خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تسهیلات بانکی یا ایجاد بازار؛ نقش دولت در برابر بنگاه‌های کوچک چیست؟

سرویس اقتصادی انصاف نیوز (انصاف اقتصادی): برخلاف چند دهه پیش که دولت‌ها تمایل داشتند با راه اندازی واحدهای بزرگ، چند صد یا حتی چند هزار کارگر را استخدام کنند اما امروزه دولت‌ها راغب هستند بجای سرمایه‌ گذاری‌های هنگفت برای واحدهای بزرگ و تحمل دردسرهای اجتماعی آن، شرایطی فراهم آورند که خود شهروندان، کاری راه بیاندازند و درآمد داشته باشند. اغلب راه اعطای تسهیلات بانکی را انتخاب می‌کنند. در این گزارش از یکی از فعالان بخش کشاورزی پرسیده‌ایم، آیا اعطای تسهیلات بانکی مطلوب‌ترین راه است؟

اما اگر تسیهلات بانکی راه کارآمدی نباشد، دولت‌ها چگونه می‌توانند به توسعه بنگاه‌های کوچک کمک کنند؟ در درجه اول باید بدانیم بنگاه‌های کوچک چه هستند و چه ویژگی‌هایی دارند. دانستن این مهم به ما کمک می‌کند که تاثیر سیاست‌های دولت بر گروه‌های مختلف اجتماعی و سرمایه خرد شهروندان مشخص شود.

از همین رو به سراغ یکی از بنگاه‌های کوچک اقتصادی رفتیم و از صاحب این واحد شغلی که در منطقه روستایی فعالیت دارد، درباره نقش تسهیلگرانه دولت، برای بهبود شرایط کسب و کارش پرسیدیم.

خانم اسماعیل پور، که صاحب واحدی تولیدی در روستای سراب داراب، بیرانشهرِ خرم آباد لرستان است در گفت‌و گو با انصاف نیوز، بر ظرفیت‌های دولت‌ها برای توسعه و بهبود کارهای خرد تاکید کرد. وی در این گفت‌و گو به تاثیر مستقیم و غیرمستقیم تصمیمات دولت در بخش‌های مختلف بر وضعیت کسب و کار تاکید کرد.

آنطور که این فعال اقتصادی توضیح می‌دهد، تعلل در کنترل فراگیری بیماری کرونا به بخش‌های مختلف زنجیره تولید یک محصول کشاورزی لطمه زده است. نکته حائز اهمیت این است که باید این هزینه‌ها در سیاست‌گذاری‌های کلان در نظر گرفته شود تا موانع رشد بنگاه‌های کوچک به طور حقیقی دیده شود. در این مصاحبه می‌بینیم که چگونه ناتوانی در کنترل کرونا، بخش کشاورزی، صنایع بسته‌بندی و گردشگری را تحت تاثیر خود قرار داده است و خسارت زیادی به فعالان این عرصه‌ها وارد آورده است. هزینه‌هایی که به ندرت در محاسبات خسارات کرونا در نظر گرفته می‌شود.

نمایشگاه صنایع دستی فرصت ارائه محصولات بنگاه‌های کوچک مردم محلی

کرونا نمایشگاه‌های عرضه محصولات را تعطیل کرد

این بانوی فعال اقتصادی حوزه کشاورزی گفت: کار کشاورزی و تولید گل محمدی و زعفران با کاهش تقاضا مواجه شده است و علت افت تقاضا، فراگیری بیماری کرونا بوده است. وی در همین رابطه گفت:

برای مثال عمده فروش محصولات ما در دوران نمایشگاه‌ها بوده است که این نمایشگاه‌ها به دلیل فراگیری کرونا برگزار نمی‌شود و به همین خاطر ما ناچار هستیم تولیدات خودمان را با قیمتی پایین‌تر به دلال‌ها و واسطه‌ها بفروشیم تا آنها به دست مصرف کنندگان برسانند.

خانم اسماعیل پور، در روستای خود با راه اندازی یک تعاونی هرساله محصولات کشاورزی روستائیان را جمع‌آوری می‌کند و با کسر مقدار اندک سود، آنها را در نمایشگاه‌ها به فروش می‌رساند، که این موضوع در سال‌های فراگیری کرونا به دلیل عدم برگزاری نمایشگاه‌ها انجام نمی‌شود.

این فعال اقتصادی در خصوص اینکه دولت‌ها چه حمایتی از فعالیت آنها کرده‌اند، گفت:

دولت‌ها تاکنون هیچ کمکی نکرده‌اند. ما علاقمندیم در حوزه تولید و بسته‌بندی دستگاه‌های به روز را داشته باشیم و برای مثال تهیه دستگاه‌های بسته‌بندی و چیدن زعفران جزو نیازهای ما هست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات بانکی می‌تواند برای خرید این تجهیزات راهگشا باشد، گفت:

بانک‌ها اغلب برای اعطای تسهیلات بانکی سخت‌گیر هستند و ضامن می‌خواهند و از طرف سود بالایی برای بازپرداخت آنها طلب می‌کنند.

دلال‌ها ارزان می‌خرند، گران می‌فروشند

از این فعال اقتصادی پرسیدیم، ترجیح می‌دهد که دولت، شرایط اعطای تسهیلات بانکی را آسان کند یا بازارهای جدیدی برای فروش محصولات شما ایجاد کند. خانم اسماعیلی اینطور پاسخ می‌دهد:

اگر دولت بتواند بازارهای جدید و بزرگ را فراهم کند؛ خیلی برای ما بهتر است. اگر بازاری وجود داشته باشد می‌توانم محصولاتمان را به فروش برسانیم و نیازی نیست، سود زیاد بازپرداخت وام‌ها را تحمل کنیم. بازارهای جدید فرصت فروش بیشتر محصولات را به ما می‌دهد. برای مثال اگر دولت بتواند شرایط حضور ما را در بازارهای خارج از کشور ایجاد کند، باعث فروش بیشتر محصول ما می‌شود.

خانم اسماعیلی با گلایه از فضای دلالی در حوزه کشاورزی گفت:

از مسئولین می‌خواهیم کارها را ساده کنند تا محصول ما روی زمین نماند. دلال‌ها ارزان می‌خرند و مثلا زعفران را گرمی 12 هزار تومان می‌خرند و همان را گرمی 20 تومان می‌فروشند. الان به دلیل گران شدن هزینه بسته‌بندی سود فروش محصولات کم شده است.» در ادامه از این فعال اقتصادی پرسیدیم که چقدر با بازارهای مجازی و اینترنتی آشنایی دارد، که گفت: در یکی، دو سایت فروش مجازی ثبت نام کرده‌ام اما هنوز اطلاعی از درصد سود آن ندارم.

همانطور که این فعال اقتصادی در حوزه روستایی نیز تجربه کرده است، به نظر می‌رسد سیاست اعطای تسهیلات بانکی علاوه بر آنکه به نظام بانکی فشار می‌آورد و طی مدتی منجر به افزایش تورم می‌شود، توفیق چندانی در بهبود وضعیت کسب و کارهای خرد نیز ندارد. فعالان اقتصادی بخش خرد بیشتر امیدوارند مدیران دولتی بتوانند درهای بازارهای جدید داخلی، منطقه‌ای و خارجی را پیش روی آنها باز کنند. فعالان اقتصادی تعبیری ساده، کوتاه اما گویا را دارند و می‌گویند: اگر بازارهای جدید ایجاد شوند، خودمان می‌توانیم با پولی که بدست آوردیم، کارمان را توسعه دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا