خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مهاجرانی به علم الهدی: امام رضا پس از قتل ابومسلم به دنیا آمد

سیدعطاالله مهاجرانی، نماینده ی اسبق مجلس و وزیر ارشاد دولت اصلاحات، در یادداشتی پرسید: آیا در خراسان بزرگ کسی نبود به آیت الله علم الهدی بگوید، امام رضا علیه السلام یازده سال پس از قتل ابومسلم به دنیا آمده است!

به گزارش انصاف نیوز، مهاجرانی در یادداشتی در وبلاگ خود نوشت:

به گمانم اندکی ذوق و سلیقه، اندکی [اطلاعات]، اندکی دقّت، اندکی احتیاط در طرح نظر و از آن مهمتر اعمال نظر برای همه اگر مستحب باشد، برای امام جمعه محترم مشهد جناب آقای علم الهدی واجب است! زیرا سخن ایشان به هر دلیل به سرعت نقل مجلس می شود و بر تارک تارنماها می نشیند. اظهارات اخیر ایشان که موجب تغییر نام باشگاه سیاه جامگان شد، از همین زمره است. ایشان فرموده اند:

متاسفانه دوستان یکی از باشگاه های سابقه دار این شهر را به نام یکی از دشمنان سرسخت امام رضا(ع) نامگذاری کرده اند، ابومسلم یک انسان جانی، بی باک و بی بند وبار بود که مایه ننگ اسلام است، آن وقت شما این باشگاه قدیمی را به عنوان سرسخت ترین دشمن امام رضا(ع) نامگذاری کردید. تا وقتی که چنین نامی است امام رضا به ورزش مشهد توجه نمی کند و مشهد در عرصه تربیت بدنی نیز پیشرفت نمی کند اما نکته دیگر این است که حالا یک تیم دیگر درست کردند و اسمش را گذاشتند سیاه جامگان که این نام لشکر ابومسلم بود.

و اما چند نکته:

یکم: ابومسلم سردار پر آوازهٔ ایرانی که نقش تعیین کننده در فروپاشی و انهدام سلسلهٔ امویان در سال ۱۳۲ هجری داشت. با نیرنگ منصور خلیفهٔ عباسی که از جاذبهٔ فراگیر شخصیت ابو مسلم هراسیده بود، به قتل رسید. قتل ابومسلم در سال ۱۳۷ هجری، هنگامی که ابومسلم ۳۷ ساله بود، اتفاق افتاد.

دوم: امام هشتم شیعیان، امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام در سال ۱۴۸ هجری، یعنی یازده سال پس از قتل ابومسلم متولد شده است. چگونه ابومسلم می تواند یکی از دشمنان امام رضا محسوب شود؟

سوم: ابومسلم با شعار الرضا من ال محمد، سازمان سیاه جامگان را سامان داد. او فردی شیعه بود که می خواست نظام حکومت اموی را براندازد و برانداخت.

چهارم: بسیاری از نسبت های ناروا و ناسزا که در بارهٔ ابومسلم منتشر شده استّ از طریق حکومت عباسی از زمان منصور به بعد ترویج شده است؛ تا بتوانند قتل ابومسلم را توجیه کنند.

پنجم: همواره فقیهان و عالمان شیعه بر این نکته تاکید داشته اند که فقه جعفری یا فقه امامیه در فرصت تغییر خلافت از اموی به عباسی شکل گرفت. فرصت ساز درجه اول در این باب ابومسلم بوده است.

ششم: حتما می توان در کارنامهٔ ابومسلم نکات منفی نیز جستجو کرد. از جمله در رقابت با علویان و کشتن برخی جهره های علوی افراط کرد.
کارنامه او را بایست در یک نگاه فراگیر و جامع دید. مثل نگاه و رویکرد استاد فقید غلامحسین یوسفی در کتاب ابومسلم سردار خراسان.
نمی دانم جناب اقای علم الهدی در بارهٔ اموری که اطلاع ندارند، چرا و چگونه با چنان قاطعیتی سخن می گویند؟ آیا در خراسان بزرگ کسی نبود به ایشان بگوید، امام رضا علیه السلام یازده سال پس از قتل ابومسلم به دنیا آمده است!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اهالى انصاف، سپاس از زحمات و ذوق سليمتان كه با نمايش نظرات عالمانه دكتر مهاجرانى اوقات خوشى برايمان رقم ميزنيد. از همين جا هم به اين استاد فرهيخته درود ميفرستم.

  2. سلام
    شاید نظر آقای علم الهدی شخص امام رضا نبوده بلکه مذهب تشیع بوده است.چرا که ما اسلام راستین را بایستی از ائمه هدی بیاموزیم نه از امویان و عباسیان. ابومسلم باعث و بانی روی کار آمدن عباسبان شد . اصیلترین قیام قیام شیعی سربداران خراسان است .ایکاش نام تیم سیاه جامگان به سربداران تغییر نام پیدا میکرد. مرحوم دکتر شریعتی هم از ابومسلم به نیکی یاد نکرده است.

  3. کسی که هفتاد سال فقط فقه می خواند وفرصت پیدا نمی کند به مطالعه تاریخ بپردازد لاجرم کاری می کند که می بینیم. باید به خدا پناه برد و برای اینگونه آدمها دعا کرد که خوب فکر کنند، خوب مطالعه نمایند تا بتوانند خوب به بیان مطالب بپردازند تا اسلام زیر سوال نرود …

  4. با سلام ، مهندسی هستم ۴۱ ساله ساکن تهران ، از علاقمندان اقای مهاجرانی . شاید متن دفاعیه ایشان در استیضاح مجلس یکی از بیادماندنی ترین و زیباترین متون در ادبیات سیاسی پس از انقلاب باشد . بی دلیل نبود که رئیس دولت اصلاحات میگفت باید دنبال وزرای دولت من با چراغ بگردید ،مقایسه نقد شونده با نقاد گویای این حقیقت است، حیف از این دانشمند فرهیخته که مجبور به غربت نشینیست

  5. اقای مرتضی کریمی به همین علت و دلایل بود که حافظ شوریده و حق گو می فرمود :جای ان هست که خون موج زند در دل لعل -زین تغابن که خزف می شکند بازارش!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا