خرید تور تابستان ایران بوم گردی

+ جلوگیری از شرکت برخی بورسیه ها در امتحانات پایان ترم

مدیرکل بورس دولت دهم طی نامه‌ای به وزیر علوم نوشت: بلاتکلیف گذاردن فرد به دلیل طرح پرونده وی در هیأت‌ها یا صدور آرای غیرقطعی و نیز در موارد نقض آرای قطعی هیأت‌ها از سوی دیوان عدالت اداری یا هیأت عالی نظارت مجاز نیست.
به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن کامل نامه ی حسن مسلمی نائینی به وزیر علوم در پی می آید:
متن کامل این نامه به شرح ذیل است:
«
جناب آقای دکتر فرهادی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
سلام علیکم
ضمن عرض تبریک سالروز ولادت باسعادت پیامبر رحمت و مهربانی حضرت رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) و انتخاب مجدد جنابعالی به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به استحضار می‌رساند اینجانب حسن مسلمی نائینی استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس (پایه 30) و مدیر کل سابق اداره کل بورس و امور دانشجویان در خارج از کشور هستم. در طی مدیریت خود در وزارت علوم، به فراخور وظیفه امان در برابر نخبگان و دانشجویان عزیز، سعی شد احترام ویژه ای برای ارباب رجوع قائل شده و الحمدالله اعتماد و ارتباط بسیار خوبی بین آنها و اداره کل بورس ایجاد گردید.
بنده عضو کمیته مرکزی انضباطی دانشجویی در وزارت علوم و رئیس هیات بدوی انتظامی هیات‌ علمی‌ دانشگاه تربیت مدرس نیز بودم.
در ابتدا اجازه دهید تشکر و قدردانی صمیمانه خود و خانواده را از جنابعالی بخاطر احیای شنوایی برادر جانباز اینجانب که پس از سال‌ها تحمل رنج ناشنوایی، با طبابت حکیمانه تان، سلامت شنوایی خود را بازیافت، ابلاغ نمایم.
همچنین برای یادآوری خاطرات دوران دفاع مقدس، عکس پیوست که 28 سال پیش، با حضور جنابعالی، رئیس محترم وقت دانشگاه صنعتی اصفهان و رئیس محترم جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان در دفتر پشتیبانی جنگ جهاد دانشگاهی در شهر اهواز گرفته شده، تقدیم به شما نمایم.
به استحضار می رساند جنجالی شدن قضایای بوجود آمده در خصوص دانشجویان بورسیه در یک سال اخیر باعث غبارآلوده شدن فضای دانشگاهی، ایجاد التهاب در جامعه، ایجاد دلهره و اضطراب در بین دانشجویان و خانواده‌های آنان شده است که با انتخاب حضرتعالی به عنوان وزیر، امیدواری به حل این مشکل در یک فضای اخلاقی، منصافانه و قانونی در بین دانشجویان و دلسوزان انقلاب اسلامی از سرگرفته شد. در این‌راستا نظر حضرتعالی را به موارد زیر جلب می‌نمایم:
در خصوص کمیته تجدید نظر بررسی اعتراض دانشجویان بورسیه به استحضار می‌رسانم تا آنجا که بنده اطلاع دارم براساس قوانین و مقررات حقوقی، هیچ یک از اعضای اصلی و علی البدل هیات‌های بدوی یک دستگاه نمی‌توانند عضو هیات تجدید نظر همان دستگاه باشند، همچنین اعضای مذکور نمی توانند در تجدید نظر پرونده‌هایی که در هنگام رسیدگی بدوی به آن رای داده اند شرکت نمایند. حتی گروه تحقیقی که نسبت به پرونده تحقیق می‌کنند و مستندات و مدارک را جهت تصمیم گیری به هیات رسیدگی تحویل می‌دهند نباید در مرحله تجدید نظر به کار گیری شوند.
از سوی دیگر، اعضای شوراهای بدوی، تجدید نظر یا مرکزی، در هیچ یک از موضوعاتی که خود طرف دعوا بوده یا در آن موضوع قبلاً رأی داده باشند، حق رأی ندارند ؛ البته ، صرفاً ارائه توضیح یا اعلام نظر در بعد شکلی پرونده مانعی ندارد.
علاوه براین روند بررسی هر تخلفی فرآیندی خاص و آئین دادرسی مدنی ویژه ای دارد، از جمله اینکه پس از انجام بررسی‌های لازم، موارد اتهام را به طور کتبی به فرد ابلاغ و پس از آن چند روزی مهلت برای دفاع او از خود منظور می شود.
حتی در صورت تقاضای وی، مدارک لازم را در اختیار وی قرار می‌دهند. همچنین براساس مواد قانونی آرای صادر شده توسط هیأت‌های بدوی و تجدید نظر و …، به طور مستقیم و بلافاصله به وی ابلاغ می شود. بلاتکلیف گذاردن فرد به دلیل طرح پرونده وی در هیأت ها یا صدور آرای غیرقطعی (قابل تجدید نظر) از سوی هیأت های بدوی و نیز در موارد نقض آرای قطعی هیأتها از سوی دیوان عدالت اداری یا هیأت عالی نظارت به هر عنوان مجاز نیست.
همچنین نحوه اعتراض کردن دانشجو به آرای صادره که کتبا به وی ابلاغ شده نیز روند خاصی دارد. ضمنا احکام اولیه تا زمان صدور حکم قطعی، لازم‌الاجراء نیست.
حال سؤال اینجاست که با توجه به موارد یاد شده و از جمله مجازاتی که درنظر گرفته زمانی است که دانشجو تخلفی انجام نموده باشد. باید گفت درکدام مرحله از روند بورس دانشجو تخلفی انجام داده که باید اینگونه محاکمه و جریمه شود؟ چرا باید کمیته ای بنام کمیته تعیین تشخیص مصادیق بورس در دولتی برای مصوبات شورای مرکزی بورس دولت قبل تشکیل شود؟ در این بین دانشجویان که همه زندگی آنها متأثر از شرایط سخت تحصیل دکتری است چه گناهی دارند که در تصمیم گیری‌ها نقشی نداشته اند؟ مگر نمایندگان و کارشناسان دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی و دیوان محاسبات تقریبا بطور دائم در دستگاه‌های مختلف کشور برای بررسی تخلفات اداری حضور ندارند؟ آیا یک فرآیند آئین دادرسی مدنی درست برای این پرونده ها انجام شده است؟
چرا یکدفعه در نیمسال تحصیلی، جلوی تحصیل دانشجویان گرفته شده است و نه تنها امکان برگزاری امتحان جامع، دفاع از موضوع رساله، دفاع از رساله، حق ثبت نام اولیه برای نیمسال دوم 94-1393 میسر نشده است؟
حتی در بعضی دانشگاه ها از شرکت دانشجویان در امتحانات پایان نیمسال تحصیلی جاری نیز جلوگیری شده است؟ از اعزام دانشجو به خارج از کشور برای فرصت مطالعاتی ممانعت شده و حتی درگاه اطلاعاتی رایانه ای و پرونده دانشجویان بسته شده و بعضی دانشگاه ها به افراد اعلام کرده اند که دانشجو محسوب نمی شوند؟
همچنان که در سند تعهد محضری دانشجویان بورسیه نوشته شده است، براساس ماده 17 دستورالعمل و آئین‌نامه اعطای بورس تحصیلی داخل کشور دانشجوی بورسیه موظف است حداقل دو برابر مدتی را که از مزایای بورس تحصیلی استفاده نموده به انضمام انجام خدمت نظام وظیفه به صورت طرح در مؤسساتی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین می کند خدمت کند و جنابعالی نیز بحق قول جایابی دانشجویان بورسیه را دادید؛ به استحضار می رساند اخیراً سازمان امور دانشجویان اسامی دانشگاه‌ها و نیازآنها را اعلام کرده که دانشجویان بورسیه برغم داشتن شرایط مناسب و خوب و مراجعه مکرر به دانشگاه های مختلف، متاسفانه تاکنون هیچ کدام موفق به دریافت اعلام نیاز نشده اند و هر دانشگاه دلایل خاص خودش را بیان می دارد.
بعضی از دانشجویان موافقت گروه را گرفته ولی هیات جذب دانشگاه مخالفت کرده است. بعضی از دانشجویان از سابق موافق هیات جذب دانشگاه را داشته اما هیات رئیسه جدید دانشگاه مخالفت کرده و یا هنوز حکم آنها در سازمان صادر نشده است.
بعضی از دانشگاه ها بیان می‌کنند ما این ظرفیت را قبلا اعلام کرده و نیروی‌های مورد نیازمان را همان موقع استخدام کرده ایم. باید از اهتمام این دانشگاه در پاسخگویی به دانشجویان بورسیه قدردان بود وگرنه دانشگاه‌های دیگر، پاسخ نداده یا بطور شفاهی گفته اند که اصلا ما نیازی به بورس نداریم، درصورتیکه خود دانشجویان بعضی از گروه ها در دانشگاه‌ها را تحلیل کرده و نیاز آنها را به جذب بورس و عضو هیات علمی استخراج کرده‌اند.
حتی در بعضی دانشگاه ها قرار بوده رشته های جدید راه اندازی شود. مثلا گرایش نانو شیمی در دانشگاه … در دولت قبل به همین صورت بود و چند نفر دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل در رشته نانو در داخل بورس شدند. اما سرپرست جدید عدم نیاز به این بورسیه ها را اعلام و سازمان دانشجویان از صدور حکم بورس و پرداخت مقرری استنکاف ورزیده است.
یک دانشجو چند بار باید به سازمان امور دانشجویان اعلام نیاز تسلیم نماید؟ درصورتی که مستحضرید ارایه اعلام نیاز و جایابی فرایندی طولانی و زمانبری داشته، دانشجو متحمل هزینه و وقت زیادی می‌شود.
بنابراین با توجه به اعلام لیست نیازهای دانشگاه ها توسط سازمان امور دانشجویان و حسن نیت حضرتعالی در پیگیری موارد مربوط به دانشجویان بورسیه، از شما تقاضا می شود دستورات لازم برای بررسی لیست نیازهای موسسات آموزشی و پژوهشی کشور صادر تا از سردرگمی و اتلاف وقت دانشجویان مظلوم بورسیه در این ایام پایان نیمسال تحصیلی جلوگیری شود.
از درگاه ایزد منان برای شما توفیق خدمت روز افزون به قشر فرهیخته و دانشگاهی کشور عزیزمان را مسالت می نمایم.
ارادتمند
حسن مسلمی نائینی
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
»
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا