خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پشت پرده سفر اردوغان به تهران چه بود؟

در ظاهر همه چیز مربوط به اقتصاد، قرارداد ها و روابط دوجانبه بود. اما پشت درهای بسته، سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به ایران ، در مورد سوریه بود و سوریه و سوریه.
المانیتور به نقل از یک منبع آگاه در تهران نوشت: هنوز اختلاف نظرهایی وجوددارد، اما این اختلافات به انداز قبل حیاتی نیستند. تقریبا دو سال پیش نیز اردوغان به تهران رفت. او در ملاقات با رهبری عالی جمهوری اصرار کرد که حمایت از اسد نفعی به دنبال ندارد، اما رهبری به این میهمان ترک گفتند که روی سیاست ها و استراتژی هایتان تجدید نظر کنید و بازگردید. اسد سقوط نمی کند.
اردوغان بازگشت و همچنان نیز از کنار رفتن اسد از قدرت حمایت می کند، اما منابع مطلع می گویند او حالا می داند که این تنها یک آروزست.
المانیتور در ادامه گزارش خود به نقل از این منبع مطلع که نامی از او نمی برد، نوشت:آلترناتیوهایی در ماه های گذشته و در جریان سفر اخیر اردوغان به تهران مورد بحث قرار گرفت و نهایی شد. جمعی از شهروندان ترکیه نیز در گروه مخالفان هستند  و آنها به دلیل اقدامات عربستان سعودی ایزوله شده اند. به بیان دیگر نیاز به تغییر در سوریه می تواند با کنار هم قرار دادن رژیم و مخالفان سوریریال مرتفع شود. این مذاکرات  می تواند از مذاکراتی که در مونتروی سویس انجام شد، موثرتر باشد. حتی اگر این مذاکرات در مکان مشابهی برگزار شود نیز ایده بر این است که حمایت جدی از آن انجام شود و هر دو قدرت منطقه ای نقشی قدرتمند در آن ایفا کنند تا متحدان خود را  برای این شرایط مجاب کنند.
هم ایران و هم ترکیه تصمیم گرفتند روابط استراتژیک خوبی داشته باشند و آن را حفظ کنند و هر دو خطر تروریسم و اختلافات منطقه ای را درک می کنند. اظهارات رهبری عالی جمهوری اسلامی نیز مثل روز روشن است. ایشان معتقدند روابط ایران و ترکیه بهترین روابط تاریخی است و هر دو کشور باید از این فرصت استفاده کنند. اردوغان نیز در سفر اخیر خود به ایران گفت که احساس می کند در خانه دوم اش است. او گفت دو طرف باید به گونه ای با هم کار کنند که وزرای هر دو دولت احساس کنند در یک دولت مشابه کار می کنند.
به گفته منبع آگاه المانیتور، ایرانیان از جزئیات مسائل مربوط به سوریه آگاه هستند و می دانند که به ترکیه به عنوان یک شریک استراتژیک نیاز دارند. انتظار می رود این نشست ها بین مقامات تهران و آنکارا ادامه داشته باشد تا به برآورد موقعیت کمک کند. از سوی دیگر همکاری ایران و ترکیه در مورد بحران سوریه در بالاترین سطح قرار دارد. دو کشور در تلاش های خود متحد هستند و خود را سرنشینان یک قایق می دانند و درک می کنند که رقبای مشابهی دارند. منطقه به سه قطب اصلی دیگر نیاز دارد تا دوباره بتواند سر پا بایستد. ترکیه و ایران دو قطب به شمار می روند و یک شریک عرب نیز مورد نیاز است. این زمینه ای است که تهران و آنکارا روی آن می توانند کار کنند. عراق یکی از کشورهایی است که می تواند این نقش را ایفا کند.
المانیتور در پایان این گزارش مدعی شد، سه هفته قبل از سفر اردوغان به تهران، هیاتی عالی رتبه از ایران به آنکارا اعزام شد که اطلاعاتی را در مورد مساله سوریه به همراه داشت. این هیات با مقامات عالی ترکیه ملاقات کرد که شامل دیدار با اردوغان نیز بود. آنها به تبادل اطلاعات پرداختند و سعی کردند موضع خود را در مورد سوریه هماهنگ کنند. گفته می شود که در این نشست ها برخی چهره های غیر ایرانی و غیر ترکی نیز حضور داشتند و این ملاقات ها همچنان ادامه دارد.
منبع: دیپلماسی ایرانی
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا