خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه نوع جمهوری مناسب است؟

علی توفیقی، دبیر بازنشسته فیزیک، در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

الان چهل و سه سال است که از انقلاب اسلامی می‌گذرد و تا حدی جامعه ما متحول شده و علاوه بر آن هیچ کس منکر اهمیت اسلام و نقش آن در فرهنگ ایران همانطور که امام راحل ما نیز تاکید داشتند نمی‌باشد. ولی ما با دو پدیده مهم در این سال‌ها مواجه شده‌ایم:
۱) پدیده فرار مغزها
و ۲) تنگ‌تر شدن حلقه مدیریتی کشور.

ضرر ناشی از فرار مغزها در همه ابعاد جبران ناپذیر است و در مورد پدیده دوم حتی حرمت خیلی از سیاستمداران و روسای جمهور سابق بعد از دوره خدمتشان نگه داشته نمی‌شود. پیشنهاد جناب حجت الاسلام سید محمد خاتمی، فیلسوف، فقیه و رییس جمهور اسبق محبوب ما در مورد طرح مردم سالاری دینی نیز جواب‌گو نخواهد بود. حال باید دید چه چارچوبی جواب خواهد داد.

فرض نمایید گزینه‌ی چارچوب دموکراتیک را به طور نظری مورد بررسی قرار دهیم. منظور من جامعه ای است که با حفظ ارزش‌های اخلاقی و دینی، از نقطه نظرات فیلسوفان و متفکران و اندیشمندان از همه کشورها و در همه ادوار تاریخ استفاده بشود. در صورتی که در صورت بندی بعد از انقلاب بر روی یک بازه زمانی خاص و فرهنگ یک کشور خاص تاکید می‌شود و عملا ما خود را از خرد قرون و اعصار محروم می‌نماییم. به علاوه مقدار زیادی از خشونت‌های آن دوران مثل مجازات‌های اعدام در قرن بیست و یکم استفاده می‌کنیم.

تصور نمایید پانزده سال بعد، از متاورس در جوامع بشری استفاده بشود و سرعت مدرنیته هم به دنبال آن بالاتر برود. افراد در این جمهوری جدید می‌توانند خیلی بهتر و سریعتر خود را با تغییرات ناشی از متاورس یا هر تغییرات آتی دیگر تطبیق بدهند. و تازه مسئله دوگانگی فرهنگی، یعنی تفاوت فرهنگ درون خانواده ایرانی و فرهنگ جامعه بیرونی نیز از بین خواهد رفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

یک پیام

  1. انصاف نیوز سلام
    جناب توفیقی سلام

    سالهای سال است که در باب مدل حکومت در ایران مطالعه و تحقیق نمودم نهایتا رسیدم به جمله شهید مدرس خطاب به رضاشاه که :
    ” اسلام مخالف جمهوری است و موافق حکومت یک پادشاه عادل است ” .

    آنچه که بنده متوجه شدم نظام مشروطیت با همان کیفیت و تغییرات کمی در حوزه مدیریت دربار و دولت باید ایجاد شود که شاه نتواند قانون را دور بزند و نخست وزیر یا صدراعظم هم بی کفایتی خود را سر شاه یا قانون اساسی نیاندازد این دو مقوله اگر رفع شود قانون اساسی مشروطه ایران و نظام مشروطیت ایران یکی از پاکترین و مترقی ترین نظامها در جهان خواهد بود .

    اما صادقانه بگویم و تقاضا دارم این بخش و عبارت را انصاف نیوز منتشر کند که :

    با روحانیت نمیشود حاکمیت و دولت را نه شریک شد و نه تشکیل داد چون نهایتا پس از 40 سال می گویند که ما فقط می توانیم دعا کنیم و شما به متخصص مراجعه فرمایید !!! بیش از این وقت تلف کردن به ضرر کشور ، مردم و نسلهای بعدی است و نسلهای بعدی ما را نفرین خواهند کرد اگر اقدامی نکنیم .

    ایران امروز در آتش است (از انتشار نترسید حقیقت است) در آتش فقر ، بی عدالتی ، فساد ، ظلم و……یا باید به این شرایط پایان داد و شب سیاه و ظلمانی را به روز روشن و دل انگیز بدل ساخت یا تا قیامت باید لعن و نفرین نسلها و فرزندانمان را بپذیریم که تحمل این آخری بسیار سخت است .

    امروز این “اسلام در قامت جمهوری” دارد ایران را گران اداره می کند و می خواهد ایرانفروشی هم بکند .
    باور بنده این است که مدینه فاضله ی آقای رئیس الساداتی و همقطاران و همفکرانش قرار است کمبودهای خود را از جیب خالی ملّت مظلوم ایران به زور و تهدید و حکم قضایی و مصادره اموال پر کند و این بیش از هر زمان دیگر ما را نگران می کند که این جماعت می خواهند از نسل ایرانی اصلا چیزی بر روی زمین باقی نماند و من هشدار می دهم اول به انصاف نیوز بعنوان رسانه ملی و مردمی دوم به ملت شریف ایران که :
    آگاه شوید و بیدار ، که خطر تجدید استبداد این بار در ردای دیانت اهتراز ناپذیر است .

    خدایا مگذار که ایمانم به اسلام ، عشقم بخاندان پیامبر (ص) ، مرا با کسبه ی دین ، حمله تعصب و عمله ارتجاع هم آواز کند (آمین)

    از انصاف نیوز تقاضا دارم این دغدغه را منتشر فرمایند انشاالله .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا