خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برای دکتر پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی ایران

دکتر مسعود فروزنده، تاریخ پژوه، در یادداشتی به یاد دکتر پرویز کردوانی، پدر علم کویر شناسی که صبح امروز خبر درگذشت او منتشر شده است، نوشت:

مسعود فروزنده
مسعود فروزنده

شیفتگی به علم جغرافیا با محوریت آب و خاک و کویر ویژگی پروفسور پرویز کردوانی بود و من که از نزدیک با او و همسر فرهیخته اش فریده گلبو سابقه آشنایی سی ساله دارم اعتراف می کنم بجز تحقیق و تالیف مدام در این عرصه هیچ مشغولیتی نداشت بلکه دغدغه اصلی او مساله آب و خاک و خشکسالی بود و تمامی زندگی مادی و معنوی اش را وقف آن کرد.

لبخندش با تواضع و فروتنی همراه بود، هنگامی که سخن می گفت می توانستید افتخار و سربلندی از لابلای هر جمله اش حس کنید. در هر مجلس و محفل تا آنجا حضور می یافت که بگونه ای با جغرافیای ایران و مساله آب و خاک و کویر مرتبط می شد و گرنه پس از دقایقی عذر می خواست و می رفت. تلفن هر پرسش کننده را جواب می گفت و تا نفس داشت به بحث و گفتگو می پرداخت. هیچ اصراری بر تعمیم باورهای خود بر دیگری نداشت و از سوی ديگر به مباحثه و مجادله مستند و علمی علاقه می ورزید. هر پرسش کننده و یا منتقد بیش از آنکه از پاسخ او خرسند باشد از شیوه نگاه به مساله و تلاش علمی برای یافتن پاسخ مشعوف می گردید. دیگر ویژگی که مهمترین بود بی تکلفی و سادگی در برابر مخالفین علمی اش بود، تمامی انتقادات را می شنید و گاه یادداشت و درباره آنها تحقیق دوباره می کرد و در زمان دیگر به گفتگو مبادرت می ورزید. اغلب شاگردان و پژوهشگران جغرافیا اعتراف دارند که مباحثه و گفتگو با دکتر پرویز کردوانی پر بار و نشاط آور بود و از این‌رو به الگوی احترام به مخالف علمی بدل گشت.

پروفسور پرویز کردوانی دیروز هم‌زمان با روز تاسوعا در سن نود سالگی وفات یافت. او تمامی مناطق اقلیمی ایران را بارها در طی پنجاه و پنج سال گذشته مورد بازدید قرار داد و نتیجه تحقیقات خود را در کنفرانس ها و کلاس ها و کارگاه های آموزشی ارائه می نمود. او که زاده منطقه کویری گرمسار بود پس از مراجعت از آلمان و شروع تدریس در دانشگاه، تحقیق پر دامنه خود درباره مناطق کویری و خشکسالی های پی در پی فلات ایران را آغاز کرد. او در طول نیم قرن صدها دانشجو در مقاطع تحصیلی لیسانس تا دکتری پرورش داد و با تالیف صدها مقاله و کتاب و سخنرانی علمي میراثی گرانبها از خود بجای گذاشت.

روحش شاد یادش جاودان باد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. متاسفانه مسئولان بلند پایه به جز رئیس مجلس، پیام تسلیتی برای درگذشت پدر کویرشناسی و چهره ماندگار دانش این مرز و بوم نداده اند؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا