خرید تور تابستان ایران بوم گردی

‌پزشکیان: با لجبازی با دنیا نمی‌توان مملکت را اداره کرد

مسعود پزشکیان، نماینده‌ی مردم در مجلس گفت: شورای امنیت باید تصمیم نهایی و کلان را بر اساس مصلحت مملکت اخذ کند؛ با لجبازی با دنیا نمی‌توان مملکت اداره کرد. وقتی در سطح کلان نظام به تفاهم برسند، نمایندگان هم از قانون خود کوتاه خواهند آمد. در دولت روحانی عده‌ای نمی‌خواستند رقیب‌شان به مصالحه برسد، اکنون موافق‌اند و درصدد مصالحه برآمدند. خیلی خوب است این کار را انجام دهند، ولی حتما انجام دهند. باید کاری کرد تا مشکلات ارتباطی، اقتصادی و گفت‌وگو با دنیا را حل کنیم وگرنه اوضاع مملکت روزبه‌روز بدتر خواهد شد. باید با دنیا، منطقه و خودمان مسائل را حل کنیم ما با خودمان هم مشکل داریم. نمی‌شود با همه دعوا کنیم و بعد بگوییم مشکل اشتغال را چگونه می‌توان حل کرد، نمی‌شود سرمایه‌گذار داخلی را فراری داد و بعد بگوییم چگونه می‌توان سرمایه‌گذار جذب کرد؛ تناقض دارد، شدنی نیست.

شرق نوشت: رفتار دوگانه مجلس با مسئله توافق میان تهران و آژانس و بلاتکلیفی بهارستان‌نشینان در اجرای قانون اقدام راهبردی که مانع مهمی در به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات وین بود، در هفته گذشته به بحثی پرچالش تبدیل شد.

بهارستان‌نشینانی که در واکنش به توافق سه‌ماهه دولت دوازدهم با آژانس اتمی با اعتراض گسترده خواستار ابطال توافق شدند، در برابر توافق دولت سیزدهم سکوت اختیار کرده‌اند. در اسفند سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال گزارشی در رابطه با تخلف دولت در اجرای «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» به قوه قضائیه شکایت کردند و خواستار ابطال توافق شدند.

در متن گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به تصویب مجلس رسید، توافق و بیانیه مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی، «نقض صریح قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران است». همچنین در بخش دیگری از متن گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آمده بود: «آقای رئیس‌جمهور و کلیه ناقضین و مستنکفین را با قید فوریت به قوه قضائیه معرفی تا وفق قانون مذکور قوه قضائیه نیز خارج از نوبت و تشریفات مرسوم آن را مورد رسیدگی فوری قرار دهد».

در توافق اخیر خبری از این نوع بیانیه‌ها نبود؛ هرچند با توجه به اهمیت توافق و تلاش برای رفع تحریم و ممانعت از صدور قطع‌نامه جدید علیه ایران، همراهی با دولت فارغ از جناح سیاسی اهمیت بسیار دارد.

این رفتار دوگانه نمایندگان مجلس سبب ورود خسارات اقتصادی فراوان به مردم شده و کشور را در شرایط سختی قرار داده و نشان از ارجحیت منافع حزبی بر منافع ملی داشته است.

‌با لجبازی با دنیا نمی‌توان مملکت را اداره کرد

در همین رابطه مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس، در رابطه با سرنوشت قانون اقدام راهبردی مجلس پس از توافق میان تهران و آژانس بیان کرد: شورای امنیت باید تصمیم نهایی و کلان را بر اساس مصلحت مملکت اخذ کند؛ با لجبازی با دنیا نمی‌توان مملکت اداره کرد. وقتی در سطح کلان نظام به تفاهم برسند، نمایندگان هم از قانون خود کوتاه خواهند آمد. او در ادامه گفت: در دولت روحانی عده‌ای نمی‌خواستند رقیب‌شان به مصالحه برسد، اکنون موافق‌اند و درصدد مصالحه برآمدند. خیلی خوب است این کار را انجام دهند، ولی حتما انجام دهند. باید کاری کرد تا مشکلات ارتباطی، اقتصادی و گفت‌وگو با دنیا را حل کنیم وگرنه اوضاع مملکت روزبه‌روز بدتر خواهد شد. باید با دنیا، منطقه و خودمان مسائل را حل کنیم ما با خودمان هم مشکل داریم. نمی‌شود با همه دعوا کنیم و بعد بگوییم مشکل اشتغال را چگونه می‌توان حل کرد، نمی‌شود سرمایه‌گذار داخلی را فراری داد و بعد بگوییم چگونه می‌توان سرمایه‌گذار جذب کرد؛ تناقض دارد، شدنی نیست.

آژانس انرژی اتمی نمی‌تواند از این قانون تخطی کند

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درباره «توافق صورت‌گرفته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» گفت: طرح اقدام راهبردی یک قانون مصوب‌شده از سوی مجلس است و آژانس انرژی اتمی نمی‌تواند از این قانون تخطی کند. این طرح طی انتظارات مردم، از دولت و حاکمیت به تصویب رسیده است و با برنامه و طبق چارچوب به سازمان ملل و آژانس اعلام شد که جمهوری اسلامی چنین طرحی دارد و بناست در قالب آن فعالیت کند.

او در ادامه گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند از قانون اقدام راهبردی مجلس تخطی کند و اگر بخواهد خدشه‌ای به طرح اقدام راهبردی وارد شود، قطعا زیر سؤال خواهد رفت و مجلس واکنش شدید نشان خواهد داد، کسی نمی‌تواند و نباید خارج از طرح اقدام راهبردی کوچک‌ترین اقدامی انجام دهد و اگر قرار باشد خلاف این طرح طبق نگاه حاکمیت تغییری ایجاد شود، حتما باید از طریق مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد. آقای اسلامی نمی‌تواند قانون را تغییر دهد یا آن را دور بزند و خارج از اقدام راهبردی توافقی انجام بدهد.

شهریار حیدری بیان کرد: این طرح در راستای احقاق حقوق ملت ایران و تغییر برای لغو تحریم‌ها است. طبق فرموده رهبری اول و آخر فلسفه برجام این است که تحریم‌ها لغو شود این کل فلسفه برجام و مذاکرات برجامی است.
طرح اقدام راهبردی در چارچوب نظرات حضرت آقا، حاکمیت و مردم تهیه شده و چارچوب دارد. اساسا شرایطی را برای سازمان اتمی مشخص کردیم که در یکی از بندها گفته شده اگر تخطی صورت بگیرد حتما این تخلف و تخطی به مراجع قضائی اعلام می‌شود و آقای اسلامی اگر خلاف آن چارچوب، طرح و برنامه قانون اقدام راهبردی عملی انجام دهد حتما از سوی مجلس شورای اسلامی واکنش شدید به دنبال دارد و طبق بند ۹ اقدام راهبردی به مراجع قضائی معرفی خواهد شد. بنابراین باید فقط و فقط در چارچوب قانون اقدام راهبردی صحبت و توافق و مذاکره انجام شود، اگر خارج از آن اقدامی انجام شود منتظر پیامد و عواقب آن باشند و پیامدش هم اول برای خود رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان لحاظ خواهد شد. او افزود: قانون اقدام راهبردی صرفا و صرفا در چارچوب قوانین و مقررات ظرفیت‌های بین‌المللی است. سازمان انرژی اتمی باید به چارچوب قانون و مر قانون توجه و بند بند قانون اقدام راهبردی را اجرائی کند. تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشود بازرس‌های آژانس اتمی حق بازدید ندارند. اگر خلافی غیر از اقدام راهبردی انجام دهند به مراجع قضائی معرفی خواهند شد.

توافق اخیر قانون اقدام راهبردی را نقض نکرده است

پیش از این نیز سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود در جلسه فوق‌العاده این کمیسیون رئیس سازمان انرژی اتمی نمایندگان را متقاعد کرد که در توافقات صورت‌گرفته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها رعایت شده و چیزی خارج از قانون اتفاق نمی‌افتد. محمود عباس‌زاده‌مشکینی در توضیح جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بررسی نتایج سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در این جلسه آقای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گزارشی از سفر گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ارائه کرد و به سؤالات جدی نمایندگان پاسخ داده شد.

او افزود: آقای اسلامی این اطمینان را به نمایندگان داد که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران رعایت می‌شود و تمامی تصمیمات در این چارچوب خواهد بود. همچنین بیان شد مطالبات و انتظارات قانونی جمهوری اسلامی ایران به آقای گروسی منتقل شده و ایشان هم اخلاقا متعهد شد که این مطالبات را رعایت کند.

وحید‌ جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی گفته است: پایه بحث‌های مجلس، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست. نمایندگان قانونی جامع را تصویب کرده‌اند و فعالیت‌ها را متناسب با این قانون مورد نظارت قرار می‌دهند. مقام معظم رهبری این قانون را خوب توصیف کردند. در کمیته تطبیقی که در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد یکی از ملاک‌های بحث در پلتفرم جدید مذاکرات برجامی، قانون اقدام راهبردی مجلس است. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هرگونه مذاکره و توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعا باید معطوف به قانون راهبردی مجلس باشد، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور به نمایندگان تعهد داد که این قانون را اجرا خواهد کرد و بخش فنی و سیاسی قانون را با تکنیک و تاکتیک‌هایی که در مذاکرات به عمل می‌آید، دنبال می‌کند.
با توجه به همراهی بهارستان با پاستور که می‌توانست در دولت قبل هم رخ دهد، می‌توان امید داشت شاهد رفع تحریم‌ها باشیم، البته اگر اراده‌ای جدی برای رفع تحریم‌ها وجود داشته باشد؛ زیرا برای مردم فرقی نمی‌کند رفع تحریم‌ها به نام کدام دولت و جناح سیاسی باشد و فقط نتیجه مثبت مذاکرات مردم را خشنود خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا