خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک میلیارد وام مسکن در ۱۵ سال بعد یعنی چقدر؟

مهدی مستفید در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «یک میلیارد وام مسکن در ۱۵ سال بعد یعنی چقدر؟» نوشت:

خبر افزایش وام حساب‌های جوانان بانک مسکن در رسانه‌ها منتشر شده است و جویندگان وام مسکن با هیجانی خاص در جستجوی شرایط اخذ این وام هستند.

افراد بالای ۱۸ سال با گشایش حساب جوانان بانک مسکن و واریز ماهانه ۲۰۰ هزار تومان در طول ۱۵ سال واجد شرایط وام یک میلیاردی بانک مسکن خواهند شد.

قدرت یک میلیارد تومان بعد از ۱۵ سال یعنی در سال ۱۴۱۴ چقدر خواهد بود؟

برای فهم میزان ارزش و قدرت یک میلیارد تومان در ۲۵ سال آینده با نگاهی به گذشته سعی می کنیم چراغی برای فهم آینده بیابیم.

در سال ۱۳۸۴ قیمت متوسط یک متر آپارتمان در تهران ۶۵۰ هزار تومان بوده است، ۱۵ سال بعد در سال ۱۳۹۹ متوسط قیمت آپارتمان در تهران ۲۳ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان بوده است، یعنی در عرض ۱۵ سال قیمت مسکن ۳۶/۷۲ برابر بیشتر شده است.

باید توجه کرد که میانگین تورم اقتصاد ایران در ۱۵ ساله ۸۴تا ۹۹ بر اساس اعلام بانک‌مرکزی ۲۲/۰۶ درصد بوده است.

اگر دولت‌های آتی نیز بتوانند نرخ تورم را به طور متوسط در حدود ۲۲/۰۶ در سال نگهدارند (که نیازمند گشایش های محسوسی در اقتصاد کشور است)، قدرت خرید یک میلیارد تومانی که برای خرید مسکن به صاحبان حساب‌های جوانان سال ۱۴۰۰ داده خواهد شد، با کاهش ۹۷/۳ درصدی معادل ۲۷ میلیون و ۲۴۷ هزار تومانِ سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

بر اساس تحلیل آمار تورمی ۱۵ ساله ۹۹_۸۴ پیش بینی می شود در سال ۱۴۱۴ یعنی زمان پرداخت وام یک میلیاردی بتوان با آن ۱/۱۴ متر آپارتمان در منطقه متوسط تهران خرید! یعنی متوسط قیمت آپارتمان در تهران در آن زمان حدود ۸۷۳ میلیون تومان خواهد بود! ترکان ایران اصطلاحی دارند (یئل یومورتاماق/به فارسی باد تخم گذاشتن)، که به مفهوم “وعده تو خالی دور از تصور و بعد از سر و صدای زیاد” به کار می‌رود این اصطلاح را می‌توان به وام یک میلیاردی بانک مسکن در ۱۵ سال بعد هم اطلاق کرد!

آیا مناسب نیست به جای چنین وعده‌ها و اقداماتی به ظاهر موثر و در حقیقت تو خالی دولت با تمرکز بر بهبود وضعیت اقتصادی، افزایش درآمدها، کاهش تورم و بهبود قدرت خرید مردم، مشکل مسکن مردم را نیز حل کند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. دولت مشغول شو آفه . کاهو 20 هزار. هلو 40 هزار. انگور 30 هزار. تخم مرغ 60 هزار. شیر 15 هزار. نتیجه : دولت دو زار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا