خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر خارجه ایران و خلیج عربی!

مجید مرادی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «وزیر خارجه ایران و خلیج عربی!» نوشت:

وزیر خارجه جدید ایران حسین امیرعبداللهیان در اجلاس بغداد سخنرانی اش را به زبان عربی القا کرد و به رغم خطاهایی که داشت شاید هدفش فرستادن این پیام بود که عربی می داند و بچه همین منطقه است. سلف او دکتر جواد ظریف عربی را خوب می داند و بی تپق سخن می گوید.

متاسفانه نخست وزیر عراق قبل از دعوت از وزیر خارجه ایران از عنوان جعلی مجلس تعاون الخليج العربي (شورای همکاری خلیج عربی) یاد کرد که باید مورد اعتراض وزیر خارجه عربی دان ایران قرار می گرفت.

امیرعبداللهیان باید به کاظمی نخست وزیر عراق تفهیم می کرد که نه خلیجی به نام خلیج عربی وجود دارد و نه شورایی به نام شورای همکاری کشورهای خلیج عربی در روی زمین وجود داد. آنچه هست، مجلس التعاون لدول الخليج العربية (شورای همکاری کشورهای عربی خلیج) است. یعنی بنیان گذاران این شورا می فهمیدند که نباید نامی مجعول بر آن بگذارند.

به یاد دارم یک بار در گفتگوی زنده با فرانس 24 عربی پس از چند بار بردن نام الخليج الفارسي مورد اعتراض مجری واقع شدم که به من گفت: انت تغضب الکثیرین. قل الخليج العربي (شما خیلی ها را خشمگین می کنید. بگویید خلیج عربی!)

گفتم اگر در ترجمه “پرشین گلف” مشکل دارید کمک بخواهید از همکارمان دیوید پولوک (کارشناس ارشد امور خاورمیانه) که الآن از واشنگتن در این گفتگوی زنده همراه ماست تا این عبارت را به عربی برایتان ترجمه کند. امریکایی ها اسم خلیج مکزیک را عوض نکردند چرا شما می خواهید اسم خلیج فارس را که هزاران سال سابقه دارد عوض کنید؟!
دیوید پولوک هم با لبخندی معنا دار سرش را به علامت تایید تکان می داد.

آقای امیرعبداللهیان! بهتر است بگذارید مترجم ها کار خودشان را بکنند. آنها برای چنین روزهایی تربیت شده اند که در گوش، یا گوشیِ وزیر بگویند که به کاربرد چنین نام هاي مجعولی اعتراض کند. شما همین که منوچهر متکی نباشید که حتی فارسی را هم خوب نمی داندکافی است. نیازی نیست دکتر ظریف شوید! هیچ کس برای ملت ایران دکتر ظریف نخواهد شد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. عبارتی که اقای مصطفی الکاظمی استفاده می‌کند “دول خلیج العربیه” هست که ترجمه ش میشه “کشورهای عربی خلیج”.

      در واقع واژه خلیج عربی به کار برده نشده است.

      گفتنی است، اگر یادتون باشه در مناظرات احمدی نژاد و کروبی هم اقای کروبی همین اشتباه رو کرده بود برای سوتی گرفتن.

  1. نویسنده بسیار فرد بی ادبی است که نسبت به آقای متکی چنین هتاکانه نوشته
    از اون بی ادب تر کسی است که این خبر را منتشر کرده
    آقای متکی وزیری فهیم و خرمند بودند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا