خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کرمانپور: آقایان طب اسلامی اهل شور و احساسات هستند به همین دلیل منبری می‌شوند

/ در گفت‌وگو با انصاف نیوز /

زهرا منصوری، انصاف نیوز: حسین کرمانپور -مدیر سابق روابط‌ عمومی سازمان نظام پزشکی- می‌گوید طب اسلامی در میان مردم طرفدارانی دارد و تنها راه مقابله با آن افزایش آگاهی مردم است و با این دسته از افراد نمی‌توان برخوردی کرد چون آزادی بیان آنها زیر سوال می‌رود.

او از سوی دیگر درباره‌ی اظهار نظر علیرضا پناهیان گفت: مداخله‌ی افرادی مثل آقای پناهیان هم مسبوق به سابقه است. مدافعین شبه علم قسمتی از جامعه هستند که خودشان هم راهی برای جامعه‌ی اخلاقی و بهشتی شدن ندارند و حرف‌هایی می‌زنند که ملموس نیست. اینها به دلیل شور و احساساتی که دارند، منبری می‌شوند.

ماجرا از آنجایی شروع شد که عباس تبریزیان -که به پدر طب اسلامی معروف است- برای درمان کرونا توصیه کرده بود: «موقع خواب یک پنبه آغشته به روغن بنفشه در مقعد بگذارید، مرتب اسفند دود کنید و شلغم زیاد مصرف کنید.»

از سوی دیگر علیرضا پناهیان چندی پیش با انتقاد از استفاده ناکافی از طب سنتی در درمان کرونا گفته بود:«چرا اطبای سنتی برای نجات جان بیماران کرونایی قیام نمی‌کنند؟»

عباس تبریزیان در اظهار نظری دیگر درباره‌ی خطرات واکسن گفته بود: «به کسانی که واکسن می‌زنند نزدیک نشوید زیرا این‌ها میکروچیپ دارند و دچار تغییر ژنتیکی شدند و از سنخ انسان بودن خارج شدند و مانند ربات کنترل شده عمل می‌کنند و ژن ایمان و اخلاق و نجابت را از دست دادند و تمایل به همجنس بازی پیدا کردند و تبدیل به موجودات خطرناک شدند.»

همه‌ی این اظهار نظرها در شبکه‌های اجتماعی و در میان مردم با واکنش‌های زیادی روبرو شده بود.

بیشتر بخوانید: کرمانپور: مگر ما شرلوک هولمز هستیم؟

متن کامل گفت‌وگو با حسین کرمانپور درباره‌ی طب اسلامی را در ادامه بخوانید:

به مردم می‌گفتند اگر واکسن بزنید، روح شیطان در شما شکل می‌گیرد

حسین کرمانپور درباره‌ی طرفداران طب سنتی و اسلامی و توصیه به استفاده از روغن بنفشه به انصاف نیوز گفت: از ابتدای ابداع روش طب سنتی و اسلامی بیشترین واکنش‌ را استفاده از روغن بنفشه برای درمان کرونا داشته است. به سه دلیل، اول اینکه اسم آن را طب اسلامی گذاشتند، دوم اینکه از یک گل روغنی گرفته می‌شود، یعنی باید بنفشه‌های بسیاری را جمع‌آوری کرد و سوم اینکه موضع استفاده از این دارو در تقابل جدی با ورودی ویروس کرونا قرار دارد. اینکه کسی به ذهنش می‌رسد که از این روغن استفاده کند هم مورد توجه نقادان و خبرگزاران قرار گرفت.

این پزشک از دلایل برخورد نکردن با کسانی که با واکسیناسیون مردم مخالف هستند، می‌گوید: اینکه با اینها برخورد نمی‌شود، ریشه‌ی تاریخی دارد. نه تنها در کشور ما که خرافی هستیم، بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا خرافات و مقابله با دانش و علم بشری بسیار رخ داده است. فردی به نام ادوارد جنر واکسیناسیون را در دنیا راه‌اندازی کرد و پدر ایمن‌شناسی جهان هم لقب گرفت. او وقتی بزرگ می‌شود به یاد می‌آورد، شیر دوش‌های روستای اینها اول به آبله گاوی گرفتار می‌شدند و بعد دیگر هرگز آبله نمی‌گرفتند. این‌ مسئله باعث می‌شود، ایشان به این موضوع فکر کند و زیر ساخت اصلی واکسیناسیون در دنیا شکل گیرد.

تندیس ادوارد جنر در حال زدن واکسن آبله به پسر خودش

او افزود: بلاخره واکسن آبله را می‌سازد. به بقیه هم می‌گوید، هرکسی این واکسن را بزند، دیگر به آبله دچار نمی‌شود، کسی حرف او را باور نمی‌کند، به این دلیل اولین بار به فرزند خود واکسن می‌زند تا نشان دهد به کسی آسیبی نمی‌‌زند. از همان زمان واکسن یک عده دشمن داشت، اغلب همین انسان‌های خرافاتی و کسانی بودند که محل رجوع مردم بودند. اینها به مردم می‌گفتند اگر واکسن بزنید، روح شیطان در شما شکل می‌گیرد. البته این مسائل در قرن ۲۱ دیگر باور کردنی نیست. پس امروز مجبور هستند، مخالفت خود را با واکسیناسیون به روش‌های مدرن‌تری مطرح کنند.

تنها راه، افزایش دانش بشری است


مثلا همین آقای تبریزیان در ابتدایی که واکسن آمد، گفتند کسی که واکسن بزند اخلاق بد پیدا می‌کند، ژن معیوب غیر اخلاقی در آنها شکل می‌گیرد. در صحبت‌های خود گفته بودند «حس همجنس‌بازی» هم در فرد شکل می‌گیرد. آقای تبریزیان حتی نوع مخالفت خود را مدرن نکرده است. نقدهای زیادی به حرف‌های ایشان وارد شد، آقای تبریزیان‌ احتمالًا با سنی که دارد خود را واکسینه کرده است. ایشان دقت کنند که اگر ژنی در انسان وجود داشت که اخلاق بد را در او شکل می‌داد، دیگر چه لزومی به وجود پیامبران و خود ایشان به عنوان‌ روحانی بود؟ خب آن ژن را در همه شکل می‌دادیم تا همگی خوب شوند و یا ژن بد را در همه از بین می‌بردیم. چیزی که می‌تواند جلوی این خرافات را بگیرد، تنها افزایش دانش بشری است.

او درباره‌ی راه‌های مقابله با این گروه اضافه کرد: حکومت‌ها با روش‌های حاکمیتی مثل پلیس و روش‌های تحکمی نمی‌توانند جلوی اقبال‌مردم و یا این مواضع را بگیرند، چون طرف حساب آنها بشر است. بشر وقتی می‌خواهد، حرف بزند باید آزاد باشد. البته آزادی نباید بدین صورت باشد که هر حرف بی‌بند و باری را بزنید. از سوی دیگر اینگونه نباشد که اگر از آن طرف کسی حرفی زد، با آن برخورد شود اما با این طرف برخوردی نشود. اگر یک حاکم عادلی بیاید و با هردو گروه برخورد کند. باز هم چون ریشه در آزادی بیان افرلد دارد، خوب نیست.

بنابرین بهترین راه مبارزه با این افکار افزایش دانش بشری است. جوامعی که آگاهی بیشتری داشته باشند، بینش بهتری پیدا می‌کنند و در این میدان گول چنین مطالبی را هیچ‌وقت نخواهند خورد‌. همین الان بخش اعظمی از مردم حاضر به واکسیناسیون هستند اما واکسن نیست. بخش کمی هم‌ خواهان واکسن نیستند، خب هیچ اجباری هم نیست. حدود ۸ ماه پیش یک مقاله‌ای منتشر شد که در آن نوشته بودند، کسانی که واکسن زدند تا دو سال دیگر همه آنها خواهند مُرد.

خلاصه بسیاری این حرف را باور کردند و در شبکه‌های اجتماعی هم بازتاب داشت. اما فقط اگر یک لحظه به این مسئله فکر می‌کردند، متوجه می‌شدند از اول کرونا تا به الان هنوز دو سال نشده است، چگونه کسانی به این نتیجه رسیده‌اند که واکسنی که یک سال و سه ماه بعد از شیوع کرونا ساخته شده، بعد از ۲ سال همه را می‌کشد؟ برای درک این مسئله لازم نبود به مقاله‌ی علمی مراجعه کنید، فقط باید کمی فکر می‌کردند.

کرمان‌پور درباره‌ی اقبال مردم به طب سنتی و اسلامی گفت: در میان مردم طب اسلامی و سنتی خریدار زیادی دارد، آدم‌ها از اتفاقات غریب‌الوقوع استقبال می‌کنند. به همین دلیل پیامبران باید معجزه‌های خود را نشان می‌دادند که پیامبر می‌شدند. اگر فرض کنیم یک پیامبری در قرن بیست و یکم ظهور کند که نمی‌کند، بعید می‌دانم خداوند برای معرفی این پیغمبر به مردم از تکنیک معجزه استفاده کند، چون الان خریدار ندارد. امروز باید آنها عالمانه صحبت کنند، طرف گفتارش با رفتارش یکی باشد. پس هنوز هم این علم عجیب‌وغریب بین مردم خریدار دارد، کمااینکه هیچ‌گاه خارجی نداشته است. در شبه علم اصولاً اعداد و اندازه‌گیری وجود ندارند. پس افرادی که به دنبال کلفتی نان و نازکی کار هستند، به سراغ چیزی می‌روند که خط‌کش ندارد. آنهایی که اهل علم و دانش هستند، به سراغ خط‌کش می‌روند. اگر اشتباه کردند، تذکر می‌گیرند و باید جوابگو باشند.

این آقایان اهل شور و احساسات هستند، به همین دلیل منبری می‌شوند

وی درباره‌ی اظهار نظر علیرضا پناهیان پیرو قیام دست‌اندرکاران طب اسلامی برای نجات جان بیماران کرونایی گفت: مداخله‌ی افرادی مثل آقای پناهیان هم مسبوق به سابقه است. مدافعین شبه علم قسمتی از جامعه هستند که خودشان هم راهی برای جامعه‌ی اخلاقی و بهشتی شدن، ندارند و حرف‌هایی می‌زنند که ملموس نیست. رسول اکرم، اسلام را با گفتار پیاده نکرد، اگر می‌خواست اسلام را مثل این آقایان با پای منبر بودن در جهان پراکنده کند، هرگز موفق نمی‌شد. پیغمبر ملغمه‌ای از گفتار و کردار داشت. در درجه‌ی اول کردار مهم بود. اگر محمد امین نبود کسی حرف او را گوش نمی‌داد، وقتی دیدند عمل او با کردارش تطابق دارد، به او گوش دادند. اما این آقایان عمل و کردار یکسانی ندارند. تناقضات گفتاری آنها بسیار زیاد است که به سرعت از آن می‌گذرم. چون حوصله‌ی خوانندگان نمی‌کشد. این آدم‌ها بیشتر اهل احساسات و شور هستند. به خاطر همین شور و احساس منبری می‌شوند‌.

او ادامه داد: در تاریخ کشور ما زیاد نیستند، کسانی که کردار و گفتار آنها یکسان باشد و دانش به جامعه تزریق کنند. خرافات در همه‌ی تاریخ ضربه‌ی خود را پهلو به پهلو به علم زده است. پذیرش علم سخت است، چون جامد و خشک است. دو دو تا چهار تا و محاسبه دارد‌. هرکسی اهل خواندن و مطالعه نیست. بیشتر افراد دوست دارند چیزی را ببینند یا بشنوند. عموماً در سطح جامعه خرافات به شدت به پیکره‌ی اجتماعی ضربه می‌زند.

راه مقابله با خرافات این است که حاکمیت به مردم نزدیک شود. در جوامعی که فاصله‌ی میان مردم و حاکمیت زیاد است به ضرر مردم خرافات رونق پیدا می‌کند. وقتی حاکمیت و مردم به هم‌ نزدیک شوند، از ثروت مردم هزینه‌های کلانی خواهد شد که آگاهی مردم افزایش یابد تا هر خرافه‌ای را گوش ندهند. مثلا صدا و سیما تا به حال یک برنامه‌ای درباره‌ی تاثیرات روغن بنفشه نداشته است، اما اگر حتی این کار را هم کند، به دلیل بی‌اعتمادی مردم این موضوع را نمی‌پذیرند.

او درباره‌ی تفاوت طب سنتی و ایرانی گفت: طب ایرانی با طب سنتی متفاوت است. زیر ساخت آن به کتاب قانون ابوعلی سینا برمی‌گردد و در نوع خود نابغه بوده. اگر امروز ابوعلی‌سینا بود، چه می‌کرد؟ این را باید از کسانی پرسید که می‌خواهند به همان سنت و علم گذشته پیش روند. اگر او امروز بود، بزرگترین مرکز درمانی را داشت و خود را نقد می‌کرد و در حال مطالعه و پیشرفت بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام جناب بی انصاف نیوز
    بین مدافعان طب سنتی که در دنیا و حتی همین الان در چین از آن برای کرونا استفاده شده با جریان تبریزیان بسیار تفاوت هست فقط یک آدم مغرض میتواند به بهانه حرفها و طرفدارن تبریزیان طب سنتی را انکار کند

    2
    4
  2. اگر علمی بیندیشید باصطلا پیامبرانی که در قرون قبل هم ظهور کردند و یا آن هایی که منتظر آمدنشان هستید معجزه ای نداشته اند و ندارند! معجزه همانطور که گفتی محصول ذهن های علیل عده ای کاسب است که عوام زودباور را خر کنند تا به لفت و لیسی برسند.

    3
    3
  3. ایشان طب سنتی را با ادعای عده‌ای نابخرد مساوی میداند. در حالی که طب سنتی همان طب بوعلی و دیگر بزرگان است.
    آیا ایشان که خود را پروفسور میداند از این نکته آگاهی دارد که مقالات علمی معتبر زیادی در مجلات بین المللی در اثبات روشهای طب سنتی از جمله حجامت نوشته شده؟
    بنده حاضرم با ایشان در این زمینه مناظره کنم.

    1. چیزی به نام طب سنتی یا اسلامی یا دینی از دیدگاه علمی وجود ندارد. اکثر کسانی که از طب بوعلی صحبت می کنند حتی قادر به خواندن یک صفحه از کتاب هایش نیستند! از نظر علمی ترکیبات طبیعی از جمله گیاهی دارای خواص داروئی و سمی و شیمیایی متفاوتی هستند. همه این موارد به خوبی از دیدگاه علمی در شاخه ها و گرایش های مختلف از قبیل فارماکوگنوزی و دیگر رشته ها دیده شده است. هدف این علوم جداسازی و استخراج و خالص سازی همین ترکیبات با استفاده از پیشرفته ترین روش های آنالیز و بررسی اثرات سلولی و فیزیولوژیک آن ها است. بنابراین توصیه می شود که موافقان طب سنتی بجای تاکید بر تاثیر داروی امام کاظم یا روغن بنفشه یا عنبر نسارا یا شاش شتر و مستند سازی آن با زور و تهدید فقه شیعه به روش های علمی روی بیاورند. توصیه اکید می شود که برای پرهیز از این کاسبی که بر مبنای تحمیق مردم شکل می گیرد تاریخ علم و تاریخ پزشکی را بخوانند.من متعجبم که چطور می گویند طب سنتی و اسلامی ولی از برتری مهندسی سنتی یا موبایل سنتی یا خودرو سنتی یا خزینه سنتی یا آفتابه سنتی حرفی زده نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا