خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حضور دادستان تهران و صد قاضی در زندان رجایی‌شهر

دادستان تهران به همراه ۱۰۳ قاضی به زندان رجایی‌شهر رفت.

به‌گزارش انصاف نیوز، علی القاصی‌مهر گفت: باید طبق قانون، اقدامات را در قبال استیفای مطالبات زندانیان مد نظر قرار دهیم، همچنین پیگیری این مطالبات و بازدید‌ها به صورت مقطعی نباشد.

خبرگزاری میزان، رسانه‌ی قوه قضاییه، نوشت: دادستان تهران در سلسله بازدید‌های مستمر، در این نوبت به همراه ۱۰۳ نفر از قضات مرتبط با پرونده‌های مددجویان زندان رجایی شهر از این زندان و بند‌های مختلف آن بازدید و ضمن استماع درخواست‌های مددجویان به صورت چهره به چهره با آن‌ها دیدار و دستورات مقتضی را صادر کرد.

در ابتدای این بازدید القاصی مهر اظهار داشت: ما باید با بررسی وضعیت افراد، در بهبود وضعیت این زندانیان نقش موثری را ایفا کنیم.

دادستان تهران خطاب به قضات حاضر در این بازدید افزود: جهت تعیین تکلیف وضعیت زندانیان رجایی شهر پاسخ استعلامات در موعد مقرر جهت تصمیم گیری ارسال شود و در پرونده‌های زندانیان مرتبط با رد مال افراد، پرونده را از اجرای احکام بگیرند و مطالعه کنند.

وی با تاکید بر به روز رسانی فرآیند بازداشت متهمین اظهار کرد: در مواردی که فرد را به زندان اعزام می‌کنیم، تکلیف است کیفرخواست صادره حتما به زندان اعلام شود و زندان نیز حتما گزارش را ثبت کند.

القاصی مهر با تاکید بر اینکه این بازدید‌ها به صورت مقطعی نیست بلکه فعال، مستمر و موثر خواهد بود، افزود: بازدید از زندان‌ها به عنوان دستور کار به تمامی دادستان‌های شهرستان‌ها تاکید شده که تا پایان سال برنامه‌ای جهت بازدید تدوین کنند و اقدام لازم در همین مورد صورت گیرد.

دادستان تهران با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۰۰ نفر پرونده‌هایشان به دادگاه رفته و بازداشت آن‌ها طولانی شده است افزود: تعداد کمی از این افراد مشمول ماده ۲٠۲ هستند که امکان آزادی برایشان فراهم نیست.

وی با تاکید بر این مطلب که قضات به صورت مداوم و مستمر جلسات هفتگی با ضابطین مربوطه را داشته باشند بیان داشت: جهت جلوگیری از بروز مشکلات خانوادگی برای مددجویان، به لحاظ قانونی تا جایی که امکان دارد، زندانی را به محل سکونتش منتقل کنید.

دادستان تهران با تاکید بر اینکه باید فردی که محکومیتش ۱۰ الی ۱۵ سال است تعیین تکلیف شود، افزود: ۱۸۶ نفر از محکومین زندان رجائی شهر دارای قرار تامین هستند و پرونده‌شان مفتوح است.

وی عنوان کرد: باید طبق قانون، اقدامات را در قبال استیفای مطالبات زندانیان مد نظر قرار دهیم، همچنین پیگیری این مطالبات و بازدید‌ها به صورت مقطعی نباشد.

القاصی مهر با بیان اینکه باید بررسی شود چه راهکار‌های قانونی را می‌توانیم برای مجازات‌های جایگزین حبس با توجه به شرایط زندانیان انجام دهیم افزود: در بازدید امروز برخی از زندانیان تعیین تکلیف خواهند شد و برخی دیگر درخواست‌هایشان اخذ شده و در اسرع وقت و ابتدای هفته آتی به بررسی وضعیت آنان می‌پردازیم.

دادستان تهران تاکید داشت: اگر امکان بررسی و تصمیم گیری در این بازدید فراهم نشد، قضات حتما درخواست‌ها را اخذ کرده و در اولین فرصت پیگیری‌های لازم انجام شود.

در ادامه این بازدید علی رستمی، مدیر کل زندان‌های استان تهران گفت: اکثریت مددجویان زندان رجایی شهر محکوم هستند.

وی ادامه داد: حضور بیشتر قضات در زندان‌ها، موجب صرفه جویی در وقت، هزینه و نیروی انسانی شده و از آسیب‌ها و خطرات اعزام مددجو می‌کاهد.

رستمی ابراز داشت: علیرغم جمعیت کیفری استان تهران، فارغ از نوع جرم زندانی، در تلاش هستیم زندان به محلی برای اصلاح، تربیت و بازآموزی و نیز ندامت از رفتار گذشته و بازگشت به زندگی سالم تبدیل شود.

مدیر کل زندان‌های استان تهران، با تقدیر از حضور و همکاری بین مراجع قضایی و زندان‌ها، اظهار امیدواری کرد: با اجرای مستمر طرح پایش، زندانیان واجد شرایط استفاده از تخفیفات قضایی آزاد می‌شوند که با کاهش جمعیت کیفری زمینه‌ها و ظرفیت اجرای طرح‌های تربیتی سازمان زندان‌ها توسعه پیدا می‌کند.

در جریان بازدید از ندامتگاه رجایی شهر القاصی با زندانیان امنیتی نیز دیدار چهره به چهره داشت و پس از استماع صحبت‌های این دسته از زندانیان درخواست‌های آن‌ها را اخذ کرد تا بررسی‌های لازم پیرامون تقاضاهایشان انجام شود.

در دیدار با دیگر مددجویان نیز درخواست‌های آن‌ها اخذ و پیرامون برخی از آن‌ها تصمیم‌گیری و با تمدید یا اعطای مرخصی ٥٣ نفر موافقت شد.

همچنین مقرر شد درخواست‌های ٨٥ نفر در فرایند صلح و سازش شورای حل اختلاف قرار بگیرد. ١٢ مورد درخواست پابند الکترونیک داشتند که بنا شد در شورای طبقه بندی مطرح شود.

علاوه بر این مقرر شد ١٢٥ مورد از درخواست‌ها در کمیته دادستانی بررسی و تصمیم گیری شود.

یکی دیگر از دستاورد‌های بازدید دادستان تهران از زندان رجایی شهر آزادی ٩ نفر از محکومانی بود که به دلیل عجز از رد مال به مبلغ ١٨٩ میلیون تومان در زندان بودند که با تامین میزان مبلغ بدهی از محل اعتبارات خیرین همین امروز از زندان آزاد می‌شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا