خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برگزاری نمایشگاه‌ها، در روزهای قرمز کرونایی

بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران ۱۴۰۰ قرار از روز 22 تا 25 شهریور برگزار می‌گردد. پیش از این قرار بود این نمایشگاه در مرداد ماه یعنی زمانی که هنوز کشور وارد پیک پنجم ابتلا به کرونا نشده بود، اما لغو گردید و در حالیکه انتظار می‌رفت آتش کرونا بخوابد، این اتفاق نیافتاد و پیک پنجم کرونا چنان عظیم بود که در شهریور کرونا روزی 500 نفر را قربانی خود کرد.

با وجود همه این نگرانی‌ها آنطور که زمانی، مدیر شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌گوید قرار نیست این بار نمایشگاه صنعت ساختمان به تعویق بیافتاد و البته او اطمینان می‌دهد که دستور العمل‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا رعایت خواهد شد.   

حسین کرمانپور مدیر اورژانس بیمارستان سینا در پاسخ به سوال انصاف نیوز که آیا برگزاری نمایشگاه در شرایط فعلی معقول هست یا خیر، گفت: «اگر شرایط تهران قرمز باشد، هیچ نمایشگاهی نباید برگزار گردد اما اگر شرایط نارنجی یا زرد باشد، برگزاری نمایشگاه‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌ها ایرادی ندارد.» آنطور که آخرین نقشه وضعیت شهرهای ایران نشان می‌دهد وضعیت ابتلا به کرونا در تهران همچنان قرمز است و حتی در برخی از شهرستان‌های این استان روند ابتلا همچنان صعودی است.

نگرانی غرفه داران از ویروس کرونا و نبود مخاطب

برخی فعالان این صنعت می‌گویند به دلیل محدودیت‌های کرونایی صنایع و فعالین خارج از تهران امکان حضور در این نمایشگاه را نخواهند داشت. شهرام سیدقلعه، فعال حوزه صنایع ساختمانی در همین رابطه به انصاف نیوز می‌گوید: « به دلیل قانون منع تردد، شرکت‌ها مشتریان غیرتهرانی خود را از دست می‌دهند، بنابراین تنها باید خود را به حضور شرکت‌های تهرانی راضی کنند که به نظر نمی‌رسد چنین وضعیتی برای حضور پرشور در نمایشگاه جذابیت داشته باشد.»

آنطور که نقشه‌ها نشان می‌دهد اغلب استان‌های غربی کشور، از نظر شاخص‌های ویروس کرونا در وضعیت قرمز هستند و بایستی قانون منع تردد اجرا گردد. بنابراین به نظر می‌رسد این نمایشگاه بخشی از مخاطبان خود که از غرب ایران باید خود را به تهران برسانند را از دست خواهد داد.

شهرام سید قلعه با اشاره به اهمیت مساله نیروی انسانی حاضر در غرفه‌ها گفت: «مسئولیت سلامتی نیروی انسانی با کارفرما است. کارفرما نمی‌تواند جان کارمندان خود را به خطر بیاندازد و آنها را برای مشارکت در نمایشگاه تحت فشار بگذارد.»

زمانی: دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شود

حسن زمانی، مدیر نمایشگاه‌های بین المللی تهران در پاسخ به این سوال که آیا ستاد ملی کرونا با برگزاری این نمایشگاه‌ موافقت کرده است، می‌گوید: «مجوزهای این نمایشگاه گرفته شده و تمام دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت خواهد شد.»

وی در پاسخ به این سوال که « با توجه به آنکه پیش‌بینی می‌شود در آبان‌ماه فوتی‌های روزانه کرونا به زیر 50 نفر برسد، چرا نمایشگاه تنها 40 روز به تعویق نیافتاده است، گفت: « برنامه برگزاری نمایشگاه‌ها زمان بندی شده و طبق تصمیماتی که گرفته شده است از مهر ماه برگزاری کل نمایشگاه‌ها آزاد خواهد شد.»

حسن زمانی: فاصله مخاطبان نمایشگاه از فاصله مشتریان شهروند بیشتر است

مدیر نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در خصوص چگونگی اجرای دستور العمل‌های بهداشتی گفت: نمایشگاه، حدود صدهکتار فضای باز دارد و اکثر غرفه ها در فضای باز طراحی شده است. ارتفاع سقف سالن‌ها بین 6 تا 9 متر است و کارآیی دستگاه‌های هواساز بی‌نظیر است. اکثر حاضران این نمایشگاه تخصصی کارت دعوت دارند و فاصله افراد با یکدیگر 45 تا 50 متر است. این در حالیست که فاصله شهروندان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل شهروند و رفاه و… حتی به نیم متر هم نمی‌رسد. از طرف دیگر پیش‌بینی ما این است که کل بازدید کنندگان این نمایشگاه 5 هزار نفر  در طی چهار روز باشد که از 10 صبح تا ساعت 18 وارد این مجموعه می‌شوند و در نهایت با توجه به سن بازدیدکنندگان و مسائل دیگر ارزیابی ما این است که  60درصد کسانی که وارد نمایشگاه می‌شوند واکسن زده باشند و در نهایت باید گفت علاوه بر شیوه نامه بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، ما خود را به رعایت دستورالعمل جهانی نمایشگاه‌های بین المللی هم  ملزم کرده‌ایم.  

حسن زمانی در خصوص ضرورت برگزاری نمایشگاه در شرایط فعلی به انصاف نیوز گفت: کشور نیاز دارد تمام واحدهای تولیدی خود را فعال کند. حدود 300 هزار نفر بیکار شده‌اند و از آن طرف تمام دستگاه‌های تولیدی تا زمانی که نمایشگاهی برگزار نشود، نمی‌توانند فعالیت خودشان را داشته باشند. اکنون شرایط به نحوی است که عده‌ای به خاطر کرونا از بین می‌روند و گروهی نیز تحت شدیدترین فشارهای معیشتی هستند و عملا در حال از بین رفتن‌اند. برگزاری این نمایشگاه‌ها به نفع کشور است و تمام کسانی که شرکت می کنند یا تولید کننده‌اند یا در این صنعت فعالیت دارند و چنین نمایشگاهی مخاطب فراغتی یا گذری ندارد.

پرده پایانی

طبق آخرین گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تهران همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و بسیاری از استان‌های ایران نیز هنوز درگیر فراگیری این بیماری هستند. اما مسئولین نمایشگاه بین‌المللی امیدوارند بتوانند دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند. چیزی که به تجربه ثابت شده، چندان نمی‌توان به اجرای تمام و کمال آن امیدوار بود

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا