خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقادی به «برجام اروپایی»

«عبدالله گنجی»، مدیر مسوول اصولگرای روزنامه‌ی جوان، در یادداشتی تلگرامی با عنوان “«برجام اروپایی» خود فريبي آگاهانه» نوشت:

پس از عربده کشي هيأت حاکمه آمريکا و تکاپوي آنان براي فشار چند جانبه بر ايران، به صورت طبيعي بايد گزينه هاي متناظر و متقابل را در ايران مشاهده نماييم. ممکن است دولت مردان راه هاي مختلفي را در ذهن داشته باشند اما دعوت روحاني از رئيس جمهور فرانسه نشان مي دهد که «برجام اروپايي» يا برجام «منهاي کدخدا» يکي از گزينه ها باشد. آيا تحقق عيني برجام در حوزه گشايش هاي اقتصادي بدون آمريکا و با تکيه بر اروپا امکان پذير است؟ براي فهم عميق و صحيح مسئله بايد مواجهه تاريخي اروپا با انقلاب اسلامي و عملکرد اروپا در برجام را مطالعه نماييم.

1-تاريخ چهل ساله انقلاب اسلامي نشان مي دهد تاکنون اروپايي ها حاضر به ايستادن مقابل آمريکا براي ايران (و نه هيچ کشور ديگر) نشده اند. نگاه مادي گرايانه اروپا و بزرگي اقتصاد آمريکا دو شاخصي هستند که اروپا را از همه دور و به آمريکا نزديک مي کند. در همه تنش هاي انقلاب اسلامي و آمريکا اعم از جنگ تحميلي، حصر اقتصادي، مسائل حقوق بشري، به رسميت شناختن اپوزيسيون نظام در کشورهاي خود و … اروپا کنار آمريکا بود و بعضاً تقسيم کار نيز نموده اند.

2-حرف اروپایی ها اين است که برجام را حفظ اما قدرت منطقه اي و موشکي را بايد تعديل نماييم. حرف آمريکايي ها نيز دقيقا همين است. ترامپ معتقد است برجام بايد توانسته باشد ايران را در همه زمينه ها مهار نمايد.او معتقد است برجام مانع از توسعه طلبي و قدرت روز افزون ايران در خاورميانه نشده است. بنابراين حرف ترامپ، ماکرون، مرکل و ترزا مي يکي است. منتها تفاوت در لحن و بيان است. اروپايي ها عربده نمي کشند و مؤدبانه زياده خواهي مي کنند اما ترامپ عربده مي کشد.

3-در دو سال گذشته که از توافق ما با اروپايي و آمريکايي ها در برجام مي گذرد تفاوت اروپايي ها با آمريکا در اجراي برجام چيست؟ مگر ظريف اخيراً اعلام نکرد که بعد از برجام حتي نتوانستيم يک حساب در انگليس باز کنيم. اکنون کدام بانک بزرگ اروپايي با ما همکاري مي کند؟ توتال تنها شرکت اروپايي در ايران است که اعلام نمود در صورت خروج آمريکا از برجام، ايران را ترک مي کند. بنابراين در اجراي برجام بين اروپا و آمريکا هيچ تفاوتي وجود ندارد و اشتراک اروپا و آمريکا بر سر حذف قدرت منطقه و موشکي ايران نيز رسماً و علناً اعلام شده است.
بنابراين برجام اروپايي صرفاً سرابي است که پيشاپيش از سراب بودن آن مطلع هستيم.

راه چاره در دو کار است :اجراي اقتصاد مقاومتي و مقابله گام به گام در تحريم هسته اي است. مقابله گام به گام، نه خروج از برجام است که اجماع جهاني عليه ما درست کند و نه انفعال است که غرور ملي را خدشه دار کند. مقابله گام به گام يعني در مقابل هر تحريم يکي از عقب نشيني هاي انجام شده در برجام را جبران نماييم و به نقطه قبلي برگرديم.اما آنچه اهمیت اورژانسی یافته است تجربه تلج معطل نگه داشتن کشور و چشم دوختن به دروازه های ورودی است.این انتظار باید سریعا پایان یابد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا