خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکسن برکت مانع واردات واکسن بود؟

مصاحبه‌ی فاطمه صداقتی در برنامه «جوان ایرانی سلام» رادیو جوان با دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس را به نقل از کانال «فردای بهتر» می‌خوانید:

*مجری: از سرنوشت ۷واکسن ایرانی شما کامل مطلعید؟

دکتر شهریاری: بله.

*آیا ما به هوای اینکه در داخل واکسن تولید کنیم در خرید واکسن خارجی تاخیر داشتیم؟

دکتر شهریاری: بله.

*به‌نظر شما مدیران پروژه واکسن برکت خودشان هم می‌دانستند که نمی‌توانند به‌قول ۲۰میلیون واکسن تا پایان مرداد و ۵۰میلیون تا پایان شهریور عمل کنند؟

*نه، نمی‌دانستند.

نامه رئیس کمیسیون بهداشت به روحانی درباره کنکور
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس

*چقدر شما در مجلس بر عملکرد وزارت بهداشت یا خارجه نظارت داشتید؟ الان ما باید حرف‌های آقای زالی را باور کنیم یا آقای ظریف را؟

ما که مرتب درجریان بودیم، پیگیری می‌کردیم.. متاسفانه اشکالات زیادی اتفاق افتاد که سوءمدیریت ستاد ملی کرونا و بیشتر هم تقصیر رئیس ستاد بود که توصیه‌ها را گوش نمی‌کرد.

*برای همین ما الان واکسن نداریم؟

نه، برای واکسن نیست، برای کل مشکلاتی است که توی جریان کرونا است من صحبت کردم.

*واقعا جا ندارد از وزیر بهداشت بخواهید پاسخ‌گوی این وضع باشد؟ ادعا می‌کرد: آی کشورهای دنیا همه آمده‌اند و می‌گویند شما چطور مدیریت کردید این کرونا را؟ یک عالم وعده‌هایی که می‌خواهیم چند میلیون واکسن تولید کنیم و بریزیم توی بازار. من خودم در این برنامه صحبت کردم، یعنی خودشان می‌دانستند دارند دروغ می‌گویند؟

نمی‌دانستند که دروغ می‌گویند. این‌ها فکر می‌کردند که می‌توانند این کار را انجام بدهند، برای اینکه اکثر این‌ها تجربه اولشان بود به جز دوتا شرکت. یکی انستیتو پاستور و یکی  رازی که این‌ها تجربه قبلا داشتند.

*به‌نظر شما آقای وزیر بهداشت نباید پاسخ‌گو باشد؟

وزیر بهداشت و درمان که قطعا پاسخ‌گو هست. هروزیری در حیطه کاری خودش هرمشکلی که به‌وجود می‌آید باید پاسخ‌گو باشد. ولی اینکه حالا ایشان بیاید و بتواند توجیه کند که توی این مشکلاتی که پیش آمده، وزارت بهداشت و درمان مقصر بوده یا بقیه مقصر بودند، این دیگر با توجه به ارائه مدارک و اطلاعات مستندی است که باید ارائه بدهد.

*مگر خودمان دوسال پیش نمی‌دانستیم که زیرساخت تولید واکسن نداریم و این بیماری شوخی نیست که بخواهیم و بنشینیم برایش واکسن تولید بکنیم؟ آیا از آزمون‌ها درست دربیاید یا نه؟ بعد تازه اصلا درست هم درآمد، خط تولید مگر ما داریم که بخواهیم تولید کنیم؟

سهل‌انگاری کردند قطعا و باید پاسخ‌گو باشند.

*من که نمی‌توانم بروم یقه آقای وزیر بهداشت را بگیرم به‌عنوان یک شهروند، شما یک مرجع قانونی هستید که می‌توانید یقه‌اش را بگیرید. کی این کار را می‌کنید؟

بله، سازمان بازرسی داریم در کشور الحمدالله و دستگاه‌های نظارتی دیگر. بارها جلسه تشکیل شده، گفته شده، مسائل هم پیگیری شده ولی چیزی از توش متاسفانه درنیامد. یکی هم از علل اصلی این کار این است، بالاخره وقتی‌که جنگی اتفاق میفتد، معمولا روال بر این است که می‌گویند شما فرمانده جنگ را فعلا نزنید. صبر کنید کارهایش را بکند.

*قیمت این جنگ چی بود؟ جان یک عالم هم‌وطن بود. عزادارشدن یک عالم هم‌وطن و خانواده بود. واقعا آدم احساس می‌کند که اصلا اهمیتی ندارد این همه هم‌وطنان ما.

ولی یک مسأله‌ای را هم باید بپذیریم که به ما واکسن نمی‌داند.

*حالا یک خبرهایی می‌آمد که ما واکسنی را برگرداندیم. یک باری را برگرداندیم. به ما واکسنی هدیه نشده بود؟

نه، آن‌ها صحت ندارد. سازمان جهانی بهداشت مدعی است که ۵۰۰میلیون واکسن فیک در دنیا هست و مراقبت کنید.

*حالا یک چیزی، واکسن چرا به ما نمی‌دادند؟

ما اولا نمی‌توانستیم پول منتقل کنیم. بعد هم ما پول دادیم برای ۱۶میلیون و ۸۰۰هزار دوز واکسن کوواکس. ندادند به ما.

*مگر نه اینکه دارو و درمان جزو تحریم‌ها نبوده؟

نه، بوده‌ایم و دروغ می‌گویند این‌ها. کی گفته نبودیم؟

*واقعا فکر نمی‌کنید که الان مردمی که عزادار شده‌اند سر این بیماری، حق‌شان است که ببینند کسانی‌که دوسال به ایشان دروغ گفتند، بیایند یک‌جا و پاسخ‌گو باشند؟ می‌دانستند که نمی‌توانند واکسن تولید کنند.

نمی‌دانستند که نمی‌توانند. اشتباه کردند دیگر و حالا بالاخره باید جوابگو باشند و پاسخ‌گو باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا