خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش میدانی | چرایی نه به صندوق رای در دیار رئیسی

محمد توکلی، انصاف نیوز: با وجود گذشت بیش از دوماه از انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 همچنان بحث و گفت‌وگوها درباره‌ی دلایل کاهش مشارکت مردم در این انتخابات که با کمترین مشارکت مردمی همراه شد، ادامه دارد. یکی از نکات جالب توجه درباره درصد اعلامی مشارکت در انتخابات 1400 به میزان مشارکت انتخاباتی مردم مشهد بازمی‌گشت؛ شهر محل تولد کسی که نام او به‌عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شده است. بر اساس اعلام وزارت کشور علاوه بر درصد آرا باطله و کسانی که به رقبای ابراهیم رئیسی رای داده‌اند، 55 درصد مردم این شهر در انتخابات شرکت نکردند.

انصاف نیوز در گزارش میدانی پیشِ رو از مردم سبزوار، نیشابور و مشهد درباره‌ی انتخابات 1400 و دلایل عدم استقبال از این انتخابات پرسیده است که در پی می‌آید؛ با این توضیح که گفته‌های مردم در این گزارش به دلیل الزامات انتشار در رسانه اندکی ویرایش شده است.

«شریف حسین‌پور» که خود را دانشجویی اهل سبزوار معرفی می‌کند با دفاع از عدم شرکت در انتخابات معتقد است «دیگر صندوق رای کارکرد خود را از دست داده است».

او در پاسخ به این سوال که در صورت کاندیداتوری چه کسی به شرکت در انتخابات ترغیب می‌شد می‌گوید: «ما با سازوکاری روبرو هستیم که بهترین افراد هم در آن عملکرد بدی از خود نشان خواهند داد، در نتیجه هر کسی ثبت‌نام می‌کرد و یا هر کدام از کاندیداهای انتخابات تایید صلاحیت می‌شدند صندوق رای کارکرد واقعی خود را از دست داده است».

«بهروز» که شغلش رانندگی اتوبوس بین شهری است درباره‌ی شرکت در انتخابات می‌گوید: «این همه سال شرکت کردیم چه شد؟! همه‌اش وعده می‌دهند. با رای دادن بدهی‌های این «لکنته» تمام می‌شود؟ بچه‌ام با سی سال سن می‌تواند به خانه بخت برود؟ با رای دادن من چه چیزی درست می‌شود؟».

از او می‌پرسم که اگر چه اتفاقی می‌افتاد در انتخابات شرکت می‌کرد؟ پاسخ می‌دهد: هیچ!

دختر نوجوانی که به همراه خانواده‌اش راهی مشهد است می‌گوید مردم باید در انتخابات شرکت می‌کردند. او که خود را «مهشاد» معرفی می‌کند در پاسخ به اینکه چرا به این نتیجه رسیده است می‌گوید: ««آقا» گفته شرکت کنید».

پدر «مهشاد» ادامه می‌دهد: «مردم در انتخابات خوب شرکت کرده‌اند و به فرمان آقا لبیک گفته‌اند».

از او که خود را «مهندس برق» معرفی می‌کند، می‌پرسم پس چگونه درصد مشارکت انتخاباتی پایین‌ترین آمار در این چهل سال بوده؛ پاسخ می‌دهد: «این آمار به دلیل عملکرد روحانی است؛ او با مردم بد رفتاری کرد و مردم هم با رای ندادن به روحانی پاسخ منفی دادند».

«محسن» که در یک سوپر مارکت کوچک در سبزوار فعالیت می‌کند وقتی اسم انتخابات را می‌شنود، می‌خندد و می‌گوید «ما که رای دادیم، ولی این ]رئیسی[ هم مثل آن ]روحانی[».

از او درباره‌ی دلایل شرکت نکردن مردم در انتخابات می‌پرسم، با نشان دادن قیمت اجناس داخل مغازه‌اش می‌گوید «روزانه ]قیمت[ بالا می‌رود، چه انتظاری داری؟!».

یک استاد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار که تمایلی به اظهار نامش نداشت در پاسخ به دلایل بی رغبتی مردم به صندوق رای در این دوره از انتخابات می‌گوید: «رفته‌رفته ما با پدیده‌ی دوری‌گزینی مردم از ساختارها بروکراتیک مواجه هستیم و اعلام دلایلی همچون کرونا و یا مشکلات اقتصادی به عنوان دلایل کاهش مشارکت انتخاباتی آدرس غلط است».

او در ادامه با اشاره به موضوع ردصلاحیت‌ها با تاکید بر اینکه «بخش کوچکی از دلسردی موجود درباره‌ی انتخابات اخیر به مسئله‌ی رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب برمی‌گردد» گفت: «مسئله‌ی اساسی که مردم با آن مواجه شده‌اند ناامیدی از کارآمدی نظام حکمرانی است. بر این اساس جامعه به دنبال یافتن راه‌هایی به جز صندوق رای برای رساندن صدای خود به مسئولان ارشد کشور است».

این استاد دانشگاه با اشاره به اعتراضات دی‌96 و آبان 98 می‌گوید: «اگر نگاه تیزبینی وجود داشت می‌بایست در همان روزها سرد شدن جامعه نسبت به مسئله‌ی انتخابات، و نه فقط یک انتخابات خاص، مورد توجه قرار می‌گرفت».

از «حامد» که خود را دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی معرفی می‌کند و چند روزی‌ست که برای دیدار با خانواده‌اش به نیشابور آمده می‌پرسم که آیا در انتخابات شرکت کرده است؟، می‌گوید  «کدام انتخابات؟! همه چیز را از ابتدا برای انتخاب رئیسی آمده کرده بودند».

او در پاسخ به این پرسش که آیا منظورش ردصلاحیت‌هاست؟ می‌گوید: «نخیر آقا، منظورم چیز دیگری است که نمی‌توانم مطرحش کنم».

این دانشجو با بیان ادعاهایی دربار‌ه‌ی انتخابات88 و حوادث پس از آن می‌گوید: «همان‌هایی که احمدی‌نژاد را رئیس‌جمهور کردند، رئیسی را هم رئیس‌جمهور کردند».

«حسین پورتقی» که خود را «خدمتگزاری در «قدمگاه»» معرفی می‌کند در مواجهه با پرسش از انتخابات 1400 ابتدا می‌گوید «هر چه بوده تمام شده و حالا «حاج‌آقای رئیسی» رئیس‌جمهور همه است و نباید حاشیه درست کنید».

با توضیح درباره‌ی اینکه به دنبال حاشیه نیستیم درباره‌ی دلایل عدم مشارکت مردم در انتخابات گفت: «من فکر می‌کنم دلیل اصلی دولت است، در همین نیشابور هر صندوق رای که من رفتم کلی مشکلات داشت، عوامل اجرایی که برای دولت بودند عمدا چنین کاری را کردند تا درصد مشارکت کم شود».

از او می‌پرسم که این موضوع چند درصد مشارکت را کاهش داده که پاسخ می‌دهد: «مشکلات اقتصادی و ترس مردم از کرونا هم تاثیرگذار بود».

«محسن» که به همراه خانواده‌اش به مشهد آمده است، درباره‌ی انتخابات 1400 می‌گوید: «من در انتخابات شرکت نکردم، چون تفاوتی بین کاندیداها نمی‌دیدیم. اگر به انتخابات96 برمی‌گشتیم هم شرکت نمی‌کردم، چون در دولت دوم روحانی هم مشکلات دوره‌های قبل بود و حتی شدیدتر هم شد».

«شیما صفری» که خود را دانشجوی رشته‌ی اقتصاد معرفی می‌کند در پاسخ به دلایل شرکت نکردن مردم در انتخابات 1400 با رد این موضوع می‌گوید «اتفاقا مردم خیلی بیشتر از چیزی که تصور می‌شد شرکت کردند و نتیجه هم خیلی خوب شد»؛ در پاسخ به این یادآوری که درصد مشارکت پایین‌ترین میزان مشارکت انتخاباتی در چهل سال گذشته بوده می‌گوید: «این درصد پایین برای کرونا بود و باید بیست تا سی درصد به آن اضافه کنید».

«محمود» که در نزدیکی حرم امام رضا (ع) بساط کرده است در پاسخ به سوال از انتخابات 1400 از مشکلات اقتصادی می‌گوید: «با چه دل‌خوشی شرکت می‌کردیم؟! تا می‌آییم دو ریال در بیاوریم مامورهایشان می‌آیند یا «شیرینی» می‌خواهند یا بساط‌مان را به هم می‌زنند. آقای رئیسی مشکلات ما بدبخت‌ها را هم ببین و حل کن!».

می‌پرسم که آیا به دولت ابراهیم رئیسی امیدی دارد، می‌گوید: «ما دیگر به هیچ کس امید نداریم».

«مصطفی ثابتی» که خود را روزنامه‌نگار اهل مشهد معرفی کرده است در پاسخ به دلایل عدم تمایل به مردم به صندوق رای می‌گوید: «اگر مردم صدای خود را در میان کاندیداها مشاهده می‌کردند حتما به صحنه می‌آمدند، ردصلاحیت‌ها که حتی اعتراض رهبری را هم برانگیخت دلیل اصلی شرکت نکردن مردم در انتخابات بود».

این روزنامه‌نگار در پاسخ به این پرسش که اگر چه کسانی تایید می‌شدند فضای سرد انتخابات تغییر می‌کرد؟ گفت: «تایید صلاحیت مصطفی تاجزاده و محمود احمدی‌نژاد باعث می‌شد که رکورد درصد مشارکت به انتخابات 88 برسد و حتی از آن هم پیشی بگیرد اما اگر افرادی مانند جهانگیری، پزشکیان و یا حتی لاریجانی هم تایید می‌شدند قطعا مشارکت انتخاباتی از 60 درصد بیشتر می‌شد».

ثابتی در پاسخ به این دیدگاه که دلیل نه به صندوق رای عدم کارآیی آن است می‌گوید: «دلیل از کارآیی افتادن صندوق رای عدم امکان حضور افراد شایسته در انتخابات است و با حل معضل ردصلاحیت‌ها این مسئله نیز حل خواهد شد».

او با رد دلایلی مانند کرونا و مشکلات اقتصادی در کاهش مشارکت انتخاباتی با یادآوری درصد بالای مشارکت در انتخابات آمریکا با وجود کرونا می‌گوید: «اگر انتخابات رقابتی شکل گرفته بود، وضعیت طور دیگری بود».

یکی از مسئولان کتابخانه‌ی حرم رضوی که تمایلی به معرفی خود نداشت درباره‌ی انتخابات 1400 می‌گوید: «پیروزی دولت انقلابی را نباید با برجسته کردن میزان مشارکت در انتخابات کمرنگ کرد، واقعیت این است که مردم از دولت لیبرال و واداده‌ی روحانی ناامید و خسته شده بودند و برای همین در دو انتخابات گذشته به انقلابی‌ها روی آوردند».

او با اشاره به پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات گفت: «حضرت آیت‌الله رئیسی در همین آستان قدس پایه‌گذار کارهایی شدند که قبل و بعد از او هیچ کس نتوانست آن را تکرار کند، در قوه قضاییه نیز با فساد چنان مبارزه‌ای کردند که لرزه بر اندام مفسدان انداختند. مردم اینها را دیدند و به او رای دادند».

این طلبه‌ی میانسال درباره‌ی دلایل کاهش مشارکت مردم در انتخابات اظهار داشت: «ان‌شاءالله با موفقیت دولت انقلابی در انتخابات بعدی رکورد مشارکت شکسته خواهد شد».

یک متکدی که در حوالی حرم امام رضا مشغول گدایی بود در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات شرکت کرده یا نه؟ با خنده جواب می‌دهد: «انتخابات ایران یا آمریکا؟!»   

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا