خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای قالیباف! اقدام قاطع و انقلابی‌تان کو؟

یادداشت یک عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز:

چهارشنبه بیستم مرداد 1400 بود که سفرای انگلستان و روسیه با انتشار عکسی از دیدار خود خبرساز شدند. برخی رسانه‌های ایران گفتند این دو سفارتخانه سعی در مشابهت سازی آن با عکس مشهور دیدار سران سه کشور رهبر متفقین در جنگ جهانی دوم در تهران در سال 1322 را داشتند؛ عکسی که در آن در سفارت روسیه برداشته شده بود. در آن سال، روسای جمهور سه کشور امریکا، انگلستان و روسیه بدون اطلاع محمدرضا پهلوی وارد ایران شده و با یکدیگر عکس یادگاری انداخته بودند.

اما محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در واکنش به انتشار این تصویر پیامی در صفحه شخصی خود منتشر کرد و در متن خود از وزارت خارجه وقت، یعنی جواد ظریف خواست که به اقدام نامناسب سفرای انگلستان و روسیه رسیدگی کند. او در این پیام نوشت: «اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. هر دو سفیر باید فورا به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.»

اما تهدید محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس کارساز نشد چرا که، از «عذرخواهی رسمی» خبری نشد و تنها گفته شد که روسیه، واکنش مردم و مقامات ایرانی را یک «سوتفاهم» خوانده است. به گفته همشهری آنلاین سفیر روسیه در وزارت خارجه اینطور می‌گوید: «از این که انتشار این عکس باعث سوءتفاهم و رنجش خاطر مردم کشور دوست، ایران، شده اظهار تاسف می‌نمایم.» بکار بردن تعبیر «سوتفاهم» به روشنی حکایت از آن دارد که بخشی از این فهم سوء متوجه طرف ایرانی است.

سفیر انگلستان هم موضعی متفاوت از روسیه نگرفته و واکنش این کشور رنگ و بویی از «عذرخواهی رسمی» نداشت. نماینده این کشور در وزارت امور خارجه ایران گفته است:‌ «تاکید می‌کنم هیچ گونه قصد و نیت سوئی در پشت این موضوع وجود نداشته و سفرا در صدد بوده‌اند تنها اتحاد روسیه و بریتانیا علیه آلمان نازی در زمان جنگ دوم جهانی را یادآوری کنند.»

انتقاد عبداللهیان از بی‌توجهی روسیه و انگلستان به آداب دیپلماتیک

در روزهایی که انتشار این عکس خبرساز شده بود، نام امیرعبدالهیان به عنوان گزینه وزارت امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی بر سر زبان‌ها بود. او نیز در همان روزها با انتشار توییتی به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: « اقدام غیردیپلماتیک دو سفیر خارجی در تهران، افکار عمومی را در جمهوری اسلامی ایران مکدر کرده است و نشان دهنده بی توجهی به آداب ديپلماتيك  و غرور ملی مردم غیور ایران است. اصلاح و جبران سریع اين خطا، ضرورت دارد.»

واکنش قاطع دیپلماتیک کو؟

تاکنون انگلستان و روسیه رسما عذرخواهی نکرده‌اند؛ سفارت روسیه آن توییت را پاک نکرده و هیچ جبرانی هم اتفاق نیافتاده است اما نه از «واکنش قاطع دیپلماتیک» رئیس مجلس ایران خبری هست و نه از به ثمر نشستن وزیر امورخارجه برای «اصلاح و جبران سریع اين خطا».  انگار باید همچنان منتظر معنا شدن واژه‌های «سریع»، «جبران خطا» و «عذرخواهی رسمی» در تئوری دیپلماسی مقاومت باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا