خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نیم‌ خیز مجلس برای گران کردن بنزین و همه چیز

روز گذشته ابوالفضل ابوترابی از اعضا کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس از طرح تقاضای برگزاری رفراندوم به منظور حذف یارانه‌های آشکار و پنهان خبر داد. وی به خبرگزاری ایسنا گفته است: با توجه به رقم بسیار بالای یارانه نقدی که در سال پرداخت می‌شود، بنده بر اساس اصل ۵۹ قانون اساسی و ماده ۳۶ قانون همه‌پرسی، تقاضای برگزاری رفراندوم به منظور حذف یارانه‌های آشکار و پنهان و پرداخت مستقیم به مردم را تهیه کردم.

ابوالفضل ابوترابی یارانه‌های پنهان و آشکار کشور را دو برابر بودجه سالیانه ارزیابی کرده است. به گفته او افراد مرفه جامعه بیست و پنج برابر مستضعفین از یارانه استفاده می‌کنند.

گفته می‌شود این طرح تاکنون توسط ۲۲ نفر از نمایندگان امضا شده هرچند برای مطرح شدن آن در صحن علنی مجلس به ۱۰۰ امضا نیاز است و تصویب این تقاضا هم به کسب حداقل دو سوم آرای نمایندگان مجلس نیاز دارد.

به نظر نمی‌رسد برگزاری چنین رفراندومی به سرانجام برسد و تقریبا شکست این طرح در مجلس بر هر کسی آشکار است اما طرح چنین مباحثی نشان می‌دهد دولت و مجلس به دنبال راه حلی برای کاهش هزینه‌های جاری اداره کشور هستند و شاید یکی از ساده‌ترین این راه حل‌ها حذف یارانه بنزین و انرژی باشد.

با حذف یارانه‌ها، قیمت‌ چه چیزهایی تغییر می‌کند؟

پاسخ روشن است. وقتی یارانه‌های پنهان و آشکار همه ابعاد اقتصاد ایران را درگیر کرده باشد پس با حذف آن قیمت همه چیز گران می‌شود. روزنامه اعتماد در همین رابطه گزارشی تهیه کرده و در بخشی از آن نوشته: « فرض كنيم اين رفراندوم برگزار شود و مردم هم موافقت كنند كه يارانه‌ها برداشته شود و در عوض دو ميليون تومان ماهانه به آنها پرداخت شود؛ اما اين موضوع چه پيامدهايي را در پي دارد؟ در وهله اول، قيمت تمام اين كالاها به‌شدت رشد خواهد كرد و در نهايت تورم بالايي در اقتصاد ايران شكل مي‌گيرد. بنابراين به نظر مي‌رسد چنين كاري نياز به انجام مقدماتي دارد.»

یکی از این مقدمه چینی‌ها افزایش نرخ دستمزد است. اما نه به روشی که دولت محمود احمدی نژاد آن را اجرایی کرد و در ازای حذف یارانه‌ها، 45 هزار تومان یارانه داد که اکنون ارزش آن کمتر از 2 دلار است. بنابراین چنین روشی از ابتدا شکست خورده است.

چنین تصمیمی پیامدهایی جدی و حتی هولناک برای کشور خواهد داشت. اتفاقاتی وسیع‌تر از اعتراضات مربوط به حذف یارانه بنزین؛ چرا که با کاهش درآمد سرانه مردم در پی کاهش ارزش پول ملی، گروه‌های وسیعی از جامعه در مقابل چنین تصمیماتی آسیب‌پذیر شده‌اند. بنابراین پیش از طرح چنین مباحثی نیاز است مقدمات آن در نظر گرفته شود تا ماجرا ابعاد پیچیده امنیتی و اجتماعی پیدا نکند. واضح است حذف یارانه‌های پنهان و آشکار بودجه، فشار وحشتناکی را بر سطح درآمدی خانوارها می‌آورد و بنابراین بایستی تمهیدات لازم برای آسیب ندیدن اقشار جامعه در نظر گرفته شود.

انتهای پیام.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. تجربه پیشین مردم در رفتار سیاست‌بازان که بگویند گران کنیم تا نقدی بهتان بدهیم و بعد که خرشان از پل گذشت بگویند به شما تعلق نمی‌گیرد و اصلا چرا باید پول دولت! را توزیع کنیم؟ این شگرد را به روشی سوخته تبدیل کرده که مردم به این زودی‌ها دیگر فریب نخواهند خورد. مگر اینکه رفراندوم صوری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا