خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«استشمامات»داستان این روزهای ما [+عکس]

امیر حسین ناظری کنزق، انصاف نیوز: «کمدی استشمامات» که برای سومین اجرا می‌شود، داستان مردم شهر خبالی است به نام کبی لند که اتفاقا سرگذشت زندگیشان چقدر شبیه به زندگش این روزهای ما و جامعه ماست. از قصه عجیب و غریب شهردار شهر تا داستان حرکات دَدمنشانه بعضی از حکام. این ششمین کمدی گروه اشتباهات است که تقریبا همه آنها اجرا های موفقی را داشته اند. نکته قابل توجه، تمرکز این گروه بر کمدی استکه به نظر می رسد یکی از دلایل موفقیت آن ها است.

به بهانه اجرای کمدی استشمامات گفتگویی داشته ایم با «میثم عبدی» کارگردان این نمایش که شرح آن در پی می‌آید.

انصاف نیوز : ضمن عرض درود و تبریک برای اجراهای موفق تان، لطفا به ما بگویید چرا کار را برای بار سوم باز اجرا کردید؟

میثم عبدی: چون کار هنوز مخاطب داشت، ما آخرین بار، کار را در تالار قشقایی اجرا کردیم اما خوشبختانه استقبال آنقدر زیاد بود که خواستیم تمدید کنیم. اما متاسفانه این امکان در تالار قشقایی فراهم نشد و ما تصمیم به باز اجرای متن گرفتیم.

بازیگر ها هم عوض شدند.

بله، بازیگرهای اصلی درگیر جشنواره فیلم و تئاتر فجر بودنند و متاسفانه نتوانستند به این اجرا برسند.

با توجه به اینکه نمایش یک کار کمدی و شاد بود چرا برای طراحی صحنه از رنگ های مرده استفاده کردید؟

اول اینکه با وجود احترامی که برای برداشت شما قائلم، و نمیخواهم پز روشنفکرانه بدهم که اصلا نمیخواستم مخاطب را شاد کنم.  اما واقعیت این است که هم در متن و هم در کارگردانی لحظاتی وجود دارد که ما میخواهیم مخاطب را آگاه کنیم. این دماغ یک بهانه است برای رساندن پیام ما، شاید هر چیز دیگری می‌توانست در این جایگاه قرار بگیرد اما کمیک ترین عنصر دماغ است. ما در ادبیات فارسی هم داریم که دِماغ به حالت روحی انسان ها گفته می‌شود. یعنی در واقع این همان استعاره از تفکر است. حال میخواهم برگردم به طراحی صحنه، در طراحی صحنه ما این اتفاق افتاده که فضای کمدی در سیاهی مطلق اتفاق می افتد. هیچ چیز در این فضا رنگ ندارد. حتی لباس ها همه یک شکلند. این یک فضای روتین رو به اضمحلال است. به نظر من قطعا تماشاگر شاد می‌شود. اما من هم مثل برشت کمدی را برای این به کار میبرم که تماشاگر را برای لحظاتی از آن فضای بحران و وحشتناکی که برایش اتفاق می‌افتد دور کنم و تعقلش را به کار بیاندازم. و با توجه به بازخورد قبلی ما از مخاطب ها، گمان میکتم آنهایی که قدری اهل مطالعه هستند قطعا این پیام را دریافت کرده اند.

یک دلیل تئاتری هم دارد که من میخواهم نشان دهم از هیچ میتوانم صحنه زیبا بسازم. به قول پیتر بوروک وقتی شما میخواهید یک قصر را روی صحنه نشان دهید اگر آن را با دکور مجلل نشان دهید هر هزار تماشاچی شما فقط یک قصر را می‌بینند. اما اگر ما قصری روی صحنه نداشته باشیم و بازیگرها با بازی خودشان و با اکسسوار اندک قصر را نشان دهند در تصور هر تماشاچی یک قصر به وجود می‌آید.

جاهایی از کار مونولوگ هایی وجود داشت که خیلی دچار صراحت شده بود و انگار بازیگر داشت شعار می‌داد. چرا از این ها استفاده کردید؟

من همه جا اعلام کردم که خودم را شاگرد برشت می‌دانم. و به همین خاطر به شدت به شعار علاقه مندم. به نظر من الان زمانه ای است که باید در کنار استعاره هایی که برای مخاطب داری باید در جاهایی شعار بدهی و این اصلا چیز بدی نیست. و در کنار فضا های کمدی من میخواهم بازیگرم از قالب کاراکترش بیرون بیاید و با مخاطب رو در رو حرف بزند. در رابطه با چیز هایی که واقغیت دارد و بحران جامعه است و فقط هم محدود به مرز خاصی نیست و برای جامعه بشری خطرناک است.، میخواهم این چیزها را خیلی رو و خیلی رک و راست با تماشاگر در ارتباط بگذارم. و به قول دیالوگی در متن میخواهم که تماشاگر «یکه بخوره» و اتفاقی برایش بی‌افتد.

توضیحی راجع به این موسیقی کار بدهید. اینکه هم موسیقی زنده داشتید و هم موسیقی پلی بک.

اول این را بگویم که موسیقی در کار من همان کارکرد فاصله گذاری را دارد. یعنی ما ذهن مخاطب را درگیر جملات یا فضاهایی میکنیم و این موسیقی این مهلت را می‌دهد که مخاطب کمی تامل کند. اما در رابطه با موسیقی زنده و پلی بک. موسیقی زنده نماینده گروه تئاتر اشتباهات است که توسط گروه ایونت اجرا می‌شود. و موسیقی پلی بک برای شهر کبی لند است. در واقع موسیقی زنده، افتتاحیه و اختتامیه کار است که همراه گروه است.

اگر نکته ای دیگر هست بفرمایید.

نویسنده کمدی استشمامات «امید طاهری» است. و این کار در واقع ششمین اثر گروه اشتباهات است. به طور مثال یکی از آثار ما که کمدی اکتشافات بود در سال 83 چاپ شد و تا الان 76 گروه در ایران این اثر را اجرا کرده اند و امید طاهری به تمام آن ها مجوز داده. ما به دنبال همان شعاری هستیم که در تئاتر فجر سال هاست حرف از آن زده می‌شود اما اتفاق عملی نمی‌افتد. ما به دنبال تئاتر برای همه هستیم. ما میخواهیم که همه اقشار به دیدن کار ما بیایند و به اندازه نیازشان از کار ما خوراک بگیرند. امیدوارم بعد از این هم بتوانیم کار کنیم.

photo_2017-01-08_15-24-39

photo_2017-01-08_15-24-33

photo_2017-01-08_15-24-25

photo_2017-01-08_15-24-22

photo_2017-01-08_15-26-10

photo_2017-01-08_15-25-47

photo_2017-01-08_15-25-53

photo_2017-01-08_15-25-56

photo_2017-01-08_15-26-01

photo_2017-01-08_15-26-05

photo_2017-01-08_15-25-41

photo_2017-01-08_15-25-44

photo_2017-01-08_15-25-38

photo_2017-01-08_15-25-35

photo_2017-01-08_15-25-31

photo_2017-01-08_15-25-15

photo_2017-01-08_15-25-18

photo_2017-01-08_15-25-23

photo_2017-01-08_15-25-26

photo_2017-01-08_15-25-10

photo_2017-01-08_15-25-08

photo_2017-01-08_15-25-05

photo_2017-01-08_15-25-02

photo_2017-01-08_15-24-58

photo_2017-01-08_15-24-43

«کمدی استشمامات» با بازی وحید آقا پور،  نازنین کریمی،  فرزین محدث، سینا رازانی،  منوچهر رمضانی، علیرضا مهران، امید طاهری، ناصر سرلک تا سی دی هر شب ساعت 18:30 در تماشاخانه پایتخت مجموعه کنش معاصر به نشانی میدان فلسطین، خیابان طالقانی، بین خیابان سرپرست و فریمان، پلاک ۵۴٢ اجرا می‌شود.

عکاس : مهلا زمانی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا