خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صادرات، از شعار تا عمل

شهرام سیدقلعه، فعال اقتصادی، در یادداشتی برای انصاف نیوز نوشت:

در اولین مصاحبه تلویزیونی ریاست محترم جمهور یک جمله روشن و بدون شک و شبهه بیان شد ”ما در صادرات هیچ مشکلی نداریم“

شاید منظور ریاست محترم جمهوری بعد سیاسی و سیاست خارجی صادرات است. بدین معنی که ما با کشورهای دیگر و همسایگان روابط خوبی داریم و مشکلی برای دادوستد و تجارت با آنها نداریم. از این منظر اگر نگاه کنیم باید بدانیم که روابط سیاسی خوب با کشورهای دیگر اگر شرط لازم برای صادرات و دادوستد تجاری باشد اصلاً شرط کافی نیست.

در این مطلب منظور از صادرات، نفت و گاز و صنایع معدنی نیست. حرف از صادرات محصول است. لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، مقاطع فولادی، … باید قبول کنیم که در صادرات این کالاها مشکل داریم.

در بسیاری از این صنایع تولید کننده داخلی با رانت انرژی و نیروی کار ارزان، مصرف کننده داخلی را هم نمی‌تواند مجاب کند و برای فروش محصول خود به بازار داخل نیازمند حمایت قهری دولت است. وقتی ما برای حمایت از تولید داخل به ناچار درهای کشور را به روی واردات می‌بندیم نمی‌توانیم انتظار صادرات این محصولات را داشته باشیم. به همان دلیل که تولید کننده داخلی نمی‌تواند با کالای وارداتی در زمین خود رقابت کند به طریق اولی در زمین دیگران اصلاً نمی‌تواند رقابت کند.

صادرات کار آسانی نیست. فروش کالا و خدمات به بازارهای غیربومی در آسیا، آفریقا و جاهای دیگر نیازمند سازوکاری منسجم و زیربنائی مستحکم است.

بهینه سازی خطوط تولید، توسعه کیفی محصولات، افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات مواردی است که تولید کننده داخلی اول با تمرکز بر آنها باید بتواند بدون کمک و حمایت دولت و بستن راه ورود کالاهای رقیب در میدان داخلی راه برود. پس از آن کم کم آماده شرکت در مسابقات دو در میدان‌های خارجی شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا