خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امیرعبداللهیان: به مذاکره باور داریم

وزیر امور خارجه دولت سیزدهم بر استقاده از ابزار مذاکره تاکید کرد.

به‌گزارش انصاف نیوز، حسین امیرعبداللهیان گفت: به هیچ وجه از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت، مذاکره را با نگاه مثبت و فرصت به دیپلماسی باور داریم، اما معتقدیم مذاکره برای مذاکره نفعی برای ملت ایران و هیچ یک از طرف‌ها نخواهد داشت.

به‌نوشته‌ی فارس، نخستین نشست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی و همچنین روسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم تهران ظهر امروز (دوشنبه) در ساختمان شهید سلیمانی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

  • در این اولویت همسایگی، هیچ استثنائی قائل نیستیم

وزیر امور خارجه در این دیدار به تشریح رویکرد دولت جدید در سیاست خارجی و اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به عنوان سیاست خارجی دولت سیزدهم یعنی سیاست خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمند اظهار داشت: ما تأکید داریم این پیام را به تمام جهان ارسال کنیم که سیاست خارجی ما مبنای متوازنی خواهد داشت. بر این مبنا یکی از اولویت‌های اساسی ما، نگاه به همسایگان است. ما در این اولویت همسایگی، هیچ استثنائی قائل نیستیم.

وزیر امور خارجه در ادامه نگاه ویژه به قاره آسیا را اولویت دیگر سیاست خارجی کشور برشمرد و گفت: قاره آسیا در قرن بیست و یکم از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است و وجود قدرت‌های نوظهور اقتصادی، فرصت‌های جدیدی را برای آسیا و جهان پدید آورده است.

وی تصریح کرد: ما دوستان و متحدان زیادی در بین همسایگان و در قاره آسیا داریم و در اولویت‌های سیاست خارجی خود به این دو محور توجه ویژه داریم. با این وجود، همانگونه که از عنوان برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم استنباط می‌شود، نگاه دارای اولویت ما نسبت به همسایگان و آسیا، به معنای نادیده گرفتن بقیه نقاط جهان نیست و توجه به کشورهای عربی و اسلامی، کشورهای آفریقایی، کشورهای آمریکای لاتین و اروپا و غرب، بخشی از سیاست خارجی فعال و پویای ما را تشکیل می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی پاندمی کرونا را از اولویت‌های موضوعی دولت آیت‌الله رئیسی عنوان کرد و افزود: در کنار توجه به تولید حداکثری واکسن داخلی، ما در وزارت امور خارجه با همکاری سفرای خارجی موفق به تامین مقادیر زیادی واکسن کرونا شدیم. همچنین با توجه به شرایط خاص و نگران کننده افغانستان، حتی از توجه به بیش از ۴ میلیون پناهنده این کشور نیز غافل نشدیم و برنامه واکسیناسیون این مهمانان افغانستانی در ایران را دنبال می‌کنیم.

  • به هیچ وجه از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود مواضع کشورمان در خصوص مذاکرات هسته‌ای را تبیین کرد و اظهار داشت: دولت سیزدهم مذاکره را یک ابزار موثر دیپلماسی می‌داند و ما به هیچ وجه از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت. همانطور که در دیدار با آقای «انریکه مورا» تأکید کردم، ما مذاکره را با نگاه مثبت و فرصت به دیپلماسی باور داریم، اما معتقدیم مذاکره برای مذاکره نفعی برای ملت ایران و هیچ یک از طرف‌ها نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها صدمه اصلی را به برجام وارد کردند و نه تنها متهم، بلکه مجرم اصلی در نقض برجام هستند.

وزیر امور خارجه ضمن تأکید بر این نکته که ایران از هر مذاکره‌ای که تامین کننده حقوق و منافع ملت بزرگ ایران باشد، استقبال می‌کند، افزود: ما به مذاکره حکیمانه، متین و تامین کننده حقوق ملت قائل هستیم و فعالانه در این زمینه عمل می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: ما مذاکرات بدون نتیجه و با اتلاف وقت را برای ملت ایران مفید نمی‌دانیم.

  • تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه به تحولات جاری در افغانستان پرداخت و ضمن اشاره به ارتباط با همه طرف‌ها در این کشور، بر تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید کرد.

  • گفت‌وگو با کشورهای منطقه را یک اصل می‌دانیم

امیرعبداللهیان ضمن ابراز نگرانی از تحولات این کشور و نیز رشد تروریسم و قاچاق مواد مخدر تصریح کرد:ارسال کمک‌های بشر دوستانه از اولویت‌های مورد توجه ما بوده و علی رغم شرایط سخت موجود، تلاش کرده‌ایم گذرگاه های مرزی ما برای ارسال کمک‌ها و مبادلات تجاری باز بماند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان با اشاره به وجود سوء تفاهم‌هایی در روابط دوجانبه با معدودی کشورها که مانع از تحرک روان و روابط مطلوب دیپلماتیک شده، بر توجه به منطق گفت‌وگو تأکید کرد و گفت: ما گفت‌وگو با کشورهای منطقه را یک اصل می‌دانیم و گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای را راهکاری جدی برای خروج از وضعیت موجود منطقه قلمداد می‌کنیم.

وی با ذکر این نکته که اولین سفر خارجی وی در مقام وزیر امور خارجه، شرکت در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق بود، اظهار داشت: ضمن اینکه مداخلات خارجی و امنیتی سازی مسائل منطقه‌ای را مضر می‌دانیم، از هر فرمتی که مشوق گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای باشد و خروجی آن به نفع صلح و ثبات و پیشرفت منطقه باشد، حمایت می‌کنیم.

  • سه کشور اروپایی باید از بی عملی در اجرای برجام فاصله بگیرند

وزیر امور خارجه در ادامه به موضوع روابط با اروپا پرداخت و ضمن تأکید بر فرصت‌های اروپا و غرب در سیاست خارجی متوازن دولت جدید یادآور شد: اروپا فقط تروئیکا (سه کشور اروپایی – فرانسه، آلمان و انگلیس) نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد: تروئیکای اروپا باید از بی عملی در اجرای برجام فاصله بگیرد.

وی با اشاره اشاره به نقش ایالات متحده در عدم رفع تحریم‌ها و ممانعت از منافع برجام برای ملت ایران، بخشی از مسئولیت را نیز متوجه تروئیکای اروپا دانست و افزود: این موضوع به رئیس جمهوری و وزیر خارجه فرانسه در سفر اخیر من به عراق و همچنین به سایر همتایان من در تروئیکای اروپا منتقل شده است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: تروئیکای اروپا فرصت بازنگری و تغییر رویه برای نشان دادن عزم جدی خود در تعامل با ایران را دارد. در عین حال به سایر کشورهای اروپایی نیز خوشامد می‌گوییم و آمادگی داریم در قالب سیاست خارجی متوازن، روابطی فعال و پویا را با آنها پیگری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همه قاره‌ها و بخش‌های جهان در این روابط مورد توجه ما خواهند بود.

  • رژیم صهیونیستی را نامشروع، و عامل ناامنی منطقه می‌دانیم

وزیر امور خارجه در ادامه به موضوع فلسطین پرداخت و گفت: ماهمچنان رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم و آن را نامشروع، و عامل ناامنی منطقه می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران طرح روشنی را مبنی بر برگزاری رفراندوم سراسری بین ساکنان اصلی سرزمین فلسطین، اعم از یهودی، مسیحی و مسلمان و تشکیل یک دولت سراسری در فلسطین مبتنی بر رای و نظر مستقیم تمامی مردمی که ریشه در این کشور دارند، ارائه کرده است.

امیرعبداللهیان در بخش پایانی سخنان خود، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع سفرای خارجی، بر آمادگی وزارت امور خارجه برای پیگیری و فعال سازی بیشتر مناسبت دوجانبه و در صورت لزوم هماهنگی با سایر وزارتخانه ها و شخص ریاست جمهوری تاکید کرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: دکتر رئیسی برای روابط خارجی و حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی اهمیت ویژه‌ای قائل است و از هر ابتکاری که به توسعه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با تک تک کشورهای جهان کمک کند، استقبال می‌کند.

پیش از این اظهارات وزیر امور خارجه، سعید خطیب‌زاده سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه ضمن خوشامدگویی به سفرا و روسای دفاتر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ایران، اظهار داشت: جلسه امروز که اولین نشست عمومی وزیر امور خارجه با هیأت‌های دیپلماتیک است، مقارن با تحولات خاص منطقه‌ای و بین‌المللی شده ولذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همچنین صلاح الزواوی، سفیر فلسطین و شیخ السفرا، به نمایندگی از سفرای حاضر، طی سخنانی ضمن ادای احترام به مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، و با تشکر از تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک محمدجواد ظریف، به امیرعبداللهیان در مقام وزیر امور خارجه تبریک گفت و بر انتخاب شایسته وی بر مبنای ارشادات مقام معظم رهبری برای این وظیفه دشوار تأکید کرد.

وی وزیر امور خارجه را فردی متواضع و توانمند در جذب دوستان برای خود و ملت ایران معرفی کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا