خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ریسک‌های بازار بورس در هفته آینده

قدرت پیش‌بینی‌ روزهای آتی بازار بورس به دلیل مشخص شدن تیم اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی افزایش پیدا کرده است. چرا که با تعیین جهت‌گیری‌های کلی مدیران اقتصادی و سیاسی، بازار بورس تا حدی از سردرگمی و بلاتکلیفی نجات پیدا کرده، اما همچنان طرح مسائلی نظیر عرضه اوراق ودیعه بازار سرمایه را با ابهاماتی روبرو گردانیده است.

در هفته گذشته، شاخص تنها یک بار به زیر یک میلیون و پانصد هزار سقوط کرد که این نزول شاخص، شوک روانی به سرمایه گذاران خرد وارد کرد و آنها را نسبت به ادامه‌دار بودن روند کاهش ترساند. اما با صعود مجدد به اعداد بالای یک میلیون و پانصد هزار، اطمینان سرمایه‌گذاری در هفته پیش رو افزایش پیدا کرده است.

با ورود شاخص کل به عدد یک میلیون و 520 هزار، امیدها برای ثبات و رشد بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است و سهامداران حقیقی نیز تمایل برای حضور پیدا کرده‌اند؛ به طوریکه از نظر تعداد معاملات از سهامداران حقوقی سبقت گرفته‌اند.

در روزهای پیش رو، بزرگترین تهدید بازار سهام انتشار خبر عرضه اوراق با نرخ بهره بالا بود که با توضیحات رئیس کل بانک مرکزی فعلا قابل اعتنا نیست. اما اگر این اوراق نرخ بهره بالایی داشته باشند برای سرمایه گذاران که ریسک پذیری کمتری دارند جذاب خواهند شد و به همین ترتیب بخشی از سرمایه‌های در گردش بازار به سمت خرید این اوراق بدون خطر سرازیر خواهد شد. هرچند هنوز خبری رسمی در این باره منتشر نشده است.

نگرانی دیگری بین سهام داران قوت گرفت که نهم شهریور اکبر کمیجانی، رئیس کل بانک مرکزی آن را گفت؛ رئیس کل بانک مرکزی خبر از انتشار اوراق ودیعه‌ای داد که در شورای پول و اعتبار تصویب شده اما تاکنون به کار گرفته نشده است و اکنون در حال فراهم نمودن مقدمات کار هستند و امیدوارند امسال برای مهار پایه پولی و نرخ تورم از این ابزار استفاده گردد و این اوراق در حقیقت جایگزین اوراق مشارکت بانک مرکزی است.

طبق گفته رئیس بانک مرکزی، اوراق ودیعه قرار است جایگزین اوراق مشارکت گردد؛ هرچند هنوز جزئیات این اوراق منتشر نشده اما بنابر شواهد در اوراق ودیعه سرمایه خریداران اوراق بلوکه می‌گردد و برخلاف اوراق مشارکت که پول‌ها وارد پروژه‌ها می‌گشت و سرمایه گذار از سود حاصل آن منتفع می‌شد، طبق گفته صاحب‌نظران اوراق ودیعه در بهترین حالت نرخ سودی برابر با نرخ تورم دارند. هرچند برخی گمانه زنی‌ها از نرخی پایین‌تر از نرخ تورم دلالت دارند.

بانک مرکزی تنها چند ساعت بعد از بروز ابهامات زیاد در خصوص چند و چون اوراق ودیعه روابط عمومی بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد هنوز مقدمات این تصمیم فراهم نشده و سیاست جاری بانک مرکزی نیست و لذا در شرایط کنونی و در نگاهی کوتاه مدت انتشار این اوراق نیز تاثیر بر بازارهای مالی کشور نخواهد داشت.

در نهایت جا دارد به بهترین فرصت پیش‌روی بازار در هفته پیش رو در بازار سهام از نگاه کارشناسان اشاره گردد. به زعم کارشناسان گروه فلزات اساسی در هفته پیش‌رو ظرفیت بالایی برای رشد دارد. ابته گروه دیگری از کارشناسان فرصت رشد سهام‌های گروه‌های خودرویی را نیز پیش‌بینی کرده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا