خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مخالفت عبدالحمید با مقاومت پنجشیر در افغانستان

مولوی عبدالحمید امروز (12 شهریور 1400) در مراسم نماز جمعه زاهدان، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را «رویدادی مهم و تاریخی» دانست و گفت:‌از اینکه ملت افغانستان پس از بیست سال «مبارزۀ جهادی»، به «آزادی» و «عزت» دست یافته و «سرنوشت کشورش را در دست می‌گیرد» خرسندیم.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید گفت: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پیروزی مردم این کشور یکی از رویدادهای مهم و تاریخی است. شاید بسیاری هستند که از خروج آمریکایی‌ها و نیروهای ناتو از افغانستان ناراحت باشند. به نظر بنده این افراد کسانی هستند که در ذهن‌شان حس بردگی و غلامی وجود دارد.

مولوی عبدالحمید تصریح کرد: اگر مردم افغانستان و سایر ملت‌ها در خانه‌های خودشان گرسنه باشند و لباس پینه‌دار بپوشند، اما سرنوشت کشورشان در دست خودشان باشد و خودشان برای کشورشان تصمیم بگیرند، این به مراتب بهتر از خزانه‌های اروپا و سرمایه‌ها و امکانات شرق و غرب برای این ملت‌هاست، زیرا انسان بر خلاف حیوان دارای عزت و حرمت و کرامت است و این حرمت و کرامت زمانی حفظ می‌شود که انسان در تعیین سرنوشت خود سهیم باشد.

وی گفت: علامه اقبال لاهوری رحمه‌الله می‌فرماید: خدا آن ملتی را سروری داد / که تقدیرش به دست خویش بنوشت/ به آن ملت سروکاری ندارد / که دهقانش برای دیگران کِشت. لذا ملت‌هایی که سرنوشت‌شان توسط دیگران تعیین می‌شود هرگز عزت و حرمت ندارند. آزادگی، حریّت و آزاداندیشی بسیار مهم است. الله تعالی انسان را آزاد آفریده و از انسان‌هایی که خوی غلامی و بردگی دارند بیزار است.

خطیب جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: مردم افغانستان در طول بیست سال گذشته سروری و عزت نداشتند بلکه دیگران بر این ملت سروری می‌کردند و ملت افغانستان زیر چتر دیگران قرار داشت، اما اکنون این ملت به سروری و عزت رسیده است. روز تاریخی ملت افغانستان زمانی‌ست که خودشان کنار هم قرار بگیرند و برای آینده و سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند. اما جای تعجب است که بعضی‌ از مردم افغانستان از این وضعیت ناراضی هستند و می‌خواهند کشورشان را ترک کنند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه بدون نام بردن از جریان مقاومت ملی در پنجشیر به رهبری احمد مسعود، از تلاش کسانی که «ورشکستگان سیاسی» برای آنچه «تداوم ناامنی در افغانستان» خواند به شدت انتقاد کرد و گفت: واقعا جای تأسف است که برخی از ورشکستگان سیاسی که بیست سال در افغانستان حکومت کردند و اکنون شکست خورده‌اند، مردم را به نام «مقاومت» و یا عناوینی دیگر تحریک می‌کنند و نمی‌گذارند مردم افغانستان به آرامش و راحتی و امنیت برسند و برای آبادانی کشورشان کنار هم قرار بگیرند.

وی ادامه داد: توصیه خیرخواهانۀ بنده به ملت عزیز افغانستان آن است که تحت تاثیر تحریک ورشکستگان سیاسی، با هم درگیر نشوید و خودتان را به کشتن ندهید، بلکه آزادانه فکر کنید و با هم متحد شوید. به حکومت و دولت جدید در افغانستان که به نام قرآن و سنت و شریعت اسلام روی کار می‌آید فرصت بدهید و به سخنان کسانی که قرآن و اسلام را قبول ندارند توجه نکنید. بهترین حکم، حکم خداست و مطمئن باشید اگر حکم خدا در کشور شما اجرا شود برکات زمینی و آسمانی شامل حال‌تان می‌شود.

مولوی عبدالحمید در ادامۀ سخنا‌ن‌شان توصیه‌هایی هم به طالبان و دولت جدید افغانستان کرد و گفت: توصیۀ ما به طالبان و دولت جدیدی که قرار است در افغانستان روی کار بیاید آن است که دین اسلام را با توجه به شرایط و اقتضائات عصر حاضر نافذ کند و از ظرفیت قرآن و سیرت و خلفای راشدین که بهترین و کامل‌ترین ظرفیت در دنیاست و حقوق زنان، اقوام، مذاهب و ادیان در آن رعایت شده است، استفاده شود. دولت جدید افغانستان همچنین نگاهش را وسیع کند و از شایستگان تمام اقوام کار بگیرد. حق زنان نیز در این کشور باید رعایت شود.

ایشان در ادامه افزودند: توصیۀ دیگر بنده به دولت جدید افغانستان آن است که حساسیت‌های جامعه جهانی را مدنظر داشته باشند و اجازه ندهند در این کشور هیچ‌گونه فعالیتی که از آن با عنوان «تروریستی» یاد می‌شود صورت گیرد، بلکه افغانستان برای ملت این کشور و برای همسایگان و سایر کشورها محلی امن باشد. دولت آیندۀ افغانستان بیشترین تلاش خود را بر آبادانی و سازندگی و اشتغال این کشور متمرکز کند و افغانستان را هم از لحاظ ظاهری و مادی و هم از لحاظ علمی و معنوی آباد کند.

«تعریف آزادی زن در «برهنگی» بزرگترین ظلم در حق زن است»

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به بعضی تبلیغات درباره‌ی رعایت حقوق زنان در افغانستان در شرایط جدید اشاره کرد و گفت: این روزها بسیاری موضوع حقوق زنان را در افغانستان بهانه و دستاویزی قرار داده‌اند و در این زمینه دغدغه دارند، درحالی‌که زنان در اسلام آزادی دارند و می‌توانند با رعایت پوشش و شئونات اسلامی در دانشگا‌ه‌ها درس بخوانند و در جامعه کار کنند. هیچ حکومتی این حق را ندارد که مانع فراگیری علم و دانش زنان بشود و جلوی فعالیت زنان را در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بگیرد.

وی ادامه داد: البته بعضی‌ها حقوق و آزادی زن را در برهنگی می‌دانند، درحالی‌که این بزرگترین ظلمی‌ست که جامعۀ غرب در حق زن مرتکب شده است. زیبایی و زینت زن در پوشیدن بدن و لباس است؛ اینکه عده‌ای برهنگی را زیبایی زن تصور می‌کنند این مشکل از دیدگاه اشتباه خودشان است.

خطیب جمعه زاهدان ادامه داد: پوشیدن بدن جزو فطرت انسانی است و تمام ادیان و شریعت‌ها بر پوشیدن بدن توصیه و تاکید کرده‌اند، البته این پوشش مقید به لباس خاصی نیست، بلکه هر کسی می‌تواند براساس فرهنگ خودش لباسی را بر تن کند که بدنش پوشیده شود.

مدیر دارالعلوم زاهدان بر توجه به دیدگاه‌ها و نظریات ائمه و بزرگان دینی تاکید کرد و گفت: توصیۀ ما آن است که در مورد مسائل مربوط به زنان قرآن و سیرت و عملکرد خلفای راشدین و از دیدگاه‌های امام ابوحنیفه و سایر ائمه و بزرگان دینی استفاده شود. دیدگاه‌ها و نظریان امام ابوحنیفه رحمه‌الله در زمینه حکومتداری بسیار مفید و کارساز است. لذا سعی شود از آسان‌ترین قول و دیدگاه استفاده شود.

مولوی عبدالحمید در بخش پایانی سخنانش به سفر رئیس‌جمهور به سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و گفت: حضرت آیت‌الله رئیسی این روزها مهمان مردم سیستان‌وبلوچستان هستند. جا دارد از ایشان تشکر کنیم که این استان را مورد توجه قرار دادند و بعد از استان خوزستان که اولین سفر استانی ایشان پس از آغاز دولت سیزدهم بود، به سیستان‌وبلوچستان سفر کردند.

مولوی عبدالحمید خاطرنشان کرد: امیدواریم سفر آیت‌الله رئیسی به سیستان‌وبلوچستان سبب تغییر نگاه‌ها نسبت به این استان بشود، نگاه‌های امنیتی از استان برداشته شده و نگاه‌های اقتصادی و تجاری جایگزین آن شود. تغییر نگاه‌ها نسبت به سیستان‌وبلوچستان منجر به توسعه و امنیت این استان می‌شود.

امام‌جمعه زاهدان در ادامه گفت: امیدواریم دولت جدید از شایستگان اقوام و مذاهب که سرمایه‌های کشور هستند و همچنین از سایر پتانسیل‌ها و استعدادهای سیستان‌وبلوچستان استفاده کند تا مردم از مشکلات و نگرانی‌هایی که دارند رهایی حاصل کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خوب توجه کنید…دلائل همان است توجیهات همان است میشود دراین گفته ها عمق تفکرطالبانی را با ابرنگ مثلا مشفقانه دید…همان ..ازادی یعنی برهنگی..مقاومت دربرابر تروریست های سفاک ..ورشکستگی سیاسی…چقدرمشمئزکننده است..

    15
    2
  2. عنقریب یحتمل است که این ملا به دلیل بی توجهی حکومت به مردم این منطقه اعلام بیعت با داعش خراسان کند و امنیت سیستان و بلوچستان ایران بر باد رود و نظام که به طالبان روی خوش داده بود دیر هنگام ( طبق معمول) انگشت حسرت به دندان گیرد!

    11
    2
    1. تو چه دوره ای زندگی می کنی اخوی؟! خبر ها بهت نرسیده هنوز؟! داعش خراسان بیشتر از ۲ ماه تو ایران دولت رو تصاحب کرده ۲ سال قبلش هم مجلس رو گرفته بودند! این عبدالحمید … خیلی زرنگ تر از من و تو بود و می دونست شترش رو داره کجا می خوابونه، فک کردی چرا جلوی چشمهای باز مانده از ناباوری یک ملت در یک چرخش ۱۸۰ درجه ای … دست بیعت با … “رییسی” داد ؟! چون چیزی رو در خشت خام دید که ما در آینه ندیدیم. بععله داداش! … ماییم که خوش خیالانه فکر می کنیم وضعمون از افغانی ها بهتر چون طالبان بالا سرمون نیست !!!!! بهتر اعتراف کنیم که “داعش خراسان” شعبه ایرانش تیز و بز تر از شعبه افغانستان عمل کرد !

  3. عبدالحمید چهره پنهان طالبانی خود را آشکار کرده است. به او عنوان مولوی که بزرگواری چون جلال الدین بلخی دارد، نباید داد.

    16
    2
  4. تمام متن را به دقت بخوانید … توصیه های خوبی هم به طالبان دارد … چرا یکجانبه و با پیش داوری قضاوت می کنید ؟

  5. نان را به نرخ روز خوردن
    عادت بعضی هاست …
    البته فعلا تحت عنوان شریعت که اینروزها باب شده .
    روزیکه پرده ها بیافتد چهر ه بعضی ها دیدنیست !
    سوال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مسئولی که فعلا راس اداره افغانستان قرار گرفته ایا یک افغانیست ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا