خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کرونا و فهم گذشتگان | حسین سخنور

حسین سخنور، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی وضعیت کنونی واکسیناسیون کرونا نوشت:

1. از دکتر سروش بارها شنیده بودیم که وقتی تاریخ می‌خوانید و به برخی حوادث و اتفاقات عجیب‌وغریب برخورد می‌کنید، طوری تحلیل نکنید که گذشتگان یک‌سره نادان و ابله بودند و حالا ما می‌دانیم و از همه امور آگاه هستیم.

2. احتمالا همه شما داستان مایه‌کوبی آبله در زمان امیرکبیر را شنیده‌اید و مردمی که حتی رشوه می‌دادند تا مامور به آن‌ها واکسن نزند و گریه امیرکبیر در آن مورد خاص؛ که مادری پول رشوه به مامور دولت نداشت تا بچه‌اش واکسن نزند و باقی ماجرا. قضاوت اکثرمان با شنیدن این حکایات از گذشتگان خودمان، چه بود؟ چه مردم احمقی بودند که نمی‌خواستند واکسینه شوند.

حسین سخور

3. وقتی نه در ایران یا افغانستان، که در توسعه‌یافته‌ترین کشورها می‌خوانید و می‌شنوید که تعداد قابل توجهی از مردم‌شان از دریافت واکسن کرونا امتناع می‌کنند، آنگاه یاد حکایت امیرکبیر و مقاومت مردم در برابر مایه‌کوبی آبله نمی‌افتید؟ آیا باز ایرانیان آن دوره را احمق و ابله خطاب می‌کنید؟ نه پیران خرافاتی خاورمیانه، که جوانان تحصیل‌کرده اروپایی و آمریکایی واکسن نمی‌زنند، چون برایشان ناشناخته است و از مشخص نبودن عوارض‌اش می‌ترسند و ما هم تقریبا آن‌ها را «می‌فهمیم» حتی اگر خودمان واکسن بزنیم. به همین نحو باید گذشتگان را در فرار از مایه‌کوبی آبله‌ «فهمید». و تاریخ‌خوانی و تاریخ‌دانی درست یعنی همین فهمیدن‌های گذشتگان.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا