خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ نظام به اعتراض «عدالتخواهان» به تغییر یک امام جمعه

شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با صدور بیانیه‌ای به اعتراضات جریانی که به «عدالت‌خواه» مشهور شده‌اند پاسخ گفت.

به‌گزارش انصاف نیوز، در بخشی از این بیانیه آمده است: در تمام این چند روز امید آن می‌رفت که حجت‌الاسلام‌والمسین لواسانی با اتخاذ مواضع شفاف و اطلاع‌رسانی صحیح، سوء تفاهم‌های ایجاد شده را مدیریت نمایند و لیکن دفاع از حیثیت این نهاد انقلابی و امتداد خط تخریب تا سایر ائمه جمعه خدوم کشور، چاره‌ای جز ارائه این توضیحات که در آن به حداقل‌ها و کلیات اکتفا شده، باقی نگذاشت.

متن کامل بیانیه‌ی مرکز ارتباطات و رسانه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به نقل از خبرگزاری فارس در پی می‌آید:

«بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در خصوص حواشی نمازجمعه لواسان

با عنایت به جریان رسانه ای شکل گرفته در فضای مجازی در خصوص اظهار نگرانی و انتقاد از پایان مأموریت امام جمعه محترم لواسان که در برخی موارد از مرز نقد منصفانه عبور کرده و به قضاوت بدون پشتوانه اخبار و اطلاعات کشیده شده است، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را بر این داشت که چند نکته را صمیمانه و بی تکلف جهت اطلاع امت شهید پرور و دلسوزان نظام و انقلاب به استحضار مخاطبان و ولی نعمتان خود برساند.

از این رو، ضمن تأکید بر این مهم که نهاد نماز جمعه همواره پشتیبان مجاهدت ائمه محترم جمعه در میدان مبارزه با مفاسد اقتصادی و عدالت‌خواهی بوده و خواهد بود و مشوق ائمه جمعه موفق در این عرصه بوده است و با تقدیر از اهتمام قوای سه گانه برای مقابله با فساد و تبعیض، به استحضار می‌رسانیم؛

اول؛ دلیل تأخیر در اعلام موضع شورای سیاستگذاری از چهارشنبه تا امروز چه بوده است؟

اطلاع‌رسانی در خصوص عملکرد ائمه محترم جمعه در فضای عمومی، نه به مصلحت و نه مقدور است.

از سوی دیگر، حجت‌الاسلام والمسلمین لواسانی، تا اقامه آخرین نماز و معارفه امام جمعه جدید، به عنوان امام جمعه و از این پس به عنوان یک شخصیت خدوم، قابل احترام هستند و در تمام این چند روز امید آن می‌رفت که ایشان با اتخاذ مواضع شفاف و اطلاع‌رسانی صحیح، سوء تفاهم‌های ایجاد شده را مدیریت نمایند و لیکن دفاع از حیثیت این نهاد انقلابی و امتداد خط تخریب تا سایر ائمه جمعه خدوم کشور، چاره‌ای جز ارائه این توضیحات که در آن به حداقل‌ها و کلیات اکتفا شده، باقی نگذاشت.

دوم؛ آیا امام جمعه لواسان برکنار شده است؟

بر اساس خط مشی ابلاغی به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، احکام ائمه جمعه همچون سایر کارگزاران نظام اسلامی مدت‌دار است و برای یک دوره سه ساله صادر می‌شود که ممکن است به اقتضای شرایط، برای دوره‌های متوالی تمدید شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لواسانی، به مدت 7 سال عهده‌دار این مأموریت بوده‌اند که سه سال در دوره مدیریتی قبلی نهاد نماز جمعه و سه سال دوم در دوره مدیریتی جدید نهاد نماز جمعه خدمت کردند و از سال گذشته که برای تصمیم‌گیری با ایشان رایزنی و گفتگو شد، ضمن اظهار تمایل برای خروج از این مسئولیت به دلیل فشارهای سنگینی که با صبوری تحمل کرده بودند، درخواست نمودند به مدت یک سال دیگر ادامه خدمت داشته باشند و لذا در یک سال گذشته بر اساس تفاهم طرفین، ایشان برای دوره سوم مشغول به خدمت بودند و اساساً واژه برکناری واقعیت ندارد.

سوم؛ آیا دلایل دیگری برای عدم تمدید امام جمعه محترم وجود داشته است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین لواسانی از نظر نهاد نمازجمعه، فردی قابل احترام بوده و باقی خواهد ماند، لیکن در ارزیابی تلاش هفت ساله ایشان، علاوه بر زیبایی‌ها و نقاط قوت فراوان، ملاحظاتی هم وجود داشته که لزوماً تنقیص شخصیت ایشان محسوب نمی‌شود.

آنچه که قابل بیان است، اینکه مظلومیت منطقه لواسان منحصر در تخلفات ساختمانی نیست و خصوصاً روستاهای محروم این منطقه که در پوشش اشرافیت بخش‌هایی در لواسان دیده نمی‌شوند، به لحاظ برنامه و عملیات فرهنگی، به استقرار امام جمعه در منطقه و تمرکز در این جایگاه نیاز دارند.

امری که به دلیل سکونت امام جمعه محترم در خارج از لواسان (برخلاف عهد ائمه محترم جمعه با نهاد نماز جمعه، مبنی بر ضرورت سکونت ائمه جمعه و خانواده مکرم ایشان در منطقه) و همچنین، استقرار دفتر امام جمعه محترم در خارج از لواسان و عضویت ایشان در هیأت علمی دانشگاه و ایفای مسئولیت در دانشگاه که مستلزم صرف وقت است، به آسانی مقدور و میسور نبوده است. هرچند که هستند ائمه محترم جمعه‌ای که همزمان با تدریس و اشتغال، به دلیل استقرار و سکونت در محل خدمت، انتظارات را در حوزه فعالیت‌های فرهنگی برآورده می‌کنند.

در هر صورت، با توجه به اینکه امام جمعه در هر شهر، رئیس شورای فرهنگ عمومی هم محسوب می شود، انتظار می‌رفت در مقوله‌هایی مانند تقویت جبهه فرهنگی و رفع آسیب‌های اجتماعی، شاهد برنامه‌های اثربخش‌تری باشیم و منطقه لواسان از این بابت رنجور محسوب می‌شود.

چهارم؛ آیا در نصب و جابجایی ائمه جمعه، سلیقه و میل یک شخص اعمال می‌شود؟

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، در حقیقت متشکل از یک رئیس و هشت شخصیت حقیقی دیگر است که فارغ از سایر مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی، همزمان و مستقیم با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) منصوب می‌شوند.

نصب و جابجایی هر امام جمعه، مستلزم طرح موضوع در جلسات این شورا است و برای اجرایی شدن، به اخذ رأی اکثریت شورا نیاز دارد. این ساز و کار که با خردمندی و تدبیر مقام معظم رهبری تدارک دیده شده است، بی‌نظیر و در تراز اهمیت جایگاه حاکمیتی ائمه جمعه، به‌عنوان نمایندگان گفتمانی ولی فقیه طراحی شده است.

در پایان، ضمن پناه بردن به پروردگار متعال از قصور و تقصیرها، اخلاص در قول و عمل را از درگاه پروردگار متعال خواستاریم.

مردم شریف لواسان

ضمن عذرخواهی از حواشی که ناخواسته در نمازجمعه آن منطقه اصیل ایجاد شد، امیدواریم با استقرار امام جمعه جدید و بذل محبت و همراهی شما بزرگواران، باقیات‌الصالحات برادر عزیزمان حجت‌الاسلام والمسلمین لواسانی، تقویت و ادامه پیدا کند و در سایر محورها برکات و خیرات نمازجمعه و امامت جمعه، بهره شما افزون گردد.

والسلام علی عبادالله‌الصالحین

مرکز ارتباطات و رسانه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا