خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آمریکا طالبان را به رسمیت می‌شناسد؟

رئیس‌جمهور آمریکا به شنیده‌ها درباره‌ی احتمال به رسمیت شناختن طالبان واکنش نشان داد.

به‌گزارش انصاف نیوز، جو بایدن گفت: تا به رسمیت شناخته شدن طالبان از سوی آمریکا فاصله‌ی زیادی داریم.

به نوشته‌ی فارس، «رئیس‌جمهور آمریکا گفت که به موضع به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت جدید در افغانستان حتی نزدیک هم نیست.

او در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت که به این زودی قصد ندارد روند به رسمیت شناختن دولت طالبان را آغاز کند. وی گفت: تا آن فاصله زیادی داریم.

اظهارنظر مختصر بایدن در پی اظهارات یک هفته پیش «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید بود که در جمع خبرنگاران گفت کاخ سفید تحت اداره بایدن در به رسمیت شناختن طالبان در چنین نقشی عجله‌ای ندارد.

ساکی توضیح داد: این بسیار به رفتار [طالبان] بستگی دارد و اینکه آیا آن‌ها انتظارات جامعه جهانی را برآورده می‌کنند یا خیر. اظهارات مشابهی نیز از سوی وزارت خارجه آمریکا منعکس شده است.

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در حالی بیان شده که «احمدالله متکی» سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه طرح دولت جدید خود را تکمیل کرده و افزود که اعلام رسمی آن انجام خواهد شد.

به نوشته «اسپوتیک»، تا به امروز، بسیاری از سران جهان از به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت رسمی حاکم بر افغانستان خودداری و اعلام کرده‌اند که قبل از انجام چنین تعهدی، رفتار گروه را زیر نظر خواهند داشت.

طبق این گزارش، قبل از تسلط سریع طالبان در اواخر اوت ۲۰۲۱ و حمله ایالات متحده در سال ۲۰۰۱، تنها سه کشور پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی این گروه را به عنوان نهاد حاکم در افغانستان به رسمیت شناختند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که مسکو آماده حمایت از دولت آینده افغانستان، در صورت نمایندگی این دولت از طیف وسیعی از گروههای سیاسی این کشور، است. لاوروف اضافه کرد که اگر مسکو به مراسم تحلیف دولت جدید کابل دعوت شود در آن شرکت خواهد کرد.

وی گفت: «ما روند شکل‌گیری دولت جدید افغانستان که نماینده جامعه این کشور از جمله طالبان و گروه‌های خارج از پشتون‌ها مثل تاجیک‌ها، ازبک‌ها و هزاره‌ها باشد را حمایت می‌کنیم. تنها یک دولت همه‌شمول می‌تواند منتهی به ثبات سیاسی و انتقال به یک زندگی آرام شود. اگر این فراگیری تضمین شود ما خوشحال می‌شویم که در کنار دیگر کشورهای صاحب نفوذ در افغانستان در مراسم تشکیل دولت آنها شرکت کنیم.»

درحالیکه طالبان بر تقریبا تمامی افغانستان مسلط شده، انتظار می‌رود طی روزهای آینده دولت جدید این کشور رسما اعلام شود.

برخی کارشناسان تنش و ادامه درگیری‌ها در دره پنجشیر را از عوامل تعویق تشکیل دولت آینده کابل اعلام کرده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستان، «هبت الله آخوندزاده» رهبر طالبان «ملا محمد حسن آخوند» را به عنوان رئیس‌جمهور یا رئیس الوزرا و یا سرپرست جدید دولت افغانستان پیشنهاد داده و «ملا برادر آخوند» و «ملا عبدالسلام» به عنوان معاونان وی کار خواهند کرد».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا