خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جعفریان: احمد مسعود از ایران کمک خواست اما…

محمدحسین جعفریان، کارشناس مسائل افغانستان و رایزن فرهنگی سابق سفارت ایران در کابل از کمک خواستن احمد مسعود از جمهوری اسلامی ایران خبر داد، درخواست کمکی که پاسخ منفی مواجه شده است.

به‌گزارش انصاف نیوز، آقای جعفریان می‌گوید: احمد مسعود از ایران کمک خواست اما سیاست‌های ایران مبتنی بر کمک به احمد مسعود نبود.

کانال تلگرامی هرات آنلاین به نقل از صدای افغانستان نوشت: مخاطبان لایوهای شبانه محمدحسین جعفریان شاعر، مستندساز و کارشناس ارشد مسائل افغانستان مکرر از او سوال‌هایی درباره اتفاقات اخیر و جبهه مقاومت پرسیدند و جعفریان بامداد امروز (۱۲ شهریور) به آنها پاسخ داد.

محمدحسین جعفریان

*چرا موترهای نظامی افغانستان در مسیر تهران-مشهد بودند؟

وقتی دولت آقای غنی سقوط کرد تعدادی از نظامیان افغانستانی در استان‌های مرزی ایران با سلاح و تجهیزات حضور داشتند که یا باید با طالب می‌جنگیدند یا تسلیم می‌شدند یا به ایران فرار می‌کردند. این گروه جنگیدن را انتخاب نکردند. به علت تجربه‌ای که در نمونه‌های قبلی دیده بودند، می‌دانستند اگر تسلیم طالب شوند بدون محاکمه آن‌ها را می‌کشند. پس تصمیم گرفتند به ایران بیایند.

اگر به ایران می‌آمدند و ایران به آن‌ها اجازه ورود نمی‌داد همه کسانی که امروز ایران را متهم می‌کنند، می‌گفتند چرا به آن‌ها پناه ندادید… درخواست تعدادی از طالبان هم در پل دوست محمدخان در مرز استان سیستان بلوچستان و افغانستان این است که این نیروها را تسلیم طالبان کنید اما ایران امتناع می‌کند. این سلاح‌ها را هم به طالبان تحویل نداد و به انبارهای مشخص منتقل کرد. اگر تحویل می‌داد باز عده‌ای می‌گفتند چرا سلاح به طالبان دادید؟ ایران با ارتشی که جزو ارتش‌های اول دنیاست و تجهیزات فراوانی دارد، این تجهیزات از جنگ برگشته و بعضا غیرقابل استفاده، برایش چه سودی دارد؟

*چرا احمد مسعود از ایران کمک نخواست؟

احمد مسعود از ایران کمک خواست اما سیاست‌های ایران مبتنی بر کمک به احمد مسعود نبود. همین الان بخواهند کمک کند، احمد مسعود می‌پذیرد.

*منظور حمایت پنجشیر جنگ نظامی است؟

حمایت از پنجشیر تنها نظامی نیست. فشارهای رسانه‌ای که از طرف برخی از گروه‌ها در ایران به پنجشیر می‌آید اگر متوقف شود، خودش کمک است. اینکه عکس دو سال پیش را منتشر نکنند و نگویند با صهیونیست همراه شده، کمک است.

همینکه اعلام حمایت شود و این صدا از طریق رسانه به طالبان برسد و بدانند که پنجشیر تنها نیست، حمایت است. نقش آفرینی هر یک از ما در فضای مجازی تاثیرگذار است. هر یک از ما به عنوان سربازهای مجازی مقاومت پنجشیر هستیم تا صدای آن‌ها را به دیگران برسانیم. مسئله افغانستان حساس و جدی است. وزیر امورخارجه پاکستان، کشوری که مادر طالبان است، گفته که با این وضعیت، در آینده افغانستان لانه تروریست‌های جهان می‌شود. یعنی دوباره اتفاقی که در سوریه و لیبی افتاد در افغانستان می‌افتد. بعد هنوز برخی دوستان اصرار دارند که طالبان تغییر کرده و عوض شده! ترکیه و قطر هم که این مسئله را می‌دانند سعی در کنترل وضعیت فرودگاه کابل دارند. برای اینکه بتوانند نیروها را هلی‌بورد کنند و به مناطق مختلف افغانستان منتقل کنند. طالبان نیز از این موضوع استقبال کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آخه آقای جعفریان این بارزانی کرد هم یکی بود که هم با صهیونیستها پیاله میزد وهم دست آخر که از همه جا نومید شد دست به دامان ایران شد اون هم بعد از نادیده گرفتن هشدارهای ایرانی ها
    حالا هم که به عافیت رسید ساز ناکوک خودش را میزنه
    از کجا این مسعود هم مثل اون نباشه

    1
    4
  2. احمد مسعود چند باری که در رسانه ها ظاهر شد یا از آمریکا کمک خواست یا از فرانسه
    حالا آقای جعفریان از کجا شنیده؟

    3
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا