خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاوان دلاری اشتباه ایران در جنگ قره باغ!

سیدجلال ابراهیمی، رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه، در یادداشتی با عنوان «۱۳۰ دلار حق عبور ارضی از کامیونهای ترانزیت ایرانی در مرز آذربایجان و ارمنستان!» در سایت تحلیل بازار نوشت:

هم اکنون ارزش صادراتی ایران به ارمنستان در پنج ماه گذشته شش درصد از سهم صادرات ایران است که این امر در نتیجه مناقشات قره باغ است.

عبور و مرور کامیون های ترانزیت بین المللی به خاک ارمنستان توسط جمهوری آذربایجان با مشکل مواجه شده است. مقرر است حل موضوع با شرط ایجاد راه مستقل کناره رو در مرز توسط ارمنستان بدون ورورد از خط مرزی جمهوری آذربایجان که این راه هم الان در حال ساخت است صورت گیرد.

روز سه شنبه از سوی مرزبانی و پلیس مرزی آذربایجان مستقر در نزدیکی های شهر گوریس پلیس راه جمهوری آذربایجان به عنوان حق عبور ارضی (توپراق باستی) عوارض عبور از کامیون ها و تریلرهای عبوری درخواست کرده است. در آغاز امر اعلام گردید که این امر شایعه ای بیش نیست ولی یکی از رانندگان قبض پرداختی را نشان داده که مبلغ ۱۳۰ دلار با قیمت ارز ایران تقریبا سه میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان که رقم بزرگی برای صاحبان تریلرها و رانندگان است دریافت کرده اند که اگر همان کامیون موقع برگشت دارای بار باشد باید همان رقم را مجددا بپردازد.

با توجه به حجم عبور تریلرها از این مرز که به بیش از ۹۰ تریلر به جز وسایل نقلیه دیگر است این رقم از رفت و برگشت به ۱۸۰ تریلر و به رقمی تقریبی ۲۳ هزار دلار می رسد که معادل ریالی آن ۵۹۸۰/۰۰۰/۰۰۰ برابر با پنج میلیارد و نهصد و هشتاد هزار ریال می شود که یک رقم تحمیلی به رانندگان تریلر ایرانی است.

هم اکنون ۹۰ درصد کامیون هایی که وارد ارمنستان می شوند، ایرانی هستند و اگر کامیون گرجستان هم وارد شود، آن ها هم در ایران کاپوتاژ شده اند. یک مقام آگاه در منطقه آزاد ارس و ماکو اعلام کرد که مرزبانی ایران طرف آذربایجانی را دعوت به مذاکره کرده تا این مورد حل و فصل شود.

گفته می شود روزانه بیش از ۶۰ تریلر ایرانی و ۲۰ تریلر از کشورهای دیگر از این مرز به ارمنستان عبور و مرور می شود. بیشترین بار حلال ها نفتی، مواد نفتی، قیر و روغن های پایه و در حجم کمتر مواد غذایی یا قطعات صنعتی است.

ارمنستان بازار خوبی برای بازرگانان ایرانی است و تجار آذربایجان شرقی و غربی و استان اردبیل آشنایی خوبی به این بازار دارند ولی متاسفانه ما نتوانستیم در ابتدای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این بازار بالقوه و بالفعل را در اختیار داشته باشیم.


شروع بهای اشتباه استراتژیک در جنگ قره باغ!

کانال وقایع اتفاقیه درباره‌ی این خبر نوشته است:

این ها تازه شروع پرداخت یک بهای سنگین و طولانی بابت اشتباه استراتژیک جمهوری اسلامی ایران درباره جنگ دوم قره باغ است! حضراتی که از خاک مورد مناقشه به اسم خاک اسلام که باید آزاد شود حمایت می کردند و برای فلان ژنرال کشته شده آذری لقب شهید گذاشته و برای خانواده اش پیام تبریک و تقدیر می بردند حالا کجا هستند که پاسخ این افتضاح را بدهند؟ به همین راحتی یکی از مهم ترین مسیرهای ترانزیتی کشور ما زیر دست نوکر اسراییل رفته است! آقایان اشتباه بزرگی کردید که ای بسا تا چندین نسل دیگر ایرانیان باید آن را بپردازند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. دزدکی برای منطقه قره باغ بدون اجازه آذربایجان بار می فرستید در واقع ادامه سیاست 30 ساله حمایت از ارمنستان است

    7
    11
  2. بسوزید که حق به حق دار رسید ایران هم از ارمنستان حمایت تسلیحاتی کرد منتهی زورش نرسید ایران لفظا از آذربایجان ولی در عمل از عرمنستان حمایت می‌کرد آذربایجان هم نوکر اسرائیل نیست متحد اسرائیل است همونطور که ایران و نوکر روسیه و چین است

    8
    14
    1. یه مشت حرف بی خود
      با کدوم منطق و چگونه شده روابط اسرائیل و باکو اتحاده ولی ایران با روسیه و چین نوکریه ؟؟!!
      ایران تا الآن حتی یک گلوله به ارمنستان کمک نکرده ولی به گفته حکمت حاجیف اگه توپخانه ایران نبود ارامنه ۴۰۰ هزار آذری رو می‌کشتن الآن هم راه جدید نوردوز به ایروان به کوری چشم شما در حال ساخته

      5
      6
  3. چه کسانی باید پاسخگو باشند؟ احمد علی‌رضا بیگی و همکارانش، که از هواداران ترکیه و اسرائیل و باکو بودند کجایند؟ چرا بازداشت نمی‌شوند؟

    6
    5
    1. چرا علیه نخبگان غیر و مذهبی آذربایجان بخاطر دفاعشان از خاک اسلام اطرافیان می گویید ظاهرا مشکل شما قدت ترک است ولو مسلمان باشد.شما با عمانی خوک خور مشکل ندارید چون به تعبیر عربستان شاید مجوس هستید و الا مسلمان باید مفهوم دا ر الاسلام و دارالکفر را رفراتر از محاسبات نژادی بداند

      5
      3
  4. تحلیل کانال وقایع اتفاقیه بسیار آبکی و بی پشتوانه بود.
    متاسفم برای انصاف که اینقدر بی انصاف تحلیل کرد

    4
    2
  5. آقا محمد ایران بر خلاف خواست روسیه به روسیه و ارمنستان اجازه نقل و انتقال سلاح نداد و الهام آقا هم همین را تایید کرده بود

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا