خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگوی مجلس: جمهوری اسلامی با طالبان در تماس است

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره‌ی حضور سردار قاآنی در جلسه‌ی غیرعلنی امروز توضیح داد.

به‌گزارش انصاف نیوز، سیدنظام‌الدین موسوی می‌گوید: جمهوری اسلامی به صورت فعال با گروهی که اکنون در این کشور غلبه پیدا کرده در تماس است و تلاش دارد منافع ملت ایران و مردم افغانستان تامین شود.

به نوشته‌ی ایسنا، موسوی در یک نشست خبری درباره مذاکرات نشست غیرعلنی امروز صبح مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به تحولاتی که در افغانستان می‌گذرد و مسائلی که رخ داد به خصوص خروج آمریکایی‌ها بعد از ۲۰ سال از این کشور هیات رئیسه مجلس جهت بررسی مسائل این حوزه به دلیل تاثیر تحولات این حوزه و روابط با ایران با حضور فرمانده نیروی قدس سپاه سردار قاآنی یک جلسه غیرعلنی برگزار کرد.

وی ادامه داد: در این نشست مباحث مختلفی مطرح شد. سردار قاآنی نیز مطالب دقیق و مستندی را بیان کردند و تحلیل خوبی را هم ارائه دادند. تعدادی از نمایندگان نیز دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را نیز مطرح کردند. جلسه خوب بود و آنچه که برآیند این جلسه بود را برای شما بیان می‌کنم.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این خصوص تصریح کرد: در فحوای کلام سردار قاآنی به این مهم پرداخته شد که در درجه اول همان طور که مقام معظم رهبری هم تاکید فرمودند ما تحولات افغانستان را با دقت دنبال می‌کنیم و آنچه برای ما از جهات مختلف مهم است مردم افغانستان و امنیت آنها و همچنین این رابطه تنگاتنگ دیرینه فرهنگی و دینی میان مردم ما و مردم افغانستان است و ما نمی‌توانیم نسبت به تحولات کنونی بی‌تفاوت باشیم و اتفاقات را رصد می‌کنیم، چرا که برای ما مهم است در همسایه شرقی ما چه می‌گذرد.

و ادامه داد: در آنچه که امروز در کشور همسایه ما افغانستان می‌گذرد در درجه اول مردم افغانستان و دیدگاه و نظر آنها برای فردای کشور و آینده آنها برای ما مهم است.

موسوی عنوان کرد: براساس فحوای سخنان سردار قاآنی و همچنین براساس گزارش‌هایی که از سایر دستگاه‌های مرتبط با سیاست خارجی ارائه شده، مشخص است که جمهوری اسلامی ایران کاملا بر مسائل افغانستان اشراف کامل دارد. با توجه به روابط فی‌مابینی که میان این دو کشور وجود دارد توجه لازم را به اتفاقات داریم اینگونه نیست که دستگاه‌های سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی ما نسبت به تحولات کنونی غافلگیر شده باشد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تحولات و مسائل امروز افغانستان سابقه بیش از ۲۰ سال دارد. زمانی این کشور به واسطه اشغال آمریکایی‌ها به سمت و سویی پیش رفت و آنچه امروز شاهد هستیم موضوعی است که از پنج یا شش سال پیش آغاز شده است. این مدت این حوزه در کش و قوس‌های سیاسی و نظامی بوده تا این‌که به این نقطه رسیده است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم از منظر دیپلماتیک و هم دفاعی آمادگی لازم را برای مواجه با تحولات و اتفاقات دارد تلاش شده منافع مردم افغانستان و منافع مردم ایران تا حد زیادی در این تحولات لحاظ شود. زمانی که مشخص شد آمریکایی‌ها در افغانستان دچار ضعف شده و در اداره امور دچار مشکل هستند گروه طالبان از مدت‌ها قبل روند کار خود را برای تصرف مناطق مختلف آغاز کرده بودند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین جهت دستگاه‌های دیپلماسی و سایر نهادهای ما فعال شده‌اند چرا که در درجه اول برای ما مردم افغانستان ثبات و امنیت آن کشور دارای اهمیت است. در همین جهت ما در ایران بین طرفین یعنی میان مسئولین وقت و طرف مقابل جلسات بین‌الافغانی‌ تدارک دیدیم هم مسئولین وقت و هم طالبان از این ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند و در تهران حاضر شدند. این جلسات نتایج خوبی هم داشت. اگر این جلسات ادامه پیدا می‌کرد شاید برخی مسائل اخیر افغانستان به سمت و سوی دیگری سوق پیدا می‌کرد، البته طرفین جلساتی که در تهران برگزار شد شاهد حسن نیت جمهوری اسلامی بودند.

موسوی اظهار کرد: اما متاسفانه آمریکایی‌ها بر دولت افغانستان فشار وارد کردند و مانع ادامه ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و ادامه مذاکرات شدند. برهمین اساس تحولات به سوی تحولات میدانی پیش رفت و در پایان شاهد سقوط دولت جدید بودیم.

وی ادامه داد: هم در حوزه دیپلماسی فعال می‌باشیم و هم در صحنه میدانی آمادگی لازم را داریم. دستگاه‌های امنیتی – دفاعی و دیپلماتیک ما آمادگی کامل را دارند و تلاش براین است که علاوه بر توجه به رای دیدگاه مردم افغانستان امنیت و منافع ایران و ثبات مرزهای ما کاملا مورد توجه باشد. همان طور که در این مدت شاهد بودیم هیچ تعرضی در مرزهای ما به وجود نیامد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بعد از این اتفاقات هم ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع مردم افغانستان و مردم ایران با روابط حسنه میان دو کشور ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: آنچه در این حوزه مغفول مانده نقش مخرب آمریکایی‌ها در مسائل افغانستان است. بعضا در برخی رسانه‌ها حتی برخی از رسانه‌های داخلی برخی شخصیت‌ها شاید به دلیل عدم اشراف کامل به این حوزه مسائلی مطرح می‌کنند که گویا جمهوری اسلامی ایران در این عرصه تقصیری دارد یا این‌که ما حضور فعالی در این حوزه نداشتیم؛ در حالی که اینگونه نبوده باید توجه کنیم که آمریکایی‌ها نقش مخرب و غیرسازنده‌ای در افغانستان داشتند و به بهانه‌های مختلف این کشور را ۲۰ سال اشغال کردند. آنها به عنوان یک قدرت مداخله‌گر وارد افغانستان شدند. آنها روح امید و مقاومت را در مردم افغانستان از بین بردند وعده‌هایشان را عملی نکردند و حضور مخربی را داشتند و در پایان هم شاهد فرار مفتضحانه و غیر مسئولانه آنها بودیم. آنها برای تامین امنیت خود و برای عدم هزینه‌کرد بیشتر پس از عملکرد مخرب خود به طور غیرمسئولانه از این کشور خارج شدند و در نتیجه افغانستان به نقطه صفر ۲۰ سال پیش خود بازگشت.

موسوی ادامه داد: اما این بار جمهوری اسلامی ایران به این حوزه اشراف کامل دارد و به صورت فعال با گروهی که اکنون در این کشور غلبه پیدا کرده در تماس است و تلاش دارد منافع ملت ایران و مردم افغانستان تامین شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: برای جمهوری اسلامی ایران نظر و رای مردم افغانستان مهم است. هر آنچه مردم افغانستان بپذیرند برای جمهوری اسلامی ایران مورد احترام بوده و از این روند دفاع می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا