خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انگلیس، طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد

وزیر امور خارجه انگلیس با تاکید بر اینکه کشورش طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت، اما گفت: نیاز به تعامل با این گروه وجود دارد.

به گزارش ایسنا دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس در یک کنفرانس مطبوعاتی در قطر گفت: اولویت انگلیس این است که در حال حاضر گذرنامه ایمن برای شهروندان بریتانیایی باقی مانده و افغانانی که با بریتانیا خارج از افغانستان کار کرده‌اند، ایجاد کند.

وی گفت که انگلیس از آن افغان‌هایی که مایل به سفر به انگلیس هستند استقبال گرم خواهد کرد.

دومینیک راب در سفر خود به قطر با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی همتای قطری خود گفت وگو کرد. دو طرف در مورد راه‌های جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان، حفظ ثبات منطقه‌ای و همچنین راه‌هایی برای اطمینان از اینکه طالبان به تعهدات خود در قبال دولت فراگیرتر عمل می کند و گروه‌های تروریستی را پناه نمی‌دهد، گفتگو کردند.

بازگشایی فرودگاه کابل مهمترین موضوع در دستور کار مذاکرات پنجشنبه بود.

وزیر خارجه قطر گفت که دوحه مذاکرات خود را با طالبان و همچنین ترکیه برای از سرگیری احتمالی پروازها از کابل آغاز کرده است.

وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد که دوحه با جنبش “طالبان” و ترکیه جهت از سرگیری فعالیت فرودگاه بین المللی حامد کرزای در کابل، پایتخت افغانستان همکاری می‌کند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در نشست خبری مشترک امروز (پنجشنبه) با دومینیک راب، همتای انگلیسی خود گفت که کشورش با ترکیه به منظور ارائه پشتیبانی فنی احتمالی برای راه اندازی فرودگاه کابل همکاری می‌کند.

وی توضیح داد: این موضوع را ارزیابی می‌کنیم که آیا پشتیبانی قطر در راه اندازی فرودگاه کمک خواهد کرد یا خیر.

آل ثانی با بیان اینکه تاریخ آغاز فعالیت مجدد فرودگاه هنوز مشخص نیست، خوش بینی دوحه را نسبت به توانایی خود در دستیابی به این هدف در اسرع وقت ابراز نمود.

در همین حال، شبکه قطری “الجزیره” امروز(پنجشنبه) به نقل از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افغانستان گفت که کادر فنی قطر در حال ارزیابی آسیب‌های وارد شده به این فرودگاه هستند و قصد دارند به زودی آن را به بهره برداری برسانند.

این مقام توضیح داد که برنامه هایی برای از سرگیری پروازهای داخلی از طریق فرودگاه کابل از فردا(جمعه) وجود دارد. در حالی که آغاز پروازهای خارجی به زمان نیاز دارد.

الجزیره به نقل از این مقام افغان گفت: ما از قطر در حمل و نقل هوایی کمک می‌خواهیم و آماده عقد توافقنامه های مشارکت هستیم.

این در حالی است که برخی منابع اعلام کردند، احتمال دارد پروازهای قطری به کابل از امروز (پنجشنبه) از سر گرفته شود.

این خبر پس از ویدیوی منتشر شده در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی پخش شد که فرود هواپیمای از نوع «بوئینگ سی- ۱۷» حامل پرچم‌های شرکت خطوط هوایی قطر در فرودگاه کابل را نشان می‌دهد و گفته شده که این نخستین هواپیمایی است که از زمان خروج نیروهای آمریکایی از فرودگاه حامد کرزای وارد پایتخت افغانستان شده است.

منبعی از جنبش طالبان اعلام کرد، کارشناسان فنی ترکیه و قطر در بحبوحه اخبار منتشر شده در خصوص انجام مذاکرات این دو کشور با طالبان، وارد فرودگاه حامد کرزای شدند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا