خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موضوع دیدار گروسی، تعمیر دوربین‌های مراکز مورد حمله بوده است؟

علیرغم گذشت چند روز از سفر رافائل گروسی به ایران، اما هنوز برای افکار عمومی دلایل این سفر مشخص نیست.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی بعد از جلسه‌ای که روز چهارشنبه 24 شهریور با اعضا کمیسیون امنیت ملی مجلس داشت به خبرنگاران گفته در جریان حملات تروریستی به تاسیسات هسته‌ای ایران دوربین‌ها آسیب دیده است. آنطور که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است آسیب دیدن دوربین‌های حفاظتی باعث از دسترس خارج شدن آن شده است و گویا همین مساله موضوع بهانه تراشی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده تا بتوانند گزارش‌های سختگیرانه و مخرب علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران بنویسند. محمد اسلامی در همین رابطه می‌گوید:

در جریان عملیات‌های اخیر تروریستی تعدادی از این دوربین‌ها آسیب دیده بود و این مسئله منجر به دو گزارش فوق العاده سختگیرانه و مخرب شده بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) ۲۴ شهریور ۱۴۰۰،‏ ۱۶:۲۳

دوربین‌هایی که تروریست‌ها آن را خراب کردند، تعمیر می‌شوند

اسلامی یک روز بعد از خداحافظی گروسی با ایران به کمیسیون امنیت ملی مجلس دعوت می‌شود. او اما می‌گوید هدف سفر گروسی «رفع ابهام بوده است». وی اضافه می‌کند:

برای اینکه رفع ابهام و شفاف سازی کنیم ملاقات با مدیرکل انجام شد و مطمئن هستیم با دستاوردی که از این جلسه داشتیم اولا ابهاماتی در زمینه برنامه هسته‌ای صلح آمیز برای آژانس به وجود ندارد و ثانیا تعهدات برجامی که طبق قانون مجلس نباید ادامه پیدا کند را ادامه نخواهیم داد.

خبرگزاری ایرنا: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰،‏ ۱۶:۲۳

به نظر می‌رسد گزارش‌های سخت‌گیرانه علیه ایران مربوط دوربین‌هایی است که در جریان حملات تروریستی به مراکز هسته‌ای مان آسیب‌ دیده‌اند. آنطور که اسلامی گفته، ایران و آژانس در دیدار اخیر خود برای «رفع ابهام و شفاف سازی» توافق کرده‌اند که نمایندگان آژانس اجازه داشته باشند «اقداماتی را که باید برای دوربین‌ها به لحاظ فنی انجام بدهند» اعمال کند.

هرچند رئیس سازمان انرژی اتمی به روشنی نگفته این «اقدامات به لحاظ فنی»، شامل چه مواردی می‌شود و تنها درباره توافق برای تعویض کارت های حافظه دوربین‌های نظارتی توضیحی مختصر داده و گفته است:

قرار شد مدیرکل آژانس در آینده نزدیک به تهران سفر و مذاکرات را با مقامات انجام دهد. توافق کردیم برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی تیم فنی مربوطه بعد از توافق به ایران بیایند و بتوانند اقداماتی را که باید برای دوربین‌ها به لحاظ فنی انجام بدهند را انجام و کارت‌های حافظه طبق روالی که طبق پادمان است و در ایران نگهداری و پلمپ می‌شود همان جا کارت‌های قدیمی را پلمپ می‌کنند و کارت‌های جدید حافظه را در دوربین‌ها نصب خواهند کرد که روال جاری و طبیعی در سیستم نظارتی آژانس است.

خبرگزاری ایرنا: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰،‏ ۱۳:۲۶

برنامه هسته‌ای ایران نباید متهم به پنهان کاری شود

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی کشور گفته است دوربین‌های برجامی فعال نیستند و به گفته وی تعدادی دوربین که متاثر از برجام نصب شده بودند، چون طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکرد دیگر ضرورت نداشت آن دوربین‌ها وجود داشته باشد.

او که امروز به  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفته بود در حاشیه نشست خود به خبرنگاران گفت:

گزارشی از سفر گروسی تقدیم نمایندگان کمیسیون کردیم، نکته مهم این است که برنامه هسته‌ای ایران که صلح آمیز بوده باید کاملا شفاف و مطابق موازین قانون و با تاکید بر قانون اقدام راهبردی پیش برود و اجازه ندهیم در دنیا متهم به پنهان‌کاری شویم

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ۲۴ شهریور ۱۴۰۰،‏ ۱۶:۲۳

اسلامی درباره دوربین‌های نظارتی گفت:

طبق مقررات آژانس هسته‌ای و پادمان، دوربین‌های آژانس در سایت‌های هسته‌ای وجود دارد و این تداوم دانش و آگاهی از فرایندهای هسته‌ای در کل جهان انجام می شود، افزون بر تعهداتی که طبق پادمان بر عهده ایران است و باید شفاف سازی را انجام دهد،  تعدادی دوربین متاثر از برجام نصب شده بود اما طرف های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند از این رو دیگر ضرورت نداشت آن دوربین ها وجود داشته باشد.

خبرگزاری ایرنا ۲۴ شهریور ۱۴۰۰،‏ ۱۶:۲۳

تخلفی صورت نگرفته است

محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در پایان جلسه خود با رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید:

گزارش ارائه شده حاکی از این است تخطی از قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران صورت نگرفته است و دقیقا سازمان انرژی اتمی در چارچوب قانون حرکت می‌کند. بحث دیگری که در این سفر به گروسی انتقال داده شد این بود که وقتی برای اعتمادزایی، اطلاعاتی از فعالیت‌ها و سایت‌های هسته ای داده می‌شود، از این اطلاعات برای تهیه گزارش به سازمان ملل و شورای حکام استفاده شود.

خبرگزاری خانه ملت 1400/06/24 15:40

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا