خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توییت انصاف | واکنش‌ها به درگذشت گورباچف

واکنش‌های توییتری به خبر درگذشت میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز می‌خوانید:

عبدالله گنجی: ‏‎گورباچف درگذشت. مردی که٢سال قبل از فروپاشی شوروی امام به او نوشت: شما آخرین میخ را بر تابوت کمونیست خواهی کوبید. کمونیستهایی که برای احیا شوروی کودتا کرده بودند به جای ‎یلتسین غربگرا او را دستگیر کردند یعنی کودتاگران کمونیست نیز آمریکائی بودند. این نقش پیچیده غرب در آنروز شوروی بود.

مجید تفرشی: ‏با مرگ میخاییل گورباچف در ۹۱ سالگی، جهان یکی از مهمترین رهبران معاصر خود را از دست داد.
گورباچف، بدلیل نقش اصلیش در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق تمجید یا شماتت میشود.
چه عاشق او باشیم و چه متنفر، نمیتوان منکر نقش اساسی او در تحولات معاصر جهان شد.

مهدی جامی: گورباچف به گردن همه ما حق دارد. اگر او نبود ما هنوز همسایه شوروی بودیم. جنگ سرد برقرار بود. مردم شوروی پشت دیوارهای آهنین بودند. چپ در ایران همچنان فکر می کرد شوروی بهشت روی زمین است. ما از تاجیکان بی خبر و آنها از ما بی خبر بودند. تعصب مذهبی در ایران و افغانستان شدیدتر می بود. اگر گورباچف نبود ما هنوز همسایه صدام بودیم. جنگ مان با عراق چه بسا به قول آقای خمینی بیست سال طول می کشید. آلمان شرقی و اروپای شرقی همچنان زیر مهمیز حکومت های توتالیتر بودند. و بسیاری از ما از دیدن سمرقند و بخارا و ختلان و بدخشان و باکو و تفلیس و ایروان محروم بودیم. اگر گورباچف نبود بازسازی (پرسترویکا) به شیوه رفسنجانی نداشتیم. اصلاحات (گلاسنوست) به شیوه خاتمی نداشتیم. و اگر شوروی فرو نمی پاشید مفهوم فروپاشی از ادبیات سیاسی ایرانیان غایب می بود. جهان بسته تر بود و سفر کمتر و آزادی نبود. و ایرانیان همچنان فکر می کردند غرب بهشتی رویایی است!

عبدالرضا داوری: ریشه فروپاشی شوروی را باید از ابتدای دهه 80، در طرح یوری آندروپف، رهبر وقت حزب کمونیست ا.ج.ش، برای تغییر نسل مدیران حزب، بنام “جوانگرایی” جستجو کرد؛ طرحی که در آن میخائیل گورباچف به قدرت رسید و با شیب تند به اصلاحات پرداخت و به ایجاد بحران سلطه و شکاف در رئوس حزب کمونیست انجامید.

فواد شمس: ‏در مورد تجربه شوروی و مقایسه‌اش با چین، مقاله «گارد قدیم _ گارد جدید» یوسف اباذری چیز خوبی است. تفاوت دنگ شیائوپنگ با گورباچف را نشان می‌دهد. دنگ از گارد قدیم دوران انقلاب چین بود و کشور را نجات داد. اما گورباچف یک بروکرات حزبی بود که خرابکاری کرد.

امیرعلی ابوالفتح: ‏میخائیل گورباچف یکی از عمده ترین سیاستمداران قرن بیستم بود؛ فردی که برای نجات بیماری به نام «اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی» به میدان آمد اما بیمار، بیمارتر از آن بود که نجات یابد.  نام میخائیل گورباچف با فروپاشی غیر منتظره یکی از بزرگترین امپراتوری های تاریخ گره خورده است. ‏برای جوان 20 ساله، اقدامات گورباچف در اصلاح ساختار اتحاد شوروی، محیرالعقول بود. از آن مهم تر، تلاش های آشتی جویانه وی با غرب، نشانه کمک به صلح جهانی قلمداد می شد. اما با گذشت زمان، گورباچف به فردی تبدیل شد که فریب وعده های عمل نشده آمریکا را خورد. 

ندا لهردی: آخرین رهبر شوروی با شخصیتی مستقل و پیچیده که برای پایان دادن به جنگ سرد، جایزه صلح نوبل برد و به خاطر آنکه نتوانست کمونیسم را نجات دهد مغضوب مردمش شد؛ سیاستمداری که از کودتای ناموفق اوت نجات پیدا کرد، سی‌ویک سال بعد در همین ماه تسلیم مرگ شد.

مجید پورعطار: ‏میخاییل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی درگذشت…پیشنهاد می‌کنم یک بار دیگر فیلم سینمایی یا مینی سریال چرنوبیل به نویسندگی کریگ مازن و کارگردانی یوهان رنک را ببینید…این فیلم به خوبی پرده از راز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برداشته است.

محمدعلی ابطحی: ‏گورباچف درگذشت. بی شک او یکی از چهره های بزرگ سیاسی تاثیرگذار قرن بود. کار بزرگی کرد. اگر تندروهایی مثل یلتسین مسیر آرام او را متلاطم نمی کردند، اصلاحات او دنیای بهتری می ساخت. نامش ماندگار خواهد بود.

بهروز حسینی: گلاسنوست و پروستریکای(اصلاحات اقتصادی وسیاسی) ‎گورباچف  را عامل سقوط شوروی انگاشتند. ولی فراموش نکنیم سیاست جنگ ستارگان دولت ‎ریگان به فرماندهی ویلیام کیسی، رئیس وقتCIA، باعث تحمیل هزینه‌های کمرشکن بر شوروی شد تا گورباچف چاره‌ای جز اصلاحاتی که منجر به فروپاشی شد نداشته باشد!

آرمان خالقی: ‏‎گلاسنوست یا فضای باز سیاسی که توسط ‎گورباچف در کشور اتحاد جماهیر شوروی اجرا شد به جراحی و قطع عضو و جدایی جمهوری های وابسته و ایجاد کشورهای جدیدی منجر شد که روسیه را نجات داد. گورباچف تاریخ جهانی را تغییر داد. بسیاری او را ستودند و بسیاری لعن. امروز گورباچف در ۹۱ سالگی درگذشت.

پیر زاهد: دوران گورباچف، کودک بودم ولی از حرف‌ها و واکنش‌های توی خونه به اخبار میفهمیدم که آمریکا داره شوروی رو تحقیر میکنه و نقش اول این تحقیر بجا، شخصی بود که بعدها هرچه بیشتر ازش فهمیدم بیشتر شیفته‌ی روش و منشش شدم.
پرزیدنت رونالد ویلسون ریگان؛ قاتل خوش‌خنده‌ی جماهیر سوسیالیستی شوروی.

بهروز عزیزی: ‏‎خاتمی شوروی درگذشت.‌ میخائیل ‎گورباچف خاتمه دهنده جنگ سرد در دورانی رفت که کرملین در حال ‎جنگ داغ با دنیاست

حسین قوامی: گورباچف، ‎خاتمی شوروی درگذشت!
منتهی این‌جا ولی فقیه داشتیم نتونست باعث قطعه قطعه شدن کشور بدون شلیک حتی یک گلوله بشه!

صابرجان محصل: ‏‎میخائیل گورباچف آخرین رئیس جمهوری اتحاد جماهیر ‎شوروی در ۹۲ سالگی درگذشت. او جنگ سرد را بدون خونریزی به پایان رساند اما نتوانست از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی جلوگیری کند.

احسان تقدسی: فروپاشی شوروی که قطعی بود اما ‎گورباچف میراث‌دار رهبران پیش از خود بود و اگر منصف باشیم گزینه‌های کمی برای انتخاب داشت. گورباچف را بانی فروپاشی شوروی می‌دانیم اما او آیا راه دیگری هم داشت؟

محمد معینی: دل “چپول‌”های عالم لابد از دست ‎گورباچف خون است، به هر حال او کسی بود که بزرگترین قدم‌ها را، ناخواسته، برای خلاص کردن دنیا از شرّی به اسم “اتحاد جماهیر شوروی” برداشت.

احمد علامی مهماندوستی: گورباچف: کشور به “پرسترویکا”، یا بازسازی، نیاز دارد، و ابزار لازم برای این کار “گلاسنوست”، یعنی شفافیت و فضای باز

مینا: الان یکی توییت میزنه گورباچف هم رفت اسد هنوز هست 🤭

رضوان: امام به فرستاده او فرمود: «به ایشان(گورباچف) بگویید من می‌خواستم جلوی شما یک فضای بزرگ تری باز کنم. من میخواستم دریچه‌ای به دنیای بزرگ، یعنی دنیای بعد از مرگ که دنیای جاوید است را برای آقای گورباچف باز نمایم و محوراصلی پیام من آن بود.» ولی او تا روز گذشته هرگز نفهمید..

شمس‌الدین متقی‌زاده: ‏”‎میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق فوت کرد”. جهان به رهبرانی مثل گورباچف بیش از پیش نیاز دارد. کسی که منافع ‎فردی حزبی را فدای منافع جهان کرد، البته به نظر من.

احمدرضا خزائی: در قضیه گورباچف و آمریکا پندهایی نهفته است برای آنان که می‌اندیشند.  مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» پیشنهاد می‌شود.

سعید کاکاوند: ‏درگذشت خلداشیان، جنت مکان ‎گورباچف را باید محضر چه کسانی تسلیت عرض کنیم؟ رسوفیل ها یا ذوب شدگان در کمونیسم؟

هومن: ‏گورباچف هم مرد
هیچکس جاودان و نامیرا نیست

امیرحسین حدادیان: فکر کن روزهای آخر عمرت شاهد جنگ بین دو منطقه‌ای که زمانی در دست تو بودن و روشون حکمرانی می‌کردی باشی!

محمدحسین: ‏باچف که گور می‌گرفتی همه عمر
دیدی که چگونه گورباچف گرفت

مهدی: حتماً بين فوت اقاي گورباچف و رياست مجدد اقاي تاج هم بايد رابطه اي باشه كه هواداران اقاي صدر اونجوري مي كنند تو بغداد ديگه!

رضا قمارباز: جالبه که بعضی آدما که در تاریخ اسمشون خیلی اهمیت داره در سکوت خبری به حیات ادامه دادند
من الان فهمیدم گورباچف تا دیشب زنده بوده

فدایی اسلام: وقتی ‎خمینی کبیر ‎گورباچف را از سرنوشتش مطلع کرد او هیچ وقت گمان نابود شدن نمیداشت اما چندی بعد همه علم ولی را دیدند. چقدر رهبری به ما اطلاع داده و ما گورباچف‌وار به کار خودمان ادامه دادیم.

حکیم سندباد: بایدن … حق داره گورباچف رو رهبر نادر بنامد. مرحوم تازه درگذشته شوروی را بدون شلیک یه گلوله به فنا داد و رفت. درست مثل [هاشمی] که با علم کردند [روحانی] تمدن ایران و ایرانی رو به فنا داد.

شروینوویچ کارامازُف: مگه گورباچف زنده بود که الان در ۹۱سالگی مرده؟ فردام میگن هیتلر تا الان زنده بوده حالا مرده 🙂

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا