خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا تطهیر طالبان امری ضروری است؟

میلاد دخانچی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «چرا تطهیر طالبان امری ضروری است؟» نوشت:

طالبان سعی میکند به جای یک جنبش گوریلا در قامت یک دولت یا همان امارت اسلامی که از قضا مدل اداره اش بدیلی برای دموکراسی غربی است ظاهر شود و از این منظر واقعا طالبان تغییر کرده است. طالبان میخواهد به جای یک جنبش یک استیت باشد، یک استیت اسلامی.

اینجاست که طالبان دارد روز به روز به مدل ما نزدیک‌تر میشود. اینکه ادبیات سخنرانان مذهبی و حتی تحرکات زنان طالب به شدت به همتایان ایرانی ایشان شباهت پیدا کرده است مورد توجه خیلی‌ها قرار گرفته به طوری که گویی طالبان آیینه تمام نمای ما هر چند بدوی تر و ناپخته تر از ماست.

با این اوصاف و با ظهور این شباهت بسیار طبیعی است که عده ای در ایران به تطهیر طالبان روی آوردند چرا که تطهیر طالبان در واقع تطهیر خودشان است. آنها از منظر منافع طبقاتی خود، هوشمندانه ترین و استراتژیک ترین کار ممکن را میکنند و این کنش آنها کاملا قابل فهم است.‌

واقعا چه تفاوتی عمده ای در سطح معرفت شناسی، تلقی از دموکراسی و تکثر فرهنگی و اجرای شرع از مسیر استیت، بین اسلام طالبان و اسلام مورد دفاع امثال مصباح، پناهیان، رهدار، احمد خاتمی، رائفی پور و حتی حسن رحیم پور ازغدی است؟ هیچ. همه اینها یک استیت اسلامی مبتنی بر شرع میخواهند.

‏استیت اسلامی هیچ وقت وجود نداشته و نخواهد داشت. آنچه هم باعث دوام استیت پر بحران ایرانی شده لوایاتان کلاسیک ایرانی، زیرساخت های مدرنی که در دوره پهلوی ایجاد شد و البته توسعه تکنوکراتهای مهندس در چهل سال گذشته است. شریعت اینجا فقط در توزیع رانت کارکرد داشته و دیگر هیچ.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا