خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پروژه اخراج بازرسان آژانس تمام شد؟

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آرامشی دلنواز آمد و با بدرقه‌ای دلنشین رفت. اما سفرهای پیشین گروسی به ایران همیشه اینقدر آرام نبود. هفت ماه پیش، سفری به ایران داشت که با تجمع گروهی از جوانان حزب اللهی و نطق‌های آتشین نمایندگان مجلس روبرو شد. اما برخلاف دیدار قبلی، سفر اخیر رافائل گروسی خیلی خیلی آرام برگزار شد، به قول معروف: انگار نه خانی آمد و نه خانی رفت.

گروسی «جاسوسی» که باید اخراج می‌شد

سوم اسفند 1399 بود که رافائل گروسی به ایران آمد. گروهی جوان حزب اللهی نسبت به اینکه ایران اجازه ورود به او داده، اعتراض کردند. جوانان انقلابی با دست نوشته‌هایی که همراه خود داشتند حرف‌شان را می‌زدند. آنها معتقد بودند آژانس بین المللی انرژی اتمی در ترور شهید فخری زاده نقش داشته و در یک کلام خواهان اخراج بازرسان «جاسوس» بودند.

آنها شعار می‌دادند: «آژانس پر مدعا بازیچه آمریکا، آژانس پرمدعا قاتل ملت ما»، «بازرسان جاسوس اخراج باید گردند» و البته معترضان مسئولان کشور خودشان را هم شماتت ‌کردند و آنها را «خواص بی‌بصیرت» می‌دانستند چرا که در نظر این جوانان، دولت روحانی به دلیل آنکه به گروسی اجازه سفر به ایران داده، بی‌بصیرت است.

در همان تجمع محمد صادق شهبازی، چهره هوادار جبهه پایداری میکروفن به دست می‌گیرد و می‌گوید چرا دولت به جای درست کردن مشکلات اقتصادی، با آژانس تعامل می‌کنند. او می‌گوید: اینکه برای اصلاح اقتصادی تصمیم جدی گرفته نمی‌شود، حاصل این تعاملات بیجا با آمریکا و اروپا و آژانس است. خسارات محض برجام تمام شده است، سهم ما هم تمام شده. دیگر نمی‌نشینیم و تحمل نمی‌کنیم. خصوصا وقتی رهبری وارد صحنه شده، دیگر ساکت نمی‌نشینیم.

دیدار صالحی و گروسی در اسفند 1399

بسیج دانشجویی نیز در این تجمع بیانیه‌ خواند و در بخشی از آن خود را نماینده جنبش دانشجویی دانست و گفت: جنبش دانشجویی درخواست دارد سریعا بازرسان آژانس از ایران خارج شوند و سطح نظارت‌های آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران، همانند دیگر کشورهای عادی و به لایه نظارت‌های پادمانی تقلیل پیدا کند. ضمنا ما دانشجویان انقلابی این کشور بار دیگر حرف قطعی و تصمیم نهایی جمهوری اسلامی را که رهبری بارها بر آن تاکید کرده‌اند را تکرار می‌کنیم، باشد که مسئولین این سازمان پنبه را از گوش خود خارج کرده و دست از مسیر غلط ۷ ساله خود بردارند.

فیلمی از آن تجمع ببینید؛ این فیلم مروبط به اسفند سال 1399 در دوران ریاست جمهوری دوران حسن روحانی است:

تجمع اسنفد 1399 در واکنش به سفر گروسی به ایران

موافقت دولت رئیسی با سفر دوباره مدیر کل آژانس به ایران

امروز 21 شهریور 1400 است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران آمد و بی سرو صدا رفت. بیانیه پایانی دیدار گروسی با نماینده دولت ابراهیم رئیسی نشان می‌دهد تا چه میزان مطالبات جریان دانشجویی هوادار جبهه پایداری شنیده شده است. طبق بیانیه مشترک ایران و گروسی طرفین با یکدیگر توافق کردند تا:

  • گروسی در آینده نزدیک دوباره به تهران سفر کند
  •  اطلاعات دوربین‌ها حفظ شود و بعد از رفع تحریم‌ها این اطلاعات در اختیار آژانس قرار بگیرد
  • نمایندگان آژانس کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی را تعویض کنند
  • کارت‌های حافظه در ایران نگهداری و پلمپ ‌شود مقرر شده همان جا کارت‌های قدیمی را پلمپ کنند

در دیدار نماینده ابراهیم رئیسی با عالی‌ترین مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران تداوم دوربین‌های نظارتی را پذیرفت، از عالی‌ترین مقام آژانس خواست دوباره به ایران سفر داشته باشد و اجازه دهیم بازرسان آژانس کارهایشان را در تاسیسات هسته‌ای ما پیش ببرند. گروسی در این دیدار از الزام گسترش روابط ایران با آژانس گفت. اما در واکنش به ورود گروسی و این توافق‌ها، هیچ تجمعی برگزار نشد. هیچ نیروی انقلابی هم سفر عالی‌ رتبه‌ترین مقام آژانس انرژی اتمی به ایران ناشی از «بی‌بصیرت» بودن مقامات دولت ابراهیم رئیسی ندانست و البته دولت رئیسی از آژانس خواست دوباره ایران سفر کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. پروژه پشیمان سازی مردم از رای خودشان به خلاف فرموده غیر خودشان واضح بود و مهمترین سندش ، اصرار بر ادامه دولت بی اختیار روحانی تا روز آخر برای پشیمان کردن کامل مردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا