خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شکایت همسر سیدامامی از سرپرست دادسرای امنیت

همسر کاووس سیدامامی از متهمان پرونده محیط زیست، از سرپرست دادسرای امنیت (اوین) به دادسرای انتظامی قضات شکایت کرد.

پیام درفشان وکیل مدافع همسر کاووس سیدامامی روز سه شنبه با اعلام این خبر به ایرنا گفت: موکل بر اساس دستور صادره از سوی سرپرست دادسرای امنیت، از همان ابتدای مطرح شدن پرونده محیط زیست، ممنوع الخروج شده و با صدور دستورهای بعدی این وضعیت استمرار یافته است.

این وکیل دادگستری افزود: در این مدت، در تمام مواردی که موکل به مرجع قضایی یا ضابطان برای تحقیق مراجعه کرده، تحت عنوان مطلع بوده و با وجود داغدار بودن، در تمام موارد با مسئولان ذی ربط همکاری داشته و درخواست مراجعات همواره نجیبانه اجابت شده است.

درفشان با اشاره به صدور کیفرخواست برای 6 نفر در این پرونده به عنوان متهم و ارسال آن به دادگاه اضافه کرد: به رغم پایان یافتن تحقیقات و با توجه به اینکه هیچ اتهامی از ابتدا در مورد موکل مطرح نبوده و قرار ممنوعیت خروج از کشور هم جزو قرارهای تمهیدی است اما همچنان این قرار که وجاهت قانونی در خصوص موکل ندارد، پابرجاست.

وی با اشاره به تمدید شدن قرار ممنوع الخروجی موکلش توسط سرپرست دادسرای امنیت تصریح کرد: در حال حاضر نه تنها ابقای این قرار وجاهت قانونی ندارد بلکه در طول مدت یکسال گذشته بدون اینکه طبق مقررات قانونی مجالی برای اعتراض به قرار صادره وجود داشته باشد، تمدید شده است.

وکیل مدافع همسر سیدامامی اقدام سرپرست دادسرای امنیت را مغایر ماده 570 قانون مجازات اسلامی که مشمول تعقیب کیفری است، خواند و افزود: به رغم قابل تعقیب کیفری بودن این موضوع، در راستای رعایت مصالح ملی، به همراه ابوذر نصراللهی (دیگر وکیل همسر سیدامامی) از سرپرست دادسرای اوین به دادسرای انتظامی قضات شکایت انتظامی کردیم که امیدواریم با دخالت دادستان انتظامی، موضوع به روش نیکویی خاتمه یابد.

درفشان عدول سرپرست دادسرای امنیت از آداب قضاوت را از دیگر وجوه شکایت مطروحه علیه وی خواند و گفت: طبق سیره اهل بیت (ع)، قاضی باید شرایطی را فراهم سازد که خصمین بتوانند بدون لقلقه زبان با او سخن بگویند و در دسترس باشد. اساساً مهمترین ابزار نظارت بر قضات مجتمع امکان ملاقات با سرپرست است کما اینکه در تمام مجتمع های قضایی این امکان فراهم است تا مراجعان بی واسطه با سرپرست مجتمع و حتی مدیر کل دادگستری استان و شخص دادستان ملاقات کنند اما چندین بار به وکالت از همسر سیدامامی فرم ملاقات با سرپرست دادسرا را تکمیل کردیم اما وی نه تنها حاضر به ملاقات با وکلا نشد بلکه حاضر به ارائه شماره ثبت لوایح ارائه شده نیز نشد.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته وکیل مدافع همسر کاووس سید امامی از تمدید ممنوع الخروجی موکلش با دستور سرپرست دادسرای اوین خبر داده بود.

به او پس از پیگیری های صورت گرفته گفته بودند وضعیت ممنوع الخروجی همسر سیدامامی تا یک هفته آینده یعنی هفته جاری مشخص می شود.

کاووس سید امامی استاد دانشگاه امام صادق (ع) و از فعالان محیط زیستی بود که اوایل بهمن 96 به همراه چند نفر دیگر بازداشت و 19 بهمن در زندان اوین درگذشت.

دادستان تهران اتهام این فعالان محیط زیستی را جاسوسی اعلام کرد و گفت: این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط ‌زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند.

جعفری دولت آبادی همچنین پیشتر گفته بود که سیدامامی «با توجه به اینکه می‌دانسته است اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته، متاسفانه در زندان دست به خودکشی زده است.»
دادستان تهران همچنین 29 بهمن سال 96 با تاکید بر ضرورت افزایش نظارت ها در بازداشتگاه ها و زندان ها و حفظ حقوق متهمان زندان دستور داد تحقیقات در مورد پرونده فوت کاووس سیدامامی ادامه یابد و با «افراد مقصر» در این حادثه برخورد شود.

شبکه دوم سیما در برنامه خبری 20:30 مستندی تحت عنوان «منطقه ممنوعه» درباره فعالیت های سیدامامی پخش کرد که خانواده سیدامامی پس از پخش این مستند در دادسرای فرهنگ و رسانه از رئیس و معاون سازمان صداوسیما، مدیر پخش شبکه دوم سیما و عوامل تهیه مستند مزبور شکایت کردند.

خانواده سیدامامی به تازگی طی نامه ای به بازپرس پرونده، خواستار اجرای ماده 30 اساسنامه صدا و سیما و حضور در تلویزیون برای پاسخگویی به موارد مطروحه در مستند «منطقه ممنوعه» شده اند.

انتهای پیام /

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا