خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اگر سریع‌تر کابینه را تشکیل ندهیم با جان مردم بازی می‌کنیم»

یک نماینده‌ی مجلس گفت: اگر سریع‌تر کابینه را تشکیل ندهیم واقعاً با جان مردم بازی می‌کنیم چرا که با توجه به انتقال دولت الان در وزارت بهداشت با خلأ فرماندهی روبه‌رو هستیم. در ارتباط با وزارتخانه‌های دیگر هم بحث بازار، ارز، اقتصاد، معیشت مردم مطرح است.

سارا فلاحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت:‌ حسین امیرعبداللهیان مدیری از بدنه وزارت خارجه است که تمام مراحل ترقی خود را اصطلاحاً پلکانی در خود وزارت خارجه طی کرده و مدیری آسانسوری نیست که یک‌دفعه از نقطه صفر به ۱۰۰ رسیده باشد.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: از طرف دیگر دیدگاه و رویکردی که امیرعبداللهیان در سیاست خارجی دارد، مبتنی بر مقاومت فعال است که دقیقاً در چارچوب دیدگاه‌های دولت انقلابی که ‌آیت‌الله رییسی مطرح کرده، قرار می گیرد.

امیرعبداللهیان فهم خوبی از روابط بین‌الملل و نظام سلطه دارد

فلاحی بیان کرد: امیرعبداللهیان نگاهی متوازن به سیاست خارجی دارد و معتقد است در سیاست خارجی باید بتوانیم در تعامل با تمام قدرت‌ها توازن ایجاد کنیم. او منطقه و جبهه مقاومت را می‌شناسد چون سال‌ها در کنار سردار سلیمانی حضور داشته، فهم خوبی از روابط بین‌الملل و نظام سلطه دارد و شناخت کاملی نسبت به قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی دارد و اینها می‌تواند مؤلفه‌های مؤثری در انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه باشد.

وی درباره چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی وزارت امور خارجه گفت‌: به هر حال تمام کشورهای دنیا در سیاست خارجی با یکسری چالش‌ها مواجه هستند و صرفنظر از اینکه چه کسی عهده‌دار مسئولیت وزارت امور خارجه باشد، این چالش‌ها مشترک است. یکسری چالش‌ها هم خاص هر منطقه و کشور است و با توجه به اینکه ما در منطقه خاورمیانه زندگی می‌کنیم، با چالش‌های بسیار متفاوتی نسبت به سایر مناطق دنیا مواجه هستیم.

فلاحی خاطرنشان کرد: خاورمیانه منطقه‌ای نفت‌خیز، سرشار از ثروت و منابع زیرزمینی است که اقوام و نژادهای مختلف با مذاهب گوناگون در کنار هم در آن ساکن هستند. رژیم صهیونیستی نیز با بیش از ۲۵۰ کلاهک هسته‌ای در این منطقه قرار دارد.

وی افزود: از سویی جبهه مقاومت را در این منطقه داریم و در جبهه مقابل بحث گروهک‌های تروریستی که آمریکایی‌ها از آنها حمایت می‌کنند، حضور کشورهای فرامنطقه‌ای و به خصوص ایالات متحده در منطقه چالش بزرگ دیگری است که برای اینکه در منطقه بماند و ثبات هژمونیک خودش را حفظ کند، بین کشورهای همسایه اختلاف می‌اندازد؛ همه اینها چالش‌های مهمی است که امیرعبداللهیان باید بتواند آنها را مدیریت کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برجام را از مهمترین چالش‌های پیش روی امیرعبداللهیان در عرصه بین‌الملل عنوان کرد و گفت: باید دید رویکرد دولت جدید به این قرارداد به چه شکل خواهد بود و چگونه کار را ادامه خداهد داد. موضوع دیگر به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان است که نحوه مدیریت آن هم از مسائل و موضوعات مهم پیش روی دستگاه دیپلماسی در دوره جدید خواهد بود.

فلاحی اظهار کرد: به اعتقاد من مهمترین مسئله پیش‌روی آقای عبداللهیان بحث دیپلماسی اقتصادی است که اگر ایشان بتواند آن را به‌درستی مدیریت کند، بخش عظیمی از چالش‌هایش حل می‌شود.

در سطح کلان، سیاست خارجی را مقام معظم رهبری مدیریت می‌کنند

فلاحی تصریح کرد: با رویکردی که وزیر پیشنهادی امور خارجه انتخاب می‌کنند باید برای هر کدام از این چالش‌ها راهکار مناسب داشته باشند. البته در سطح کلان، سیاست خارجی کشور را مقام معظم رهبری مدیریت می‌کنند. در واقع سیاست‌های کلی را ایشان مطرح می‌کنند ولی اتخاذ تاکتیک‌ها و استراتژی‌های صحیح برای رسیدن به آن سیاست‌های کلی در حوزه وظایف وزارت امور خارجه است که باید در راستای اجرای این سیاست‌ها و دستیابی به اهداف آنها، نقش فعالی ایفا کند.

وی درباره اولویت‌های وزارت امور خارجه گفت: در صحبتی که با آقای عبداللهیان داشتیم یکی از مهمترین اولویت‌هایشان بحث دیپلماسی اقتصادی علی‌الخصوص در ارتباط و تعامل با همسایگان است.

نماینده مردم ایلام در مجلس با اشاره به تأکید رهبری بر تشکیل سریع‌تر کابینه خاطرنشان کرد: الان وضعیت کشور خصوصا در بحث اقتصادی و موضوع کرونا در شرایط حساسی قرار دارد. به همین دلیل مقام معظم رهبری فرمودند کابینه هرچه زودتر تشکیل شود که این چالش‌ها مدیریت شود.

فلاحی با اشاره به موضوع کرونا بیان کرد: اگر سریع‌تر کابینه را تشکیل ندهیم واقعاً با جان مردم بازی می‌کنیم چرا که با توجه به انتقال دولت الان در وزارت بهداشت با خلأ فرماندهی روبه‌رو هستیم. در ارتباط با وزارتخانه‌های دیگر هم بحث بازار، ارز، اقتصاد، معیشت مردم مطرح است

وی ادامه داد: به همین دلیل معظم‌له فرمودند سریع‌تر کابینه دولت تشکیل شود تا مسائل مردم روی زمین نماند و تشکیل هر چه سریع‌تر کابینه از ضروری‌ترین کارهاست و به همین خاطر است که ما سه شیفت در مجلس کار کردیم تا بتوانیم برنامه‌های وزرا را رصد کرده و در هفته آینده راحت‌تر در مورد رأی اعتماد به آنها تصمیم‌گیری کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم درخصوصا بحث واکسیناسیون عنوان کرد: در بحث واکسیناسیون طبق فرمایش مقام معظم رهبری هر طور شده و از هر جایی باید واکسن تهیه شود. اگر بتوانیم طرح شهید سلیمانی را به درستی اجرا کنیم که الان همه اعم از بسیج، سپاه، ارتش، وزارت دفاع، نیروهای مسلح و همه نیروها در راستای تحقق این امر ورود کرده‌اند که ان‌شاءالله بحث واکسیناسیون انجام و مردم واکسینه شوند، کرونا هم مدیریت و مهار خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا