خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همتی: مثل گذشته در تامین ارز گشاده‌‌دستی نمی‌کنیم

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی گفت: دیگر مثل گذشته در تامین ارز برای بخش‌های مختلف از جمله واردات گشاده دستی نمی‌کنیم و آن را فقط برای تامین مواد اولیه، دارو و کالاهای اساسی اختصاص می‌دهیم.

به گزارش ایرنا همتی عصر دوشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران با بیان اینکه اگر بنا باشد همه کالاها را از خارج تامین کنیم تولید ملی شکل نمی گیرد ادامه داد:  سیاست های ارزی برای این است که بتوان نیاز ارزی کشور را در کنار حمایت از بخش تولید و تولیدکنندگان کشور تامین کرد.

همتی اظهار داشت: سختگیری های ارزی در دو بخش میان و بلند مدت اتخاذ می شود و  تلاش می کنیم تا با شکل گیری تولید، تولید و صادرات کشور از وارادت پیشی بگیرد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: اخبار نشان می دهد وضعیت اقتصادی کشور رشد خوبی را طی می کند و آمار سال گذشته نیز با وجود پیش بینی رشد منفی اقتصاد غیر نفتی کشور, در بخش های مختلف کشاورزی و صنعت رشد خوبی داشت.

وی خاطرنشان کرد: خود این پیش بینی ها موجی را در جامعه ایجاد می کند اما در پایان سال ۹۸، با وجود همه فشارهای اقتصادی, شاهد رشد مثبت اقتصاد غیر نفتی کشور بودیم.

همتی ادامه داد: میزان رشد اقتصادی در سال ۹۸ در بخش کشاورزی ۸.۸ درصد و صنعت و معدن ۲.۳ درصد ثبت شد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: رشد بخش خدمات تا پایان فصل سوم سال ۹۸ مثبت و قابل توجه بود و شاخص ۳.۸ درصد را نشان می داد اما در اسفند با شیوع ویروس کرونا این بخش دچار شوک شد.

وی اضافه کرد: بخش خدمات در شکل گیری تولید ناخالص داخلی نقش دارد و با شیوع ویروس کرونا در فصل چهارم سال ۹۸، شاهد رشد منفی ۰.۲ درصدی بود.

همتی با اشاره به نقش نفت در اقتصاد ایران خاطر نشان کرد: نمی توان نقش نفت را در اقتصاد نادیده گرفت که 38 درصد اثر منفی در اقتصاد برجای گذاشت و در نهایت باعث شد که رشد کل ما در این زمینه منفی 6.5 درصد شود.

رییس کل بانک مرکزی گفت: همین مساله موجب شد که در سال جاری چندان امیدی به نفت در اقتصاد نداشته باشیم و به رشد بخش کشاورزی, صنعت و معدن و حتی خدمات به خصوص شرکت های استارت آپی برای رشد اقتصادی چشم بدوزیم.

وی تاکید کرد: اکر یک مقدار منفی بافی در کشور کم شود می توان به رشد اقتصادی مثبت امیدوار بود اگرچه القایات دشمنان هم وجود دارد و آنان همه ماشین های تبلیغاتی خود را برای نشر این القایات به کار گرفته اند.

همتی به بهره گیری از ذخایر ارزی بانک مرکزی طی سال گذشته برای تعدیل بازار اشاره کرد و گفت: ذخایر ارزی ما بخشی از طریق صادرات و بخشی نیز از طریق ذخایر بانک مرکزی تامین شد.

وی اعلام کرد: امسال دو کشور که منابع ما را مسدود کرده بودند گشایش ایجاد کردند و توانستیم 5.2 میلیارد دلار برای ایران تامین کنیم.

همتی با بیان اینکه ما نمی خواهیم ذخایر ارزی را دو ماهه وارد بازار کنیم, ادامه داد: امروز از نظر تامین کالاهای اساسی, مواد اولیه و دارو مشکلی نداریم و تامین ارز مورد نیاز آنها در اولویت اول ما است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: امسال با سیاست های ارزی و اقتصادی حتما شاهد جهش صادرات در حوزه های مختلف به ویژه کشاورزی خواهیم بود.

وی به تغییر سیاست های صادراتی از فرآورده های نفتی به غیر نفتی اشاره کرد و از اهمیت سامانه نیما در مبادلات ارزی برای صادرات و واردات خبر داد.

همتی اضافه کرد: تمام تلاشمان این است که از طریق سامانه نیما ارز مورد نیاز بخش تولید کشور را تامین کنیم و در نظر بگیرید که در این سامانه نزدیک 40 میلیارد دلار مبادله داشته ایم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نمی توان اهمیت سامانه نیما را نادیده گرفت, گفت: امیدواریم عملکرد این سامانه را از نظر شفافیت ارتقا داده و در اختیار اقتصاد کشور قرار دهیم.

وی در ارتباط با مسائل بانکی مطرح شده استان تهران گفت: ابلاغ کرده ایم و مثر هستیم که هر واحد تولیدی که بدهی معوقه دارد, اگر 7.5 درصد آن را به صورت نقدی پرداخت کند و قرارداد جدید ببندد تا پنج سال بازپرداخت تسهیلات را می تواند با 6 ماه تنفس تمدید کند.

همتی این موضوع را مصوبه اقتصاد مقاومتی خواند و تاکید کرد: همه بانک ها باید این مصوبه را اجرا کنند و اکر موردی خلاف این بود و بانکی مقاومت کرد, می توان موضوع را به سامانه های شکایات های بانک مرکزی منتقل کرد تا به آن رسیدگی شود.

رییس کل بانک مرکزی گفت: بسیاری از افرادی که وام گرفته بودند نگران ربح مرکب بودند که باید اعلام کرد برای نخستین بار از امسال به بعد تمدید و استمهال وام ها باید بر مبنای مقرراتی باشد که در آن خبری از شبهه ربح مرکب نباشد.

وی وجود این ربح مرکب در تسهیلات را از دغدغه‌های مراجع و علما برشمرد و تصریح کرد: با تصحیح این موضوع می توان آثار آن را در سیستم بانکی و اقتصادی کشور مشاهده کرد.

همتی به تسهیلات پرداختی در سال 98 و سهم استان تهران از آن اشاره و اضافه کرد: سال گذشته 975 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که 54.2 درصد آن سهم استان تهران ثبت شده است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به گلایه استاندار تهران مبنی بر ثبت تسهیلات دریافتی واحدهای تولیدی دیگر استان ها در تهران گفت: آمار بانک مرکزی نشان می دهد که وام و اعتبارات دریافتی در تهران بالا و این موضوع محل اعتراض دیگر استان ها نیز هست.

وی اظهارداشت: بر اساس آخرین بخشنامه مصوب و ابلاغ شده, طی 2 سال سهم استان ها متناسب با سپرده آنها تعیین خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا