خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگو خبر تغییر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را تایید کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تغییر ترکیب تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای را تایید کرد.

به‌گزارش انصاف نیوز، سعید خطیب‌زاده گفت: تغییرات در تیم مذاکره‌کننده در حال بررسی است. طبیعتاً تغییراتی صورت خواهد گرفت. شکل و شمایل آن نهایی نشده است. به محض نهایی شدن، اطلاع‌رسانی می‌شود.

به‌نوشته‌ی فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در نشست هفتگی با رسانه‌ها که به صورت حضوری و تعداد محدود خبرنگاران و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در ابتدا هفته دفاع مقدس را گرامی داشت.

  • اگر فردا دولت لبنان برای حل مشکلات مردم لبنان باز هم بخواهد از ما سوخت بخرد آن را در اختیار آن قرار می‌دهیم

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان در خصوص ارسال سوخت ایران به این کشور و این‌که آن را نقض حاکمیت لبنان خوانده بود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به همکاری و کمک به دوستان خودش و دولت‌های کشورهای دوست بوده و آن‌چه در خصوص این تجارت انجام شده درخواستی توسط تجار لبنانی بوده و مسیر خرید کاملا عادی و معمول و فروشی صورت گرفته و محموله ارسال شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: درباره مسائل داخلی لبنان صحبتی ندارم، ولی به شما اطمینان می‌دهم اگر فردا دولت لبنان برای حل مشکلات مردم لبنان باز هم بخواهد از ما سوخت بخرد آن را در اختیار آن قرار می‌دهیم.

خطیب‌زاده بیان کرد: صلح و ثبات و استقرار در لبنان برای ما از هر چیزی مهم‌تر است و ان‌شاءالله کمک می‌کنیم که دولت لبنان در این راستا موفق باشد.

  • گفت‌وگو درباره افغانستان در نشست دوشنبه

وی درباره اظهارات آیت‌الله رئیسی در خصوص رایزنی‌ها در تاجیکستان درباره افغانستان نیز بیان کرد: آن‌چه در حاشیه نشست شانگهای اتفاق افتاد به صورت جدی در بیانیه چهارجانبه ایران، روسیه، چین و پاکستان عنوان شد. البته در ملاقات‌های دوجانبه نیز موضوع افغانستان یک موضوع جدی بود چه در سطح رئیس جمهور و چه در ملاقات‌های وزیر امور خارجه و در مورد چند توافق جدی شد یکی تشکیل و شکل گیری یک دولت فراگیر با مشارکت تمام اقوام و قومیت‌ها که بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی افغانستان باشد و این‌که افغانستان محلی عاری از تروریسم و محیطی امن برای همسایگان و در حال صلح و توسعه و ثبات برای مردم افغانستان باشد و این‌که خواست و اراده مردم افغانستان در آینده این کشور محقق شود. این‌که هیچ دخالت خارجی توسط هیچ کشوری قابل قبول نیست و همه باید کمک کنند که مردم افغانستان درباره آینده خود تصمیم بگیرند.

خطیب‌زاده بیان کرد: در روزهای آتی نتایج گفت‌وگوها در سطح سران و بین هیأت‌ها بیشتر روشن خواهد شد.

  • امیرعبداللهیان فردا عازم نیویورک خواهد بود

وی درباره سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به نیویورک و نشست وزرای خارجه ۱+۴ در نیویورک نیز اظهار داشت: آقای امیرعبداللهیان فردا (دوشنبه) برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک خواهد بود و تا الان حدود ۴۵ ملاقات دوجانبه با وزرای خارجه کشورهای مختلف از قاره‌های مختلف خواهد داشت و …

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: درباره نشست وزرای خارجه ۱+۴ باید تأکید کنم اگر ببینیم این ملاقات می‌تواند در مسیر آن‌چه گفتیم، یعنی مذاکره سودمند باشد، تصمیم آن را اتخاذ خواهیم کرد. الان تصمیمی اتخاذ نکرده‌ایم و باید ببینیم موضوع جلسه چه می‌تواند باشد و بعد براساس آن تصمیم بگیریم.

خطیب‌زاده ادامه داد: آن‌چه مهم است این است که وزیر امور خارجه کشورمان با همه وزرای خارجه ۱+۴ ملاقات‌های دوجانبه خواهد داشت و اگر لازم دیده شد و دستورکار ویژه‌ای بود و مشخصا موضوع خاصی مطرح شد می‌تواند به صورت جمعی بین ایران و ۱+۴ برگزار شود، ولی تا الان که در خدمت شما هستم در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشده است.

  • پروسه یک سال و یک سال و نیمه برای پیوستن کامل به سازمان همکاری شانگهای

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی در خصوص پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: آنچه در مورد تایید نهایی سند عضویت ایران در سازمان شانگهای گفته شد آغاز یک پروسه است که شاید یک سال و یک سال و نیم طول بکشد و در طی این مدت باید یکسری کارهای تشریفاتی و آیینی از جمله تایید تمامی اسناد سازمان همکاری شانگهای توسط نهادهای ذیربط در ایران از جمله مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد ولذا این تایید نهایی پایان یک پروسه‌ای بوده که ایران برای عضویت آغاز کرده بود ولی آغاز یک پروسه آیینی و تشریفاتی برای عضویت دائم است.

وی خاطرنشان کرد: این‌که چه موانعی برای همکاری‌های متقابل باشد اجازه دهید بعدا بگویم. ولی آن‌چه روشن است این است که سازمان همکاری شانگهای یک سازمان چند بعدی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و امنیتی است و ظرفیت‌های مختلفی را دارد که استفاده شود و هم این سازمان و هم جمهوری اسلامی ایران می‌توانند از ظرفیت‌های متقابل همدیگر برای ارتقای روابط و جایگاه سازمان استفاده کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور روسیه عنوان کرد: حضور ایران در شانگهای باعث قدرتمندتر شدن این سازمان خواهد شد. سازوکارهای درونی این سازمان برای ما مهم است و متعهدیم که این سازوکارها را با همکاری و کمک اعضا اجرا کرده و ارتقا دهیم.

وی گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای پایان عملی پروژه انزوای ایران توسط برخی‌ از کنشگران بین‌المللی از جمله آمریکا بود و یک نشان دیگری از شکست خوردن آن سیاست‌ها بود.

  • مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی موضوع FATF

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیوستن ایران به FATF و دیدگاه وزارت خارجه در این باره گفت: درخواست دارم این موضوع را در بستر خودش طرح کنیم و اجازه دهیم در بستر خودش جلو برود. مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است و در یک محیط کاملا فنی و حرفه‌ای ان‌شاءالله تصمیم را اعلام خواهند کرد.

  • ترکیب تیم مذاکره کننده در حال بررسی است

وی همچنین درباره ترکیب تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در وین نیز عنوان کرد: ترکیب تیم مذاکره کننده در حال بررسی است و طبیعتا تغییراتی صورت خواهد گرفت و شکل و شمایل این تغییرات هنوز نهایی نشده و به محض نهایی شدن به اطلاع همه خواهد رسید.

  • در ماه آتی ۶۰ میلیون دُز واکسن وارد خواهد شد

خطیب‌زاده درباره واردات واکسن کرونا نیز گفت: واکسن به تعدادی که برای تزریق روزانه و هفتگی لازم بوده طی یکی دو ماه گذشته وارد شده و قبل از آن نیز به میزانی که ممکن بود وارد شده است. در ماه آتی ۶۰ میلیون دُز دیگر واکسن وارد کشور خواهد شد و اینها به غیر از مواردی است که شرکت‌های خصوصی در حال وارد کردن آن هستند.

وی بیان کرد: درباره این‌که چه واکسنی وارد ایران شود، فقط وزارت بهداشت تصمیم می‌گیرد و هر واکسنی که مورد تایید وزارت بهداشت باشد وارد می‌شود. حالا می‌خواهد واکسن‌هایی باشد که توسط برخی کشورها در هند، چین یا کشورهای دیگر تولید می‌شود و یا واکسن‌هایی که در اروپا و آمریکای شمالی در حال تولید است. واکسن‌هایی که شما نام بردید (فایزر و…) در کشورهای دیگر خط تولید دارند و واکسن بایون تک در آلمان با حجم بالا در حال تولید و ایران در حال گفت وگو است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: یک آرامش عمیق واکسنی در کشور ایجاد شده و همه ما اهالی خبر و رسانه باید قدر بدانیم و به آن کمک کنیم که ان‌شاءالله طی هفته‌های آتی با همت جوانانی که زحمت می‌کشند این روند تسریع شود.

  • همه همسایگان باید بدانند مسیر توسعه، صلح و ثبات یک مسیر دسته جمعی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مسدود شدن مسیر «گوروس-گافان» اظهار داشت: تمامیت ارضی کشورهای همسایه برای ما از هر چیزی مهمتر است و در عین حال همکاری‌های منطقه‌ای از نظر ما مبنای توسعه، صلح و ثبات در این منطقه است.

وی افزود: آن‌چه الان در حال اتفاق است، فکر می‌کنیم باید به یک همکاری دسته جمعی تبدیل شود. جمهوری اسلامی ایران با توجه به روابط بسیار خوب با جمهوری آذربایجان و ارمنستان تلاش کرده و می‌کند توافقات قبلی بین دو کشور بعد از جنگ را تسهیل کند. تنها مسیر، مسیری است که با اجماع و به صورت مرضی الطرفین صورت بگیرد. جمهوری اسلامی ایران توسعه کشورهای همسایه را توسعه خودش می‌داند.

خطیب‌زاده بیان کرد: تلاش می‌کنیم امکانات و ظرفیت‌ خود را به صورت متوازن در روابط با همسایگان به کار بگیریم.

وی ادامه داد: همه همسایگان باید بدانند مسیر توسعه، صلح و ثبات یک مسیر دسته جمعی است و در یک مسیر دسته جمعی، قطعا به این هدف نزدیک‌تر خواهیم بود.

  • ما به مردم افغانستان فکر می‌کنیم و به آنها متعهدیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره نشست افغانستان که قرار است در تهران برگزار شود نیز گفت: آن‌چه در افغانستان رخ می‌دهد، راه‌حل معجزه آمیز ندارد. آن‌چه در افغانستان اتفاق می‌افتد باید به خواست و اراده مردم افغانستان پیوند بخورد. کشورهای همسایه باید کمک کرده و صادقانه پرهیز کنند از این‌که خواست و اراده‌ای را به مردم افغانستان تحمیل کنند و یا در مسیری بروند که اعتمادزدایی کند به جای اعتمادسازی.

وی افزود: پیام ابتکار تهران و ابتکارات منطقه‌ای را کاملا روشن می‌دانم. پیام واحد برای داخل افغانستان است. ما به مردم افغانستان فکر می‌کنیم و به آنها متعهدیم و در عین حال تمامی مساعی و تلاش خودمان را به کار می‌گیریم که به آینده افغانستان کمک کنیم.

خطیب‌زاده همچنین اعلام کرد که نشست آینده درباره افغانستان در دست بررسی است، ولی رایزنی‌ها بین کشورهای منطقه در جریان است. نمایندگان ویژه هم به صورت خاص و هم بین خودشان و هم طرف‌های مختلف و آنجا که لازم است در داخل افغانستان در تماس هستند.

  • ایران برنامه‌ای برای ملاقات با مقامات آمریکایی در نیویورک ندارد

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه‌ آیا هیأت ایرانی برنامه‌ای برای ملاقات با مقامات آمریکایی در نیویورک دارد؟ گفت: خیر. برنامه‌ای برای این موضوع فعلا در دستورکار نیست.

  • انتظار از جمهوری آذربایجان

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره دو راننده‌ای که در جمهوری آذربایجان در بازداشت هستند، اظهار داشت: سفارت این موضوع را پیگیری کرده و انتظار از جمهوری آذربایجان است که فورا این دو نفر را آزاد کرده و اجازه دهند به مسیر خود ادامه دهند. تمامیت ارضی کشورها برای ما حائز اهمیت است. جمهوری اسلامی ایران برای همین امر دیدار نمایندگان دو کشور در حوزه گمرک و راهداری را تدارک دیده که طی روزهای آینده برای رسیدن به راه‌حل پایداری در این زمینه این دیدار انجام خواهد شد.

  • سفر امیرعبداللهیان به آفریقا در هفته‌های آتی

وی در پاسخ به سؤالی درباره توسعه مناسبات با کشورهای آفریقایی نیز اظهار داشت: سیاست خارجی دولت در چند مفهوم گفته شده است و در سیاست خارجی متوازن هر چند آسیامحور و همسایگان در اولویت هستند، ولی قطعا ظرفیت کشورها و قاره‌های دیگر مهم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: قاره آفریقا نه فقط برای ما یک فرصت بلکه یک الزام در روابط خارجی است. ان‌شاءالله طی هفته‌های آتی سفر آقای امیرعبداللهیان به این قاره تدارک دیده خواهد شد و گسترش این روابط را شاهد خواهیم بود.

  • مانور نظامی پاکستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه در جمهوری آذربایجان

خطیب‌زاده درباره مانور نظامی پاکستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه در جمهوری آذربایجان نیز اظهار داشت: قبلا در این زمینه موضع گرفتم که این موضوع در دست بررسی است و کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر کاملا در این زمینه روشن است. همه کشورهای ساحلی باید به آن پایبند باشند و به غیر از کشورهای ساحلی حضور نظامی دیگر کشورها، نباید صورت بگیرد.

  • سفارت بلژیک تاکنون همکاری خوبی داشته است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تعلل سفارت بلژیک در تهران در صدور روادید برای ملی پوشان دوچرخه سوار و همچنین سفر هیأت‌های ورزشی ایرانی به دیگر کشورها برای شرکت در تورنومنت‌ها گفت: توصیه همیشگی ما به فدراسیون‌ها این بوده که نه فقط وقتی ویزا صادر نمی‌شود و یا وقتی به مشکلی برمی‌خورند، به وزارت خارجه مراجعه کنند، بلکه از ابتدایی که سفر در حال برنامه‌ریزی است اطلاعات لازم را در اختیار وزارت امور خارجه قرار دهند. درباره این هیأت و موردی که عنوان کردید جزییات ریز ندارم و دقیقا نمی‌دانم مشکل از کجاست.

وی خاطرنشان کرد: سفارت بلژیک در تهران تاکنون همکاری خوبی در چارچوب مراودات عادی داشته است و باید ببینیم موضوع چه بوده و اگر کمی و کاستی بوده حتما تذکر داده خواهد شد.

  • آمریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر و حقوق کشورها

خطیب‌زاده در خصوص نشست شورای حقوق بشر در ژنو و ظرفیت این سازمان‌ها برای مقابله با سیاست‌های تحریمی و ضد حقوق بشری آمریکا نیز بیان کرد: نماینده ایران در مقر سازمان ملل در ژنو سخنرانی مبسوطی در این خصوص داشت و مواضع خود را بیان کردیم و این‌که انتظاری که جامعه جهانی از نهادهای حقوق بشری دارد تا امروز برآورده نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر و حقوق کشورها و حقوق اولیه از جمله حق حیات و دسترسی به امکانات اولیه مثل آب، برق، غذا متهمی است که در این سال‌ها همه اقداماتش بی کیفر مانده است و این رویه بی کیفر ماندن اقدامات آمریکا واقعا دردناک است.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: در هفته گذشته شاهد بودید یک کاروان ۱۰ نفره مردم عادی افغانستان مورد حمله قرار گرفت، ابتدا گفتند گروه‌های افراطی مورد حمله قرار گرفته‌اند و دیروز اعلام کردند ببخشید اشتباه شد. کشتار زنان و کودکان و مردم بی دفاع را به عنوان اشتباه به راحتی می‌گویند و عبور می‌کنند. این وضعیت، شرایط دردناکی را برای دنیا ایجاد کرده است.

وی افزود: ما باید یک قانون داشته باشیم و همه باید آن را اجرا کنند. آن‌چه الان هست یک استثناگرایی تلخ در نظام حقوقی بین‌المللی است که چند کشور خاص تصورشان این است که قانون و حقوق بین‌الملل برای بقیه است و برای خودشان نیست. ایران به صورت فعالانه در مقابل این روند ایستادگی کرده و پیام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی مبارزه با استیلاجویی و سلطه طلبی این کشورها بوده و این را به صورت فعال به عنوان یک سیاست ادامه دادیم.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: خبر خوب این است که صداهای بیشتری در کنار ایران توسط آزادگان در دنیا شنیده می‌شود.

  • گزارش نیویورک تایمز درباره ترور شهید فخری زاده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گزارش نیویورک تایمز در ترور شهید فخری زاده و همکاری ترامپ با رژیم صهیونیستی نیز اظهار داشت: این گزارش را دیدیم و حالا این گزارش روزنامه‌ای است و به اندازه یک روزنامه باید به آن توجه کرد. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی موضوعاتی از این دست را با جزییات در فضای خودشان پیگیری کردند. جزییات آن عملیات کاملا برای این نهادها روشن است.

خطیب‌زاده با بیان این‌که در چند مسیر پیگیری‌های ایران انجام می‌شود، اظهار داشت: قطعا آن مسیری که باید توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی انجام شود انجام شده و باز هم انجام خواهد شد. این‌ها مواردی است که آنهایی که باید بدانند می‌دانند ولی این تعهد حقوقی و تعهد خاصی است برای پیگیری آنهایی که به ترور یکی از افتخارات ایران و دانشمند بزرگ هسته‌ای ما در حوزه صلح آمیز ما کمک کردند و این ننگ است برای کسانی که گردنکشانه به چاقوکشی و این اقدامات افتخار می‌کنند.

وی افزود: مسیر حقوقی که این‌ها را بی کیفر نگذاریم، در کنار مسیرهای اطلاعاتی و امنیتی پیگیری کردیم و گزارش‌های جزیی به دست آمده که طرف‌های مشارکت کننده را روشن کرده است. گزارش روزنامه را اجازه دهید در بستر روزنامه‌ای پیگیری شود.

  • پیگیری‌ها درباره ترور سردار شهید سلیمانی/امیدواریم قبل از دومین سالگرد شهادت سردار شاهد آغاز دادگاه باشیم

خطیب‌زاده درباره پیگیری‌های وزارت امور خارجه در خصوص ترور شهید سلیمانی نیز بیان کرد: وزیر امور خارجه در روزهای اول هم در داخل وزارت امور خارجه و بین همکاران جلسه‌ای داشت و متعاقب آن بلافاصله جلسه‌ای را با حضور تمامی سازمان‌های ذیربط از جمله قوه قضاییه، دادستانی، نیروی قدس سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و همکاران در وزارت خارجه و برخی جهات مرتبط در وزارت امور خارجه برگزار کرد که برخی از ابعاد پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی این ترور ناجوانمردانه و بزدلانه تعیین تکلیف شود.

خطیب‌زاده با بیان این‌که سردار سلیمانی سردار صلح ساز منطقه ما بود و به دست شقی‌ترین اشقیا ترور شد و شهادت فوز عظیمی بوده که نصیب ایشان شده است، تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد که این موضوع از بعد حقوق بین‌الملل بی کیفر باقی بماند. در داخل دادخواست‌های لازم تهیه شده است. این جلسه نکاتی که باید تکمیل شود را در چند صد صفحه تصمیم گیری کرد.

وی افزود: درباره متهمان این پرونده چه کسانی که در دولت آمریکا بودند و چه کسانی که در کشورهای دیگر کمک کردند و حتی پایگاه‌هایی که به صورت اطلاعاتی به این عملیات بزدلانه کمک کردند در جلسات قبلی و این جلسه مورد بحث قرار گرفت و قرار شد بر علیه آنها نیز (دادخواست‌هایی) تنظیم شود.

خطیب‌زاده ادامه داد: همچنین در حوزه بین‌المللی و این‌که از چه مسیرهایی می‌توان مقامات سابق آمریکا را مورد سؤال قرار داد و آنها را متوجه عدالت کرد، بحث شد. دومین سالگرد ترور سردار نزدیک است و ان‌شاءالله تا قبل از آن شاهد آغاز دادگاه باشیم. مقدمات آن با همت همه دوستان در قوه قضاییه که قاضی ویژه تعیین و زحمات زیاد و قابل توجهی کشیده شده و نهادهای اطلاعاتی تمامی اطلاعات را فراهم کردند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: وزارت خارجه تمامی آن‌چه باید انجام می‌داده چه در ارتباط با نهادهای بین‌المللی و چه در خصوص موضوعاتی که باید در حوزه بین‌الملل حل و فصل می‌شد، انجام داده و امیدواریم قبل از دومین سالگرد شهادت سردار شاهد آغاز دادگاه باشیم. فکر می‌کنم در یک ماه آینده دوباره جلسه‌ای در سطح وزیر امور خارجه برگزار خواهد شد و من گزارش آن را ارائه خواهم کرد.

  • حضور آوارگان افغانستانی در مرزهای شرقی کشور

خطیب‌زاده درباره حضور آوارگان افغانستان در مرزهای شرقی کشور و بحث صدور روادید برای افغانستانی‌ها و روابط اقتصادی ایران با این کشور اظهار داشت: ایران میزبان حدود چهار میلیون تبعه افغانستانی در داخل ایران بوده و در طی چهار دهه گذشته ایران تلاش کرده با جدیت تمامی امکانات خودش را برای تسهیل حضور برادران و خواهران افغانستانی در ایران به کار بگیرید.

وی افزود: براساس برخی تخمین‌ها در چند ماه گذشته حدود نیم میلیون از برداران و خواهران ما در افغانستان بی جا شدند. برخی به صورت قانونی و برخی هم غیرقانونی وارد ایران شدند و موضوع فراگیری کرونا هم موضوع بسیار جدی است و به رغم همه فشارهایی که بر اقتصاد ایران همه شاهد هستند، تلاش کردیم تا آن‌جایی که بضاعت ما امکان داشته کمک کنیم ولی یک واقعیتی است که پذیرفتن بیش از چهار میلیون نفر از برادران و خواهران افغانستانی که در ایران حضور دارند، برای مردم و اقتصاد ایران کار سختی است. همین میزان هم که انجام می‌شود بدون کمک‌های ضروری سازمان‌های بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: سازمان‌های بین‌المللی را ترغیب می‌کنیم که برای رسیدگی به اوضاع بی جاشدگان افغانستانی و آوارگان کمک کنند. حتی در خصوص واکسن برادران و خواهران افغانستانی نیز تمام تلاش خود را می‌کنیم و هم به سازمان‌های بین‌المللی و کشورهایی که ممکن است گفتیم که به ما کمک کنند تا از این وضعیت عبور کنیم.

وی افزود: روابط ما با مردم افغانستان و طرف‌های تجاری در افغانستان که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود به صورت عادی در حال انجام است. مشکلاتی بوده و پیش آمده، ولی بسیاری از آنها مرتفع شده و در حال مرتفع شدن است.

  • سفر اوجی به ترکمنستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر اوجی وزیر نفت به ترکمنستان و اخبار مطرح شده درباره این سفر و این‌که گفته شده مدیرعامل ترکمن گاز ایشان را به حضور نپذیرفته نیز گفت شما را دعوت می‌کنم درباره جزییات این سفر از وزارت نفت سؤال کنید و درباره جزییات این سفر اطلاع خاصی ندارم که با شما در میان بگذارم.

  • مطالبات ایران از عراق

خطیب‌زاده درباره سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به تهران و بحث مطالبات ایران از عراق نیز بیان کرد: از بانک مرکزی جزییات را بپرسید. یکی از موضوعات مورد بحث در بغداد و تهران همین موضوع بوده است. ما تمامی تلاش خود را کرده‌ایم که مسیر صادرات ایران به عراق در حوزه‌های مختلف انرژی، گاز و برق انجام شود، ولی در عین حال بازپرداخت مطالبات ایران را موضوع عادی و فوری می‌دانیم.

وی افزود‌: چند مسیر گفت‌‌وگو شده هم بحث تهیه کالا در عراق و باز پرداخت به صورت بانکی و یکسری موضوعاتی هم در حال انجام است و برخی از آنها تقریبا نهایی شده و برخی در دست نهایی شدن است ولی می‌توانم به شما این اطمینان را بدهم هم دوستان در عراق بر بازپرداخت بدهی‌ها تأکید دارند و در ملاقات‌ها و به صورت رسمی نیز این موضوع را اعلام کرده‌اند و هم این‌که طرف‌های عراق در جمهوری اسلامی ایران وزارتخانه‌ها و نهادهایی که در ارتباط هستند به صورت مداوم در این باره رایزنی کرده و می‌کنند.

  • بی عملی سئول در بازپرداخت بدهی‌هایش به ایران

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: این متفاوت از شرایطی است که در بحث کره جنوبی در جریان است. متاسفانه در مورد کره جنوبی هنوز با کندی بسیار سؤال برانگیزی این مسیر در حال طی شدن است و میزان بی عملی سئول در خصوص بازپرداخت بدهی‌ها به ایران جای ناامیدی دارد.

  • آمریکا باید با رویکرد متفاوتی به وین بیاید

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی پرسید آمریکا اعلام کرده آماده برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام است و نظر ایران در این خصوص چیست؟ که وی پاسخ داد: آمریکا باید رویکرد یکجانبه‌گرایی خودش را در تعریف آنچه در حقوق بین‌الملل آمده کنار بگذارد. یکجانبه‌گرایی در دوران ترامپ با اعمال تحریم‌های یکجانبه، فراسرزمینی و غیرقانونی تجلی پیدا کرده بود. آن‌چه امروز می‌بینیم یکجانبه‌گرایی در تعریف آن چیزی است که در برجام آمده و انتفاعی که ایران از برجام باید می‌برد و ببرد و همچنین وظایف و تکالیف تمامی طرف‌های امضا کننده برجام است.

وی ادامه داد: اگر آمریکا این یکجانبه گرایی را کنار بگذارد چه در مقام اجرا و چه در مقام تفسیر و رویکرد مطمئنا گفت‌وگوهای وین در مسیر بهتری جلو خواهد رفت. ایران تأکید کرده که آمریکا به عنوان متهم اصلی وضعیت فعلی که در برجام شاهدیم، آمریکا به شمول دولت فعلی آمریکا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهدات برجامی اش است. اعمال فشارهای یکجانبه و ظالمانه بر علیه مردم ایران همچنان ادامه می‌دهند و تا زمانی که این رویکرد در عمل کنار گذاشته شود و ما اطمینان حاصل کنیم که آمریکا قابل اعتماد است و می‌توانیم به صورت راستی آزمایی شده آنچه آمریکا ادعا می‌کند را ببینیم آن وقت مسیر وین مسیر جداگانه‌ای است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما نه بیش از برجام به کسی تعهدی می‌دهیم و نه کمتر از برجام انتفاعی از برجام را قبول می‌کنیم. آمریکا باید با رویکرد متفاوتی به وین بیاید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا