خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سه معجزه افزایش بهره وری

شهرام سیدقلعه، فعال اقتصادی، در یادداشتی برای انصاف نیوز  درباره‌ی بهره‌وری نوشت:

در سالهای گذشته و سال جاری روی تولید تاکید زیادی شده. رونق تولید، جهش تولید، و رفع موانع تولید هم شعارهای سالهای اخیر بوده که اهمیت موضوع تولید را به صورت واضح و مشخص مورد تاکید قرارداده است.

اینکه در عمل چقدر انتظارات برآورده شده موضوع این نوشته نیست. مطلب اینجاست که غالباً آنچه در این سالها بیشتر روی آن تاکید شده یا از شعارها و رهنمودها برداشت شده است کمیت تولید است نه کیفیت آن. بهره وری کیفیت تولید است. وقتی راجع به بهره وری صحبت می‌کنیم یعنی می‌پرسیم تولید با چه هزینه ای؟ چه مقدار تولید با یک مقدار مشخص هزینه و انرژی و نیروی کار؟

بهره وری حلقه گمشده توسعه است. بدون بهره وری رونق و جهش اگر محقق شود می‌تواند حرکت سریع در مسیر اشتباه باشد. بهره وری شرط تولید قابل قبول در صنعت است که کوچک شمردن آن تبعات زیادی دارد. در بسیاری از کشورهای صنعتی، بهره وری شرط بقا در بازار است. بدون تولید با صرفه و کم هزینه، امکان رقابت و ادامه حیات وجود ندارد. ولی شرایط اقتصاد ما متفاوت است. تورم افسار گسیخته ارزش دارائی های ثابت و در جریان ساخت بنگاهها را سال به سال افزایش می‌دهد و ارزش بدهی های میان مدت و بلندمدت را کم می‌کند. بنابر این حتی با بهره وری پائین هم بقا و ادامه فعالیت امکان پذیر است. لذا یافتن راهکاری برای افزایش بهره وری تولید و رهائی از چرخه ناسالم تورم اهمیت زیادی دارد.

در شکل زیر سه معجزه بزرگ بهره وری قابل مشاهد است.

بهره وری با افزایش سود بنگاهها، باعث افزایش درآمد مالیاتی دولت می‌شود. بهره وری کلید صادرات و صادرات محور توسعه است. بدون بهره وری توسعه ممکن نیست. بهره وری عامل اصلی بزرگ شدن بنگاهها، افزایش تولید ناخالص ملی و نهایتاً افزایش قدرت اقتصادی کشور است. لذا نگاه ویژه به میزان بهره وری بنگاهها و راهکارهای افزایش آن، ایجاد مزیتهائی برای بنگاههای با بهره وری بالا و تشویق و ترغیب همه تولید کنندگان به افزایش بهره وری بسیار حائز اهمیت و حیاتی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا