خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امیرعبداللهیان در بغداد؛ پروتکل‌شکنی یا عزت‌آفرینی؟!

حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم در اجلاس بغداد و‌ حاشیه‌ها درباره‌ی عکس پایانی شرکت‌کنندگان در این اجلاس با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. برخی آن را نقض پروتکل‌های دیپلماتیک نامیدند و گروهی نیز از آن با عنوان نشانه‌ای از عزت و اقتدار ایران یاد کردند.

به‌گزارش انصاف نیوز، دیدگاه‌هایی در این باره را در ادامه می‌خوانید:

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه‌ی جوان: ‏«حسین امیرعبداللهیان» به محض ورود به محل گرفتن عکس یادگاری، در جای ثابت و مشخصی ایستاده و آن را تغییر نداده است. تغییر مکان کذب است
‎#حاشیه‌سازی

یسری بخاخ، خبرنگار الجزیره: ‏گفتم عجب میزبان اینقدر به ایران احترام گذاشته که وزیر خارجه‌اش رو تو صف اول در کنار رؤسا گذاشته!
نگو وزیر خارجه پروتکل‌ها رو نقض کرده و جایی که نباید ایستاده
صف اول هفت‌تا جا داره ولی هشت نفر ایستاده‌اند
صف دوم جای وزیر خارجه ایران کنار وزیر خارجه عربستان خالیه

هادی محمدی، روزنامه‌نگار: ‏یک حاشیه سازی زرد در مورد ایستادن ‎امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان در عکس یادگاری نشست بغداد. در حالی که وی از ابتدا در همان جایی بود که عکس را گرفته اند و ظاهرا جایی بوده که از قبل برای او در نظر گرفته شده بود.

حسین نخلی، از کاربران اصولگرای «انقلابی» توییتر: ‏‎چند نکته دربار‌ه‌ی این عکس و اتفاقی که در اجلاس بغداد رخ‌داد:
۱) میزبان هیچ قصد سوئی در تنظیم جایگاه‌ها نداشته است. اصولا حضور «وزیر خارجه» ایران در صف اول «رئیس جمهوران وپادشاهان»، برخلاف پروتکل‌های تمامی اجلاس‌های جهانی‌ست.
‏۲)در صورت نارضایتی از چینش افراد می‌توانستیم در گفتگو با مسئولین تشریفات،بدون سر و صدا و حاشیه‌سازی، آرایش صف دوم را تغییر دهیم.
۳)بنا بوده که عراق محل تفاهمات منطقه‌ای باشد. با این کار، «برداشت عمومی» این می‌شود که ایران حتی در اجلاس عراق هم با عربستان و امارات مشکل دارد.
‏در حالی که تا کنون در همین عراق به میزبانی همین میزبان(کاظمی)، مقامات ایرانی چندین دور با مقامات عربستانی مذاکره داشتند.
۴)با این کار، بهانه به مخالفین ایران و کاظمی در عراق داده شده که به تضعیف جایگاه ایران در مناسبات منطقه‌ای بپردازند. این به ضرر حضور منطقه‌ای ایران است.
‏سال‌هاست تلاش می‌کنند تا تصویر «اشغال‌ عراق توسط ایران» را در اذهان عمومی عراقی‌ها بسازند. کار دیروز آقای عبداللهیان، به تکمیل پازل دشمنان ایران در شکل‌دهی این تصویر عمومی، کمک کرد.

محمد لطف‌اللهی، خبرنگار جهان و دیپلماسی روزنامه‌ی اعتماد: ‏چه وضعیت عجیبی؛ یک عده به پخش خبر حرکت امیرعبداللهیان در عدم رعایت پروتکل میگن «حاشیه‌سازی زرد»، یک عده ازش قهرمان میسازن و یک عده هم توجیه میتراشن :)))

مراد ویسی، دبیر خبر ایران‌اینترنشنال: ‏سالی که نکوست از بهارش پیداست. امیرعبداللهیان در اولین سفر، مجموعه‌ای از گاف‌ها و اشتباهات ثبت کرد.
۱. محل ایستادن برای عکس را خلاف اصول دیپلماتیک عمل کرد.
۲. زبان عربی را پر غلط و افتضاح صحبت کرد.
۳.حجم ۱۳ میلیارد دلاری روابط با عراق را ۳۰۰ میلیارد  گفت و میزبان اصلاحش کند.

رضا الغرابی، تحلیلگر امور ایران و عراق در مرکز مطالعات خاورمیانه بیروت: ‏درباره عکس تشریفاتی جنجالی نشست بغداد
شاید در میان خبرهای حاشیه ای کنفرانس ‎بغداد، هیچ کدام به اندازه ماجرای عکس تشریفاتی مقامات حاضر پرحاشیه و خبر ساز نشد.
آقای ‎امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ‎ایران، به جای ایستادن در ردیف دوم  و در کنار سایر وزیران خارجه، در ردیف نخست ‏و در کنار رئیسان جمهور و نخست وزیران و امیران و در جای اختصاص یافته به حاکم ‎دبی قرار گرفت تا عکس یادگاری از آنها گرفته شود.
این حرکت مورد تفاسیر متعدد در جغرافیای ملتهب ذهنی مردمان منطقه قرار گرفت. برخی آن را به معنای عدم تمایل وزیر امور خارجه ایران برای ایستادن کنار وزیر ‏خارجه ‎سعودی قلمداد کردند. برخی در ‎#عراق آن را نشانه ای از تازه کار بودن آقای امیرعبداللهیان دانستند و البته تأویل های دیگری نیز از این حرکت گردید. برخی از خشمگین شدند و برخی دیگر این اقدام را مورد تمجید قرار دادند.
سه احتمال را در این باره می توان در نظر گرفت:
‏۱- وزیر خارجه ایران تمایل به ایستادن کنار وزیر خارجه سعودی نداشته است بنابراین جلو رفت تا کنار وی قرار نگیرد. در این صورت آقای امیرعبداللهیان می توانست در همان ردیف عقب با فاصله یک نفر یا بیشتر از وزیر خارجه سعودی بایستد. شخصا این احتمال را وارد نمی دانم.
2 – وزیر امور خارجه ‏از تشریفات و پروتکل‌های مرسوم بی اطلاع است. از آنجا که امیرعبداللهیان یک دیپلمات قدیمی است و 25 سال در وزارت امور خارجه بوده و سمت های بالایی داشته این احتمال قابل قبول نیست.
3- احتمال سوم این است که این حرکت یک پیام سیاسی قابل توجه داشته است به این معنا که ایران به عنوان ‏همسایه مهم و تعیین کننده عراق نمی تواند و نباید در ردیف عقب و پشت کشورهای کم تأثیر یا حتی فرانسه اروپایی قرار بگیرد. این احتمال می تواند به طور جدی تر مورد توجه قرار بگیرد.
به هر صورت، چنین اتفاقاتی در دنیای سیاست و دیپلماسی نادر نیست و موارد متعددی در سراسر جهان رخ می دهد.
‏حاکم دبی ساعاتی پس از این موضوع با وزیر خارجه ایران دیدار کرد برای او آرزوی موفقیت در مأموریت جدید را کرد و درودهای همیشگی خود را به ملت دوست و همسایه، ایران تقدیم کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بنده خدا ندیده س وقتی مثل ظریف چشمش پرشد و استاد دغل کاری لابی می زنه کلا صف دوم بیا اول که نخواهد پروتکل شکنی کنه

    1. سالی که نکوست از بهارش پیداست….
      یه عده از بزرگان و دانشمندان دیپلماسی ایران، نفت ریخته رو نذر امامزاده میکنن…
      قارداش،عمو اوغلی؛
      گند زد دیگه .اون از عربی خوندنش که من یاد کلاس دوم ابتداییم سال ۶۹ افتادم که به زور ازمون میخواستن شعار هفته (ایات و احادیث آخر کتاب دینی) حفظ کنیم و سر صف بخونیم، یا بریم مسابقات تفهیم و ترجمه قران تو شهرستان.
      اونم از جلو وایسادن.
      راستش من همیشه به ساختار مترو و سوار شدن مترو از کرج به تهران مخصوصا اول صبح و از تهران به کرج عصر ( موکدا تندرو) معترض بودم، اما تازه فهمیدم که ایران قصدش ازینکار اینه که وزرای اینده مثل عمو اوغلی امیر عبداللهیان، بتونن نفر اول برن تو کنفرانسا و بهترین جا رو برای عکس گرفتن انتخاب کنن.
      و اینکه همیشه از قدیم گفتن دوستانت رو یه سر و گردن بالاتر از خودت انتخاب کن که عمو اوغلی هم رفت سراغ پادشاهان و امیران و نخست وزیرا تا سخت بزرگان رو ارج بنهاااد.
      دیگه بیشتر ازین حوصلم نمیکشه با موبایل بنویسم…
      مستر امباسدر گند زدی عمو اوغلی گنددددد.
      البته تو ایران ماله کش داریم که از گندت یه چینش قهرمانانه بسازن، اما مرگ ما سعی کن اینکارارو تو اروپا نکنیا، ۸ سال ظریف با دست بسته جون کند تا دیپلماسیمون که بعد از خاتمی اب دوغ خیاری بود و بجز ۱۶ تا کشور، بقیه هرگز دعوتمون نمیکردن جایی یکم درست شد.
      البته شاید توی قسمت ۳ گاندو بفهمیم ظریف جاسوس بوده و روحانی رییس سی آی اِی (خخخخخخخخخ)

      1. دیپلماسی ظریف، فقط همون جاش که فرمود: من متن برجام رو نخونده بودم و منتقدین در مورد واژه تعلیق درست می گفتند!! ساده لوح تر و جوگیرتر از ظریف در این سیاست خارجی نداشته ایم و نخواهیم داشت.

  2. وقتی امیر یکی از امارات های امارات رو جلو می گذارند، یعنی خودشون هم پروتکل رو رعایت نکردند، این امیر اماراتی باید صف دوم چیده می شد، حالا که اون میتونه جلو بایسته، چرا ایران نتونه؟!
    ضمنا خیلی پروتکل محور نباشید. فضای سیاسی بین الملل، جای عرضه اندام و اثبات خود هست. چه در سطح میدان چه در سطح دیپلماسی و چه در حد عکس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا