خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رییس بانک مرکزی: در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت ارز بودیم

اکبر کمیجانی، رییس کل بانک مرکزی گفت: در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت نرخ ارز در بازار از ۲۸ هزار تومان به ۲۶ هزارتومان بودیم و انتظارداریم این روند ادامه یابد.

به گزارش ایرنا، کمیجانی در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی افزود: سال گذشته اقداماتی برای تامین ارز مورد نیاز برای تامین واکسن شروع شد و این روند در ماه های اخیر سرعت یافت و هم اکنون مشکلی در تامین واکسن نداریم.

وی افزود: در حال حاضر تامین ارز برای خرید واکسن انجام شده است و در روزهای اخیر شاهد آرامش بازار ارز و شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم و انتظار داریم این روند ادامه یابد.

کمیجانی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۹۷ رهبر معظم انقلاب مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به دستاوردهای بزرگ انقلاب پرداختند و توصیه‌های اساسی و مهمی برای حرکت به سمت جهاد بزرگ برای ساخت ایران اسلامی را فرمودند.

وی با بیان اینکه پرداختن به علم و دانش و مبارزه با فساد و استقلال و آزادی و روابط خارجی و همچنین سبک زندگی و مرزبندی با دشمن به عنوان سرفصل های بیانیه گام دوم انقلاب است، ادامه داد: وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه وظایف دولت نیست و نگاه به خارج و استفاده اندک از ظرفیت نیروی انسانی کشور و بودجه‌بندی نامتوازن و عدم سیاست‌های اجرایی اقتصاد و همچنین هزینه‌های زائد در دستگاه‌های حکومتی از جمله ناکامی‌های مطرح شده از در بیانیه گام دوم بود و رهبر معظم انقلاب راه حل این چالش‌ها را اجرای کامل سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کردند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به سیاست های ارزی و بانکی ‌تاکید کرد: نظام بانکی جایگاه بسیار بزرگی در اقتصاد ایران دارد و نقش محوری را در تامین مالی اقتصاد می‌کند. امروزه هنوز با وجود توسعه و رشد فعالیت بورس و اوراق بهادار، کماکان نقش محوری بر عهده نظام بانکی است و ۷۰ تا ۸۰ درصد تامین مالی پروژه‌ها از طریق بانک ها انجام می شود.

کمیجانی تصریح کرد: منابع جذب و تجهیز شده در بانک‌ها در قالب تسهیلات بانکی و با توجه به عقود اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد و به بهره برداری می‌رسند. عقود مبادله ای و مشارکتی را داریم و بنا به ماهیت این عقود، ‌ ماهیت کار اجازه می‌دهد در عقود مبادله‌ای نرخ سود توافق شده با نرخ ثابت باشد و در عقود مشارکتی سود و زیان شرکا مدنظر است.

وی درخصوص اقدامات انجام شده در بانک مرکزی گفت: خرید اوراق مالی اسلامی توسط بانک مرکزی توسط کمیته فقهی در سازمان بورس، ‌بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تایید شده و از سال گذشته عمدتا برای رفع کسری بودجه دولت مورد استفاده قرار گرفته است.

کمیجانی اظهارداشت: انتشار اوراق ودیعه توسط بانک مرکزی و بازپرداخت در سررسید با نرخی حداکثر معادل نرخ تورم سالیانه از دیگر اقدامات انجام شده در بانک مرکزی است که در شورای پول و اعتبار تصویب شده اما تاکنون به کار گرفته نشده است و در حال تهیه مقدمات کار هستیم و امیدواریم امسال برای مهار پایه پولی و نرخ تورم از این ابزار استفاده کنیم و این جایگزین اوراق مشارکت بانک مرکزی است که از سال های ۷۹ به بعد به اجرا گذاشته شد.

وی افزود:‌ عقد مرابحه از دیگر عقود اسلامی در بانکداری است که در شورای فقهی مورد بازنگری قرار گرفت و برخی از عقود در قالب عقد مرابحه و جعاله هم اکنون اجرا می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه سخنان خود درخصوص تحولات اقتصاد کلان گفت: در سه سال گذشته ظالمانه‌ترین تحریم ها از طرف آمریکا و اروپا را داشتیم که شامل تحریم‌های نظام بانکی، ‌بانک مرکزی، نفتی و تجارت خارجی ایران بوده و درآمدهای نفتی را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش داده شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته دولت و مجلس سیاست هایی برای مقابله با این تحریم ها به کار گرفتند، افزود: از اوایل سال ۹۸ اقتصاد در حال خروج از رکود بود، اما متاسفانه با ورود ویروس کرونا، در فصل چهارم سال با رشد منفی مواجه شدیم اما با این حال در سال ۹۹ موفقیت‌های قابل قبولی را در اقتصاد ایران داشتیم و در سال گذشته رشد اقتصادی با نفت ۳.۵ درصد و بدون نفت ۲.۵ درصد را داشتیم.

این مقام مسوول اظهارداشت: در شرایط کرونایی وضعیت قابل قبول است و امیدوارم در سال جاری نیز شاهد رشد اقتصادی باشیم و شاهد این امر آمارهای بانک جهانی است که حکایت از این دارد که در سال ۹۹ رشد اقتصادی جهانی منفی ۳.۶ درصد بوده و اغلب کشورهای توسعه یافته صنعتی با رشد منفی به دلیل کرونا مواجه هستند.

وی گفت: استفاده از ابزار عملیات بازار باز به عنوان یک سیاست نوین در نظام بانکی ایران و اقتصاد ایران برای مدیریت نقدینگی و نرخ سود بانکی استفاده می‌شود و از این منظر بهبود ترازنامه بانک‌ها در دستور کار است و به شدت دنبال می‌شود.

کمیجانی درباره دارایی‌ بانک‌ها گفت: سال گذشته برای جلوگیری از انباشت دارایی موهوم بانک‌ها تکلیف شد که سه درصد از کل سپرده های خود را به صورت اوراق مالی و اسلامی نگهداری کنند و از این ابزار در مواقع لزوم برای رفع کمبود نقدینگی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا