خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو واکنش به مصاحبه انصاف نیوز درباره «حرم و زیارتنامه امام»

محسن‌حسام مظاهری، نویسنده و پژوهشگر اجتماعی تشیع و آیین‌های شیعی، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «کلکسیون مغالطه و فرافکنی» نوشت:

سایت خبری انصاف‌نیوز مصاحبه‌ای مفصلی کرده است با آقای رشید داودی، از شاگردان آقای سیدحسن خمینی درباره‌ی انتقادات اخیر از زیارت‌نامه و مرقد آیت‌الله خمینی. در این مصاحبه، آقای داودی تلاش کرده است به انتقادات مذکور پاسخ دهد. پاسخ‌هایی که کلکسیون متنوعی از اقسام مغالطه و فرافکنی است.

صرف‌نظر از بخش عمده‌ی مصاحبه که طعنه و کنایه به جریان سیاسی رقیب (اصولگرایان) است، مهم‌ترین مدعیات ایشان را می‌توان در این چند مورد خلاصه کرد:

  1. اساس و آغاز شکل‌گیری نقدها نسبت به مرقد و زیارت‌نامه‌ی آیت‌الله خمینی از سوی جریانات خاص و با اغراض سیاسی بوده است.
  2. ساخت مرقد تصمیم نظام و سران قوا بوده و پیمانکارش هم سپاه بوده است.
  3. زیارت‌نامه‌ی آیت‌الله خمینی متن مقدس نیست.
  4. اگر کسی به زیارت‌نامه‌ی آیت‌الله خمینی نقدی دارد، باید منتقد کل زیارت‌نامه‌های غیرمأثور باشد.
  5. اگر کسی به تجملات کاخ‌ ـ مرقد آیت‌الله خمینی اعتراض دارد باید کلاً به همه‌ی حرم‌سازی‌ها معترض باشد.
  6. منتقدان تازه فهمیده‌اند آیت‌الله خمینی زیارت‌نامه دارد.
  7. منتقدان نمی‌دانسته‌اند آقای جوادی آملی زیارت‌نامه را انشا کرده است.
  8. تغییرات بعدی در زیارت‌نامه با نظر خود آقای جوادی آملی بوده است.
  9. کسانی معتقدند شأن آیت‌الله خمینی حتی بالاتر از زیارت‌نامه‌ی فعلی است و باید عبارات دیگری هم به‌ آن افزود.
  10. هدف انتقادها، هجمه به بیت‌ آیت‌الله خمینی و آقای سیدحسن خمینی است.

پاسخ همه‌ی این مدعیات در مطالب قبلی من و دیگر دوستان آمده است و تکرار دفاعیات سستی که پیشتر بدان‌ها پاسخ ‌داده‌شده، توسط ایشان عجیب است. اینکه به‌جای پاسخگویی شفاف و دقیق به یک جریان انتقادی با استدلالات روشن، آن‌ها را به اغراض سیاسی و خط‌گرفتن از جریانات خاص رقیب و هجمه به بیت رهبر فقید انقلاب و نظایر این‌ها متهم کنند، مشکلی را حل نمی‌کند. این جنس پاسخ‌ها شاید به درد منازعات سطح نازل و کودکانه‌ی دو جناح سیاسی بخورد، اما افکار عمومی را قانع نخواهد ساخت. این توهم هم که منتقدان قصد هجمه به آقای سیدحسن خمینی را دارند، نشان می‌‌دهد نزدیکان و اطرافیان ایشان در سنجش جایگاه و اهمیت وی در جامعه و افکار عمومی عمیقاً‌ دچار غلو شده‌اند.

حرف ما روشن است: ساخت آن کاخ‌ ـ مرقد از محل بودجه‌ی عمومی کشور از ابتدا کار غلطی بوده است. چه سران قوا تصمیم به ساختش گرفته باشند، چه بازماندگان آیت‌الله خمینی. چه سپاه پیمانکار ساختش بوده باشد، چه شرکت‌های خصوصی. زیارت‌نامه‌ای که به قول ایشان هر روز و بین نمازهای جماعت خطاب به آیت‌الله خمینی خوانده می‌شود (!!)، با آن مضامین و آن عبارات و آن سیاق، اساساً غلط است. چه متنش را آقای جوادی آملی نوشته باشد، چه تولیت مرقد، چه دیگران. چه قدمتش به سی سال پیش برسد، چه تازه باشد. این رفتارها که با شکل و شمایل مذهبی و شیعی انجام می‌شود، مصداق تخریب باورهای دینی مردم و ترویج خرافات است. هرکس پایه‌گذارشان بوده، هرکس تثبیت‌شان کرده و هرکس استمرارشان می‌دهد، خطاکار است و باید جبران کند. و این خطا، وقتی توسط متحدان یک جریان سیاسی‌ای صورت گیرد که نام «اصلاح‌طلبی» را بر خود نهاده و در تبلیغات، گروه رقیب را به خرافه‌پروری و سیاست‌های دینی غلط متهم‌ می‌سازند، ناپسندتر و مخرب‌تر است.

اما در مصاحبه‌ی انصاف‌نیوز با آقای داودی، یک صدای امیدبخش هم شنیده می‌شود. البته نه از دل پاسخ‌های مأیوس‌کننده‌ی مصاحبه‌شونده، بلکه از دل پرسش‌های خوب و دقیقی که خبرنگار رسانه‌ی اصلاح‌طلب پرسیده است. این پرسش‌ها و نفس انتشار چنین مصاحبه‌ای در سایت مذکور، نشانه‌ی دیگری است از تفاوت و فاصله‌ای که بخشی از نسل جوان اصلاح‌طلب با حلقه‌ی بسته‌ و متصلب اصلاح‌طلبان قبیله‌گرا دارند.


حجت‌الاسلام رشید داوودی در واکنش به این یادداشت، در صفحه‌ی اینستاگرام خود نوشت:

اواخر هفته گذشته بود که خبرنگار محترم انصاف نیوز تقاضای مصاحبه در مورد بحث زیارت‌نامه امام خمینی را داشت که سرانجام به گفت‌وگویی مفصل انجامید. و متن کامل آن روز یکشنبه در سایت انصاف نیوز منتشر شد.

ساعتی پیش یکی از دوستان مطلبی از آقای محسن حسام مظاهری که در تعریض به نگارنده و نقد این گفت‌وگو نوشته شده است را برایم فرستاد. و در کمال تعجب دیدم که نویسنده محترم، یادداشت خود را با چکیده‌ای نارسا و سراسر تحریف از مصاحبه بنده، (در قالب نکات مهم مصاحبه)، آغاز کرده و در ادامه نتایج نامربوط و نادرستی را بر آن بار نموده است.

اگرچه متن کامل گفت‌وگوی مفصل بنده در سایت انصاف نیوز موجود است و دوستان عزیز می‌توانند بجای خلاصه تحریف شده در یادداشت آقای حسام مظاهری، متن کامل آن را ملاحظه نمایند، اما با توجه به مفصل بودن این گفت‌وگو، که ممکن است خواندن کامل و با دقت آن از حوصله دوستان خارج باشد، در اولین فرصت چکیده آن را نیز در اختیار دوستان قرار خواهم داد.

امیدوارم برادری گرامی جناب آقای حسام مظاهری، نیز با بازخوانی دوباره و با دقت این گفت‌وگو، برداشت نادرست خود را اصلاح کنند.


متن کامل مصاحبه را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا