیم مشکوک است. یعنی به مردم اعلام می کنیم که ۲۴ ساعت وقت داری هر کسی می خواهد برود، برود. فرمانداری تهران تعداد خودروهای خارج شده را اعلام کرد. گویا افراد غیر مطلع تصمیم گیری می کنند.

بدون شک می شد از پیشگیری موج چهارم و پنجم جلوگیری کرد

اولین وظیفه آقای رییسی تغییر ساختار ستاد کرونا است

در برابر کرونا به مدیریتی منسجم نیاز داریم

نوفرستی تصریح کرد: امروز یکی از بحث ها مدیریت ستاد کرونا در دوره انتقال دولت است. طبیعتا اکثریت مطلع کسانی که امروز در ستاد کرونا هستند می دانند که در دولت بعدی جایگاهی ندارند. آنها انگیزه ای برای اخذ تصمیمات شجاعانه ندارند. بدون شک می شد از پیشگیری موج چهارم و پنجم جلوگیری کرد. چطور طرح شهید سلیمانی در پیک سوم به خوبی مساله را جمع کرد ولی از حمایت دولت و ستاد کرونا کنار رفت و بعد صراحتا سفرهای نوروزی تشویق شد و با وجود تاکید اکثریت کارشناسان بر منع سفر ها با اتفاق مردم را تشویق به سفر کردند. اولین وظیفه آقای رییسی تغییر ساختار ستاد کرونا است. این وضعیت نشان می دهد ما در برابر کرونا به مدیریتی منسجم نیاز داریم.

نه از تجربیات دنیا و نه از تجربیات موفق خودمان استفاده نمی کنیم

بیش از دو ماه است تعداد تست های کرونا نصف شده است

وی ادامه داد: اگر آقای رییسی امروز هم این کار را انجام بدهد بهتر خواهد بود. مهمترین طرحی که دیروز هم تایید شد طرح شهید سلیمانی بود، بیمار یابی سریعتر شیوه مناسب است ولی نه از تجربیات دنیا و نه از تجربیات موفق خودمان استفاده نمی کنیم. سیستان و بلوچستان اولین استانی است که از قرمزی در می آید اگر تجمعات این ایام موضوع را خراب نکند. ما در آن اوایل کیت تشخیص به اندازه کافی نداشتیم ولی خوشبختانه از آذر سال گذشته ما به روزی ۱۲۰ هزار تست رسیدیم. بیش از دو ماه است یعنی از خرداد به این سو تعداد تست ها نصف شده است. تست یعنی بیمار یابی و این مساله به جای بیشتر شدن کمتر شد و هیچ کسی پاسخگو نبود.

طرح شهید سلیمانی می تواند مثل موج سوم ما را از این بحران عبور بدهد

باید بیماران را زود شناسایی کنیم و به این منظور باید تست ها را زیاد کرد

نوفرستی درباره اینکه مشخص نیست چرا تعداد تست های کرونا کمتر شده گفت: نمی دانیم چون کسی پاسخگو نیست، این شایعه نیست و آمار رسمی است. طرح شهید سلیمانی می تواند مثل موج سوم ما را از این بحران عبور بدهد، اساس این طرح بر بیماریابی است. این کار با کمک بسیج جامعه پزشکی و هلال احمر و… انجام می شود. ‌ بیماریابی صورت می گیرد و لازمه اش تست است و تا اینجا ۱۵۰ هزار تست رایگان تعیین شده است. باید بیماران را زود شناسایی کنیم و به این منظور باید تست ها را زیاد کرد و حتی برای تست به در خانه مردم رفت. ۹۰٪ افراد دارای کرونا بستری نمی شوند و ناقل هستند وقتی اساس بر ردیابی بیماریابی است باید فرد تشخیص داده شود و قرنطینه خواهد شد. شماره موبایل افراد مشخص است و می توان رصد کرد که فرد با این شماره تلفن از فلان آدرس خارج نشود. باید افراد طبق طرح شهید سلیمانی شناسایی شوند و آموزش داده شوند و قرنطینه شود و در خانه بمانند. این طرح ما را در یک سوم نجات داد.

اساس بر شناسایی سریع بیمار است

هر هزینه ای از هزینه از دست رفتن جان انسان ها پایین‌تر است

وی در مورد اینکه ممکن است طرح هزینه زیادی داشته باشد اظهار داشت: هزینه آن از اینهمه فوت کمتر بود. اساس در کل جهان همین است. از فرد پرسیده می شود شما که تستتان مثبت بود با چه کسانی در ارتباط بودید؟ کجا بودید؟ به این طریق می توان سر نخ را بدست آورد و افراد دیگر را شناسایی کرد و گفت سریع بروید و تست بدهید. مواردی داریم که ۲۵ نفر در یک عروسی مبتلا شدند، عکس شکستن النگو های طلای عروسی که فوت کرده بود منتشر شد. وقتی تست کسی مثبت شد باید بدانیم آن فرد کجا ها بوده؟ باید بدون نیاز به مراجعه به بیمارستان ها به خانه افراد برویم و تست بگیریم. اساس بر شناسایی سریع بیمار است. ادامه این طرح تا ۲۰۰ هزار کیت رایگان روزانه است و هر هزینه ای از هزینه از دست رفتن جان انسان ها پایین‌تر است.

امروز مسئولین کشوری باید به تلویزیون بیایند و با خواهش و التماس از مردم بخواهند پروتکل ها رعایت شود

مسولین باید درباره اشتباهات خود از مردم عذر بخواهند

هر تجمعی امروز خطرناک است

نوفرستی گفت: اگر افراد که مبتلا هستند زود شناسایی شوند و در خانه مراقبت شوند و رسیدگی شوند هزینه های درمان فرد مبتلا کمتر می شود و بعدها به دنبال داروهای میلیونی نمی گردد و با نرخ چند ده میلیونی بستری نمی شود. این مساله در طرح شهید سلیمانی پیش بینی شده است و کمک بزرگی خواهد بود. مساله بعدی حمایت ها است. بانک ها باید مساله چک را حل کنند باید این مسائل در بودجه پیش بینی شود. مشاغل آسیب پذیر باید مورد حمایت قرار بگیرند. هزینه ها باید پیش بینی شوند. امروز مسئولین کشوری باید به تلویزیون بیایند و با خواهش و التماس از مردم بخواهند پروتکل ها رعایت شود و اگر اشتباهی شده از مردم عذر بخواهند. هر تجمعی خطرناک است باید مراجع پای کار بیایند. هزاران هیات در کوچه ها داریم که همه در پارکینگ مسقف خانه ها مراسم برگزار می کنند. چهار پنج روز آینده اوج این مراسم است. هر گونه تجمعی خطرناک است مساله مرگ و زندگی است.

عمده تعداد فوت های در برخی کشورها مربوط به کسانی است که واکسینه نشده اند

بیماری هنوز با ما خواهد بود و کسی نمی تواند پیش بینی روشنی داشته باشد

متأسفانه امروز مهمترین دغدغه ما واردات واکسن نیست

وی در خصوص اینکه حتی اگر واکسیناسیون انجام شود آیا باز هم باید تمهیداتی اندیشیده شود؟ افزود: واکسیناسیون ایمنی کامل و صددرصدی ایجاد نمی کند. ایمنی کامل بعد از دو هفته از دوز دوم اتفاق می افتد، دوز اول ایمنی ایجاد نمی کند. فردی که تست مثبت دارد یا علائمی دارد نباید واکسن بزند هر نوع علائم سرماخوردگی کرونا است و کسی که دوز اول را زده نباید فکر کند که مصونیت دارد، او هم قطعا مبتلا می شود. امروز تنها ۴.۷ جمعیت ما دوز دوم واکسن را دریافت کرده اند، ما تازه امروز به این آمار ها رسیده ایم. کسی که امروز دوز دوم واکسن را زده تازه در هفته دوم شهریور ایمنی پیدا می کند که باز هم احتمال بیمار شدن وجود دارد و تنها اگر بیماری زمینه ای نداشته باشد بیماری که می گیرد خفیف خواهد بود و علائم حاد نخواهد داشت. انگلیس یکی از کشورهایی بود که بالاترین آمار واکسیناسیون را داشت و برای اولین بار در ورزشگاه هایش باز شد و انگلیسی که آمار هزار نفر فوتی داشت به آمار تک رقمی زیر ۵ نفر و در برخی روزها صفر رسید ولی در روز فینال بازی های یوفا آمار ابتلا ۳۸ هزار نفر بود. البته آمارها عمدتا مربوط به کسانی بوده که واکسن نزده اند. انگلیس و ترکیه و آلمان و بسیاری از کشورها باز به آمار فوت سه رقمی رسیده اند. عمده این فوت ها مربوط به کسانی است که واکسینه نشده اند و یا اصلا واکسن و محدودیت ها را قبول ندارند. پس با انواع جدید ویروس بعد از واکسیناسیون هم باز احتمال ابتلا وجود دارد. هنوز هیچ کشوری در جهان تمام جمعیتش را با دو دوز واکسینه نکرده اند. طبیعتا بیماری هنوز با ما خواهد بود و کسی نمی تواند پیش بینی روشنی داشته باشد. ضمن اینکه احتمال دست ساز بودن ویروس مطرح است. امروز اعلام شده حتی در روزهای تعطیل هم مراکز واکسیناسیون باز باشند متأسفانه امروز مهمترین دغدغه ما واردات واکسن نیست.

لازم است در بحث واکسیناسیون به جایی برسیم که بگوییم روزی یک میلیون واکسن زده ایم

عدم هدف گذاری بر تعداد روزانه تزریق واکسن از نقدهای جدی به وزارت بهداشت است

نوفرستی با بیان اینکه آیا امروز تعداد واکسن به اندازه کافی است؟ گفت: امروز روند سرعت گرفته و هر دو روز یک میلیون می آید و به اندازه ۱۴ روز و دو هفته داریم همین آمادگی را مدیر شبکه بهداشت و درمان سال و ارتش به من اعلام کردند. لازم است در بحث واکسیناسیون به جایی برسیم که بگوییم روزی یک میلیون واکسن زده ایم. تمام محلات تهران سرای محله و پایگاه سلامت دارد باید از تمام نیروها استفاده شود. در سال گذشته این کار با تمام نیروها برای فشار سنجی و یک واکسن دیگر انجام شده بود. ما آمادگی داریم و تمام پایگاه های بسیج سرتاسر کشور که در محلات هستند اعلام آمادگی کتبی خود را به وزارت بهداشت داده اند. این کار باید در سطح محلات انجام شود و ترافیک و شلوغی و از این سر شهر به آن سر شهر رفتن وجود نداشته باشد. چرا از این امکانات استفاده نمی شود؟ باید از کمک ارتش و سپاه و ناجا و پایگاه های سلامت و هلال احمر و … استفاده کنیم تا وقتی به موجودی کافی واکسن رسیدیم کمتر از روزی یک میلیون تزریق نداشته باشیم. این عدم هدف گذاری بر تعداد روزانه تزریق واکسن یکی از نقد های من بر کار وزارت بهداشت بود.

چرا همه مراحل تحویل دارو را الکترونیکی نمی کنند؟!

وی ادامه داد: در مورد شلوغی داروخانه ها به عقیده من ما زیرساخت لازم را داریم و همه مراکز در اختیار وزارت بهداشت است چرا همه مراحل تحویل دارو را الکترونیکی نمی کنند؟!
من به ارتش پیشنهاد دادم شعبه ای از داروخانه ۲۹ فروردین به شکر دارو خانه سیار در چادری در حیاط هر بیمارستانی برپا شود تا بیمار و همراه او در سطح شهر به دنبال دارو نگردند. سامانه ها مشخص است، کد ملی بیمار در سامانه وجود دارد. حتی می توان از پست و دیجی کالا برای تحویل دارو کمک گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا