خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا صلاح‌الدین ایوبی عامل بی دولت بودن مردم کرد است؟

اسماعیل شمس در یادداشتی تلگرامی با عنوان «آیا صلاح الدین ایوبی عامل عقب افتادگی و بی دولت بودن مردم کرد است؟» نوشت:

«یکی از عمده دلایل بدبخت شدن کوردها انتقام دولتهای صلیبی شکست خورده در جنگ با صلاح الدین ایوبی بود که بعد از انحلال عثمانی و شوروی حاضر نشدن یک وجب خاک به مردم کرد بدن تا یک کشور مستقل داشته باشن. بزرگ ترین اشتباه صلاح الدین این بود که اصلأ اهمیتی به کورد بودنش نمی داد و مذهب برایش اول و آخر بود و گرنه می توانست در کمترین حالت سرزمینهای تحت حاکمیتش را به کردستان نامگذاری کند مثل تمام سلاطین، اما بدبختی ما این است که همیشه کاسه داغ تر از آش هستیم».

متن داخل گیومه، کامنتی اینستاگرامی از فردی به نام مستعار «what the hell» است که در ذیل پست یک چهره شناخته شده گذاشته شده است. سالهاست گروهی از نویسندگان کرد این تهمتها را به صلاح الدین می زنند؛ اما هیچ کدام مانند این کامنت نتوانسته اند به مصداق «خیر الکلام ما قل و دل» آنها را در چند سطر خلاصه کنند.
ضمن تشکر از این نویسندۀ ناشناس قصد دارم در چند پست، پرسس فوق را به بحث بگذارم؛ با این امید که روزنه ای تازه در جواب آن گشوده شود. صرف نظر از ساده سازی های نویسنده در بحث از علت وجودی دولت، نگاه خود ویرانگرانه به تاریخ و انسان کرد، آناکرونیسم یا ناهمزمانی در مطالعه تاریخ و بسیاری پارادوکسهای دیگر کامنت که بعداً به آنها خواهم پرداخت، فعلا به پرسش یادداشت که آیا صلاح الدین ایوبی عامل بدبخت شدن کردها و نداشتن دولت مستقل در قلمروهای بازمانده از امپراتوری های عثمانی و روسیه است؟ پاسخ می دهم.

کسی منکر خطاهای صلاح الدین مانند دیگر فرمانروایان تاریخ نیست، اما پاسخ این پرسش به دو دلیل، نه است: نخست، بزرگ ترین شکست غرب از مسلمانان، نه در جنگ صلیبی که در جنگ ملازگرد و اسارت امپراتور روم شرقی یا بیزانس به دست آلب ارسلان ،فرمانروای ترکان سلجوقی و پس از آن در انقراض این امپراتوری و سقوط قسطنطنیه( استانبول) به دست سلطان محمد فاتح ، سلطان ترک عثمانی رخ داد.سلطان محمد به قرن‌ها حاکمیت مستقیم غرب بر شرق پایان داد و زمینه را برای پیشروی مسلمانان در قلب اروپا باز کرد. پس از آن ترکها نه تنها غربی ها را از دنیای اسلام بیرون راندند که خود تا اتریش و مجارستان جلو رفتند و پرچم دولت عثمانی را در قلب اروپا برافراشتند و اسلام را هم در آنجا گسترش دادند. به یقین، هیچ قومی در طول تاریخ به اندازه ترکان مسلمان به حیثیت و عزت و قدرت اروپا صدمه نزده؛ غربی ها را تحقیر نکرده و اسطورۀ اروپای قدرتمند را به چالش نکشیده است. آنچه که صلاح الدین در جنگهای صلیبی انجام داد نه برخورد مستقیم با غرب و امپراتوری بیزانس یا اسیر کردن امپراتور و تصرف بزرگ ترین پایگاه غرب در شرق به سبک ترکان؛ که جنگ با حاکم نشین های نیابتی بیزانس و حامیان صلیبی آنان در خاورمیانه بود. افزون بر آن در جنگهای صلیبی هم نخستین بار ترکان با صلیبیان جنگیدند و اساساً جنگهای صلیبی واکنش غرب به شکست بیزانس از سلجوقیان و انتقام آن بود. صلاح الدین هم در میدان جنگ ترکان با صلیبیان به فرماندهی عمادالدین زنگی ترک رشد کرد و در فرایندی طبیعی جانشین او در قلمروهای مرزی با روم شد.
موضوع بعدی این است که در زمان فرزندان صلاح الدین، غربی ها دوباره بر بیت المقدس مسلط شدند و از همه مهم تر چهره صلاح الدین در ادبیات و تاریخ مغرب زمین مثبت و از او ستایش شده است. با این تفاسیر اگر قرار بود کینه تاریخی صلیبی ها ملاک تصمیم آنها برای ندادن دولت به کردها باشد، آنها باید به طریق اولی به ترکان هم دولت نمی دادند نه این که در همان زمان با تشکیل دولت ترکیه در قلب بیزانس موافقت کنند و پس از آن هم چهار دولت ترکی دیگر را در سازمان ملل به رسمیت بشناسند.

نکته دوم که در این بحث نادیده گرفته می شود وارونه کردن تاریخ و انداختن همه تقصیرها به گردن غرب است. تو گویی که اصلا شرقی و روسیه ای در کار نبوده است. این سخن به معنای تبرئە غرب و به ویژه انگلیس و فرانسه نیست، اما نباید نقش روس‌ها را فراموش کرد. امروز با انتشار اسناد و مدارک جدید مشخص شده است که بزرگ ترین دشمن و مانع استقلال کردستان عثمانی، روسیه بوده است نه غرب. غرب برخلاف روسیه هیچ مرز مشترک سرزمینی با کردستان نداشت. بخشهایی از روسیه جدید هم خاستگاه کهن ترین دولت کرد، یعنی دولت روادی و حتی خانواده صلاح الدین بود. افزون بر این صدها سال سابقه جنگ میان کرد و روس به ویژه از آخرین سال هزاره اول قمری به بعد وجود داشت. پای غرب را به کردستان، روسیه و با امضای پیمانهای متعدد با آلمان و فرانسه باز کرد. این که چه کسانی روسیه را از مانع سازی در راه تشکیل دولت کردی در متصرفات عثمانی تطهیر و غرب را برجسته کردند و سپس با مشروعیت بخشیدن به کار غرب صلاح الدین را متهم اصلی جلوه دادند، موضوع پست بعدی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام بر ایشان که تمام مسیحی ها و یهودی های نفهم رو به درک واصل کرد
    وعده دوم قرآن هم محقق خواهد شد

    آیه 1 تا 10 سوره اسراء : شما بنی اسرائیل 2 بار بر روی زمین کشتار و فساد و فحشا به راه می اندازید.
    و هنگام انتقام دوم شکست کامل یهودیان فرا میرسد حتی خانه های شما راهم برای کشتن شما جستجو می‌کنند
    و بیت المقدس توسط مسلمانان فتح میشود

    این وعده خدا در قرآن کریم هستش که محقق خواهد شد
    نابودی اسرائیل نزدیک است (بدون نیاز بمب اتم‌)

    46
    15
    1. سلام سپاس از پیام خوبت
      فقط معنی اخر آیه رو اشتباه نوشتی
      هنگامی که خانه های یهودیان راهم گشتند زمان حمله صلاح الدین بود
      در موقع انتقام دوم نابودی کامل اسرائیل نابودی کامل اسرائیل فرا میرسد

      آیه 7 سوره اسراء
      إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ۚ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا ﴿٧﴾

      (ای بنی اسرائیل) اگر نیکی کنید به خود نیکی کرده اید، و اگر بدی کنید به خود بدی کرده اید. پس هنگامی که وعده دوم [برای عذاب و انتقام] فرا رسد، [پیکارگرانی بسیار سخت گیر بر ضد شما برمی انگیزیم] تا شما را [با دچار کردن به مصایب سنگین و گزند و آسیب فراوان] غصه دار و اندوهگین کنند و به مسجد [الاقصی] درآیند، آن گونه که بار اول وارد شدند. به هر چه که دست یابند، به شدت در هم کوبند و نابود کنند

      29
      7
      1. سلام همش اون صلاح الدین ایوبی بود نذاشت کوردها مثل بقیه ملت‌ها کشور داشته باشن توچکار داری به اسرائیل و مسیحی‌ها بیچاره همشونو باما دشمن کردی.یهودیها و مسیحی ها هزار برابر از اردوغان و صدام وامثال آنها بهترن.

        29
        56
        1. شرمنده یکم تند صحبت میکنم ولی واقعا به خاطر کامنت این یهودی ناراحت شدم

          صدام تجهیزات و سلاح های شیمیایی از گور باباش آورده بود؟ یا همین مسیحی ها این تجهیزات رو در اختیار صدام قرار دادند؟

          41
          8
  2. سلام
    متاسفانه عده ای شیاد فاسد کوروش پرست صلاح الدین رو دشمنان امامان معرفی داشتند!!!
    در حالی که صلاح الدین شیعه بود
    اللهم عجل لولیک الفرج

    10
    46
  3. الکی صلاح الدین رو مورد هجمه قرار ندین، نه اینکه اون به کورد بودنش اهمیت نمی‌داد، بلکه اصلا کورد نبود، صلاح الدین عرب بود و کاملا مشخص هست که فقط برای اعراب و اسلام تلاش کرده، نوه صلاح الدین کتاب داره، نسبشونو توضیح داده، در ثانی اصلا بر چه سندی صلاح الدین و ایوبیان باید کورد باشن، صرف نظر از اینکه در تاریخ واژه کورد بار مفهوم قومی و نژادی نداشته و در لغت نانه ها معنی کورد موجوده، اصلا مگه یه کف دست نوشته به زبان کوردی امروزی از ایوبیان وجود داره!؟ اصلا چرا یک نفر از خاندان ایوبی اسم کردی نداشته، همه عربی هستن و یا ترکی ، حتی عناوین هم عربی و ترکی هست. ایوبیان هیچ ربطی به کوردهای امروزی ندارن، همونطور که مادها و هزبانیان و صفویه و افشاریه و… نداشتن اردلان هم اسم ولایت بوده نه سلسله ، من کسی رو انکار نمیکنم ولی کسی هم نمیتونه تاریخ رو تحریف کنه ، تاریخ سند میخواد چیزی که کردها هیچگاه ندارن

    40
    73
    1. وقتی میگید صلاح الدی کورد بوده آدم خنده اش میگیره..کورد رو چه به حکومت اصلا مگر اون موقع کورد داشتیم کوردها که هند بودن و زمان عسمانی به تورکیه پناه بردن از ترس تورکان شیعه صفوی..هنوز که هنوزه اسم طوایف کوردی و هندی شبیه همند و سند از این محکمتر!!!!!

      28
      63
    2. جناب فاشیست تو چه ضربه ایی از کرا دیدی که این قدر اتیشی شدی اره عزیز دل برادر عموش اسمش شیرکوه بود که نه عربیه نه ترکی و نسبش از روادیان که حاکمان کردتیار بودن هست و در ضمن اینکه نوشته ایی از حاکمان کورد موجود نیست ریشه ی تاریخی داره و دال بر نیستی کوردا نیست حتما این اندازه تاریخ خوندی که حتی زبان دیوان عثمانیان ترک تبار فارسی بوده پس زیاد به خودت فشار نیار

      25
      16
  4. برادر شما میتونید نسب شادی بن مروان رو بخونید که پدر بزرگ صلاح الدین ایوبی هست رو بخونید (در ضمن شادی اسم عربی نیست چرا که شما گفتید چرا همه ایوبیان اسم عربی داشتن )
    جناب شادی بن مروان هم از قبیله روادی بودند که کرد هستن

    25
    12
    1. منم الان بابابزرگم ترک بوده. ترک ترکیه بوده. یعنی منم الان ترکم. ولی در واقع ایرانیم. صلاح الدین هم یه همچین حالتی داشته دوست عزیز

      2
      14
  5. چی بگم من خودم کرد نیستم ولی کشورهای عربی زیاد رفتم و چند سالم کردستان کار می‌کردم ولی تا جایی که من دیدم اسم صلاح الدین داخل کردستان خیلی بیشتر بود تا کشور های عربی

    27
    7
  6. اسلام وجودش روبا عنایت خداوند متعال به ترکها مدیون است و به دور از مذاهب پرچم اسلام در بین ترکها بالاتر از سایر اقوام است.

    20
    31
    1. ترک ها! همونایی که وقتی اون پاپ از خدا بی خبر فرمان جنگ داد نتونس حتی یه پیروزی بدس بیاره. همونی که گرفت ارمنی ها و آشوری ها رو در جریان جنگ جهانی اول کشت. همونی که الان داره کلی تو کردستان سوریه و عراق آدم میکشه. همونی که یک سوم مردم دهلی رو کشت. همونی که جوری سر میبرید انگار که ذوالفقار داره؟ منظورت همونه؟ چیزی که باعث زنده موندن اسلام شد فقد و فقد صلاح الدین و قطز بود. قطز قرمانده ممالیک مصر سیستم کل ارتش مغول رو از حالت تهاجمی(همیشه تهاجمی بود) به یک سیستم تدافعی تبدیل کرد. یک فرماندت شجاع. بعد تو میای از یکی حرف میزنی که تو قلمرو خودش شیعه ها رو تبعید کرده بود و با تمام اروپای مدرن اون زمان درگیر بود. آره اینا همون ترکا هستن مه تو داری ازشون حرف میزنی. رشادت کم نداشتن(آلپ ارسلان یا ملکشاه) ولی قساوت و بیرحمی هم کم نداشتن

      18
      11
  7. لابد ایرانیها هم عربن؟ ترکیه و افغانستان هم عربن؟؟؟؟ چون ۹۰ درصد اسمهای عربی دارن!!!!!!

    13
    5
  8. ما در کتب تاریخی اکراد ارمنی،اکراد ترک و اکراد عرب داریم.این یعنی چه؟ یعنی کرد به معنای قومیت و ملت نیست.و الا کرد ترک،کرد عرب معنی ندارد.کرد بودن یک سبک زندگی است.چنانکه در لغتنامه ها کرد به معنای رمه گردان،دامدار کوچ نشین آمده است.اکراد ترک یعنی عشایر ترک،اکراد عرب یعنی عشایر عرب.

    16
    19
  9. دوباره دعوای نژادی شروع شد
    مهم همین است که آدم مسلمان باشه و تسلیم و بنده خدا باشه
    خوب بوده باشه یا بد بوده باشه خودش پاسخگو خواهد بود
    حالا اون صلاح الدین که چند قرن پیش مُرده چه ربطی به من و شما داره که این طور شایعه پراکنی و تفرقه اندازی وحرف های بیهوده و بی فایده راه انداختید؟

    13
    5
  10. هع. یهودی؟ حرفای اینا رو قبول دارید؟نمونه اش عباسیان. اسم خودشون رو گذاشتن عباسیان. خب این دلیل نمیشه که دیگه عراقی ها کشور مستقل نداشته باشند. شخصی که تو داری ازش حرف میزنی فراتر از تصوره. صلاح الدین یک انسان با شهصیت و فوق العاده شریفه. قبل از مرگش ثروتش رو به مردم بخشید. زنان بیوه رو بهشون پول و مخارج زندگی می داد. دوبار اون دولوزینیان رو نکشت. همیشه پی صلح بود. فرماندهی دلیر بود که نیمی از عمرش رو در چادر های نبرد سپری کرد. پایه و اساسی برای اسلام بعد خودش شد. الگویی برای تمام مسمانان شد.طرف تمام فکر و ذکرش فتح اورشلیم بود. مخ استراتژیستی داشت و تنها مسی که تو اون دوره باهاش میتونس رقابت کنه ریچارد شیردل(THE LION HEART RICHARD) بود که خودش تو خیلی نبردا شکست های سنگینی از صلاح الدین خورد. با وجود اینکه ارتشش نسبت بع ارتش ریچارد بیشتر بود باهاش صلح کرد. یک مرد واقعی در اسلام و یک سردار واقعی مسلمان بود. اینو یادتون باشه کرد ها بالاخره یه روزی میرسه که استقلالشون رو بدست میارن چون بنظرم حق هر قومیتی هس که یه خونه، یه وطن و یک خاک داشته باشه.

    14
    7
    1. صلاالدین ازنوادگان شهربرازیکی ازسرداران دوره ساسانی است که پس ازناکام ماندن وتصرف قسطنطنیه بیزانس ناکام ماندبه سوریه عقب نشینی کردودرهمونجا ماند.وبه کمک خسروپرویزبرای دفاع ازایرانشهرمخصوصاتیسفون دربرابررومی هانیومد

      5
      7
  11. صلاح الدین ایوبی،سهروردی عارف بزرگ رو به شام دعوت کردند،و بیگناه او را کشتند؟چنین شخص بی انصاف منتسب به افتخار نیست،کرد باشد یا عرب مهم نیست،تا کی انسان بودن را به ملیت میراث پدر،ترجیح میدهید؟واضح است که اینجا خاور میانه است و شوربختانه دید و سطح فکر پایین،همین اروپای صلیبی چقدر کرد ایرانی و …ستمدیده را پناه داده؟خصوصا سوئد.به صلاح الدین هم ننازید زیاد،شیعه هم نبوده،اصولا اکثر کردها سنی اند و مهم هم نیست.این نقطه نظرات دوستان تفاوت ماست با مردم مترقی دنیا از اروپایی تا ژاپن و ….که چرا رشد نمیکنیم.پیشاپیش از دشنامهای پر مهر و سراسر نفرت دوستان کرد و غیر کرد و عرب و …کمال تشکر را دارم.

    6
    5
  12. تعصب رو کنار بگذاریم. ولی من در مورد اصالت صلاح الدین تحقیق می کردم که به این سایت هم اومدم ولی چند تا کتاب تاریخی مثل ویلدورانت صلاح الدین رو ترک معرفی کرده.
    هرچند در اون زمان قوميت زیاد مطرح نبوده و اسلام و مذهب حرف اول و آخر را می زد.
    اگر قوميت زیاد مطرح می شد ترک ها نمی توانستند بر قسمت های مرکزی و جنوبی ایران و کشور های عربی حکومت کنند. همانطور که غرب از ترس قدرت روز افزون ترک ها قوميت رو مطرح کرد و عثمانی رو از داخل ضعیف کرد بخصوص در کشور های عربی.

    7
    13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا