خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مقدمه‌ای مهمتر از اصل کتاب

حجت‌الاسلام شهاب‌الدین حائری شیرازی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «مقدمه‌ای مهمتر از اصل کتاب» نوشت:

کتاب یادداشت‌های عَلَم به‌خوبی نشان می‌دهد تبلیغات رسانه های رسمی در خصوص دوران سلطنت محمدرضا پهلوی چقدر دور از واقعیت و سطحی است اما از خود کتاب مهمتر مقدمه‌ای‌ست که علینقی عالیخانی به آن افزوده است.

وی وزیر اقتصاد دوران طلایی توسعه اقتصادی ایران یعنی دهه چهل است. دوره ای که رشد اقتصادی حدود 12درصدی و تورم 2/5 درصد را توأمان دارد.

این نابغه مدیریت و اقتصاد در مقدمه گران سنگ خود بر جلد هفتم کتاب یادداشتهای عَلَم، دوره 37 ساله زمامداری محمدرضا پهلوی رامختصر و عالمانه بازگو و تحلیل نموده است.

علینقی عالیخانی که خود در زمان آغاز این یادداشت ها، وزیر اقتصاد موفق دولت هویدا و دوست نزدیک اسدالله علم بود و بعدها به ریاست دانشگاه تهران منصوب شد و سرانجام مدیریت یک بانک و چند موسسه بزرگ اقتصادی را به عهده گرفت، در مقدمه جلد هفتم می نویسد: «یادداشت های علم از هنگامی آغاز می شود که شاه به اوج خود رسیده و پس از اجرای برنامه هایی که انقلاب شاه و ملت خوانده می شد محبوبیت زیادی میان توده مردم پیدا کرده بود. شاه پس از فراز و نشیب هایی که در دوران ۲۶ سال پادشاهی خود دیده بود، احساس می کرد که اکنون بر همه کسانی که مانع راه او برای رسیدن به قدرت مطلقه بوده فایق آمده و می تواند به آن گونه که دلخواه اوست عمل کند».

در آخر یادآور می‌شوم دوره مصدق که به‌دنبال احقاق حق ملت در صنعت نفت بود را بی شباهت به دوره فعلی که به‌دنبال احقاق حق هسته ای هستیم نمی‌دانم و مطالعه این بخش مقدمه را در شرائط فعلی خصوصا برای دست اندکاران اداره مملکت ضروری می‌دانم.

پ ن : لازم به ذکر است جلد هفتم یاداشتهای عَلَم در حقیقت مربوط به اولین سال وزیر دربار شدن علم است که می‌بایست جلد اول خاطرات باشد اما چون به صلاح دید کسی که یادداشت‌ها در اختیار وی امانت بوده سال‌های بعد زودتر به زیور طبع آراسته شده بود سال اول وزارت دربار علم در آخرین جلد خاطرات چاپ شد.

علاوه بر امکان خرید کتاب، نسخه الکترونیک آن را را بصورت نوشتاری یاصوتی می‌توانید از سایت طاقچه تهیه نمایید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا