خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقاتهرانی: بچه‌ها می‌گویند عین همین اینستاگرام را می‌سازیم!

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به مخالفت‌ها با طرح صیانت به دفاع از این طرح پرداخت.

به‌گزارش انصاف نیوز، مرتضی آقاتهرانی گفت: ممکن است که برخی بگویند که بچه‌های ما نمی‌توانند. ولی امروز با بچه‌هایی سروکار داریم که می‌گویند که ما عین همین اینستاگرام را با امکانات بیشتر می‌سازیم. وقتی نرم افراز ویز آمد بسیاری از مردم از آن استقبال کردند اما برخی گفتند که این نرم‌افزار اسراییلی است و بچه‌های ما وارد کار شدند و امروز همه مردم از نرم‌افزار نشان استفاده می‌کنند. غرب‌گدایی ما را به‌جایی نمی‌رساند.

ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مرتضی آقاتهرانی در نشست نقد و بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی که باهدف ارائه چهره روشنی از طرح حمایت از کاربران فضای مجازی که در مجلس در دست اقدام است برگزار شد، عنوان کرد: فضای مجازی امروزه دیگر مجازی نیست و کاملاً حقیقی است و تأثیر و تأثر این فضا زندگی انسان‌ها به شکلی است که می‌تواند سبک زندگی را تغییر دهد.

وی ادامه داد: این فضا، غیرقابل‌انکار است و امروز به جهت حکمرانی رسیده است و تعابیر مقام معظم رهبری در این رابطه و به‌خصوص این نکته که اگر مشغله‌ها نبود خودم مسئولیت این حوزه را قبول می‌کردم، نشان‌دهنده اهمیت آن است.

وی افزود: احساس می‌کنیم که مجلس، دیر این مسئله را آغاز کرد؛ یعنی از دوره هشتم مجلس وارد این بحث شد، درزمانی که مباحث مقام معظم رهبری نیز در این خصوص مطرح می‌شد و ایشان دغدغه بسیاری در این خصوص داشتند و در همان زمان چهره‌های خدوم و حزب‌اللهی نیز وارد کار شدند.

وی بابیان اینکه در رابطه با این طرح تقسیم‌کار جدی بین کمیسیون‌های مجلس در حال انجام است، گفت: برخی از امور دارای تخصص‌های مختلف است. همچون همین بحث فضای مجازی که بین چند کمیسیون فنی و فرهنگی در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه طرح فضای مجازی در چند مرحله اسامی مختلفی به خود گرفت و هر گروهی با بالا و پایین کردن مواد این طرح، نام آن را نیز تغییر داد، افزود: مجلس فعلی، مجلس انقلابی است و همه نیز به آن اذعان دارند. مجلس نیز باید به‌راستی این انقلابی بودن را نشان می‌داد. کمسیون فرهنگی، بحث صیانت از کاربران فضای مجازی را مطرح کرد که چه کنیم کاربران ما صیانت شوند؟ این بحث با فیلترینگ از بالا و پایین تفاوت می‌کند و کسی نباید این طرح را مساوی با فیلترینگ بداند.

وی ادامه داد: من از مردم می‌خواهم که این طرح را ببینند؛ متأسفانه بسیاری از نقدها از سوی کسانی مطرح می‌شود که این ۳۶ ماده را اصلاً ندیدند یا نگاهشان به طرح‌های غیرازاین طرح است. ما نیز به دنبال تعامل علمی هستیم که این طرح به شکل عالی انجام شود.

وی افزود: پیش‌نویس طرح قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی خدمت رهبری معظم عرضه‌شده است. در این زمینه باید کاری کنیم که مردم این طرح را به‌خوبی رؤیت کنند تا قضاوت بهتری داشته باشند.

وی بابیان اینکه کمیسیون فرهنگی این طرح را بررسی کرده است و آیین‌نامه داخلی نیز این اجازه را می‌داد که این طرح را به مرکز پژوهش‌ها ارائه دهیم، گفت: سعی شده که همه نظرات را بشنویم تا بهترین تصمیم گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح، به دومین طرح مهم کمیسیون فرهنگی پس از طرح جمعیت بود، عنوان کرد: پس از تهیه این طرح، یک کمیسیون مشترک ایجاد شد این طرح فوریت مهمی داشت چون این طرح با معیشت مردم نیز همراه بود و به همین دلیل باید این کار در حاشیه مجلس انجام می‌شد تا متخصصان این حوزه نظرات خود را بدهند.

وی گفت: این طرح را به پیشگاه همه می‌گذاریم تا همه نظرات را بشنویم؛ زیرا نمی‌خواهیم در این زمینه پنهان‌کاری یا کاری باعجله انجام شود و وزیر هم باید در کمیسیون مشترک حضور یابد. ولی ما با همه رویکردهای تخصصی به دنبال آن هستیم که باید با سرعت این طرح را به یک قانون مبدل کنیم؛ زیرا خوب نیست که پس از چهار دهه هنوز هیچ قانونی در این حوزه نداشته باشیم.

نام این طرح صیانت نیست، البته صیانت وظیفه مجلس است

وی افزود: بعضی می‌گویند که صیانت نکنید ولی این کار وظیفه ما است و انجام می‌دهیم. برخی به ما می‌گویند که فیلتر نکنید، ولی این حرف را چه کسی می‌زند؟ کسانی می‌زنند که اصلاً این پیش‌نویس را مطالعه نکردند که اصلاً ربطی به این بحث ندارد.

وی بیان کرد: برخی می‌خواهند که این طرح متوقف شود که به بحث بیاید ولی نمایندگان قانع نشدند که این طرح متوقف شود. در حال حاضر کمیسیون‌های مختلف تعداد افرادی که قرار است مشخص شود را انتخاب کرده و همه طرح‌ها شنیده می‌شود تا بهترین تصمیم گرفته شود.

وی اظهار کرد: این مسئله از حسن تدبیر مجلس بود که وقتی کار را شروع کردیم دنیا علیه ما قیام کرد همچنین این مسئله باعث شد که این بحث از مردگی نجات یابد و حتی پیش از داستان ریاست جمهوری این بحث زنده‌ترین بحث بود. این مسئله باعث می‌شود که عده‌ای بیدار شوند و قضاوت درست خواهند کرد. البته به شکل طبیعی برخی برای دستیابی به منافع میلیاردی خود به این کار ورود نمی‌کنند همچنین این نقد وارد است که جنبه‌های رسانه‌ای مجلس قوی نیست.

وی بیان کرد: باید بدانیم که این فضا در اختیار دشمن است و اگر دشمن اراده کند به‌راحتی فضای مجازی و صفحات ما را می‌بندند. این عرصه باید با مدیریت شود و باکار و قانون جدید دنبال شود.

وی تأکید کرد: شفافیت امر بسیار خوبی است. از مجلس قبل توقع نبود که قانون شفافیت رأی بیاورد ولی این مسئله شفاف نبود و به همین دلیل برگشت تا شفاف‌تر شود. ولی رأی نماینده باید مشخص باشد. البته قرار نیست هر امری که الزامات امنیتی دارد منتشر شود ولی باید کار به‌خوبی دنبال شود این بحث در کمیسیون مطرح‌شده است و در صحن هم وارد می‌شود و بحث شفافیت به نظرم در صحن هم وارد می‌شود و رأی هم می‌آورد.

وی گفت: نفی سبیل یک قاعده اولیه است و تمام قواعد ثانویه را باطل می‌کند؛ یعنی یک خانم مسلمان نمی‌تواند با یک کافر ازدواج کند زیرا تسلط کافر بر مسلمان جایز نیست. حال شما ببینید که این پلتفرم‌ها با ما چه می‌کنند.

وی بیان کرد: حال ممکن است که برخی بگویند که بچه‌های ما نمی‌توانند. ولی امروز با بچه‌هایی سروکار داریم که می‌گویند که ما عین همین اینستاگرام را با امکانات بیشتر می‌سازیم.

وی گفت: وقتی نرم افراز ویز آمد بسیاری از مردم از آن استقبال کردند اما برخی گفتند که این نرم‌افزار اسراییلی است و بچه‌های ما وارد کار شدند و امروز همه مردم از نرم‌افزار نشان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه غرب گدایی ما را به‌جایی نمی‌رساند، گفت: چند بار فازهای طرح ملی اطلاعات افتتاح می‌شود ولی هنوز هیچ خبری نیست. چه کسی باید جلوی این مسئله را بگیرد؟ ما فکر می‌کنیم که هنوز هم از اینترنت استفاده درست نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: مشکلات ما بیشتر به دلیل بروکراسی و مدیریت است وقتی در این کشور ۳ سال طول می‌کشد که کارهای اداری یک ساختمان انجام شود طبعا همه کارها با تأخیر انجام می‌شود. درحالی‌که این مجوز را به‌راحتی و با در نظر گرفتن همه شروط ساخت یک ساختمان و نظارت دقیق انجام داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا