خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ارائه آمار مربوط به کرونا با واژه «موارد مشکوک» غیرتخصصی است»

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: برخی آمارها درباره کرونا در استان‌ها توسط افراد غیرمسوول و با واژگان غیرتخصصی مثل «موارد مشکوک» ارائه می‌شود که اگر این موارد توسط افرادی در بدنه دولت مطرح شده باشد، قابل پیگیری است.

به گزارش ایرنا جهانپور روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره ارائه آمار کرونا در استان‌ها با استفاده کلماتی مانند «موارد مشکوک» افزود: ارائه آمار مبتلایان قطعی اگر توسط هر دانشگاهی اعلام شود، مشکلی با آن وجود ندارد. متاسفانه مرجع مشخصی در این زمینه در برخی استان‌ها وجود ندارد و برخی افراد به ارائه آمار علاقه دارند. اگر این افراد خیلی به ارائه آمار علاقه دارند حاضریم این میز یا تریبون را در اختیار آنها بگذاریم.

وی ادامه داد: در شرایط اپیدمی در یک منطقه همه موارد می‌توانند مشکوک باشند. مواردی که بر اساس تشخیص یا شک بالینی پزشک است هم مطرح می‌شود. این عددها در بسیاری مواقع متفاوت است و حتی در برخی استان‌ها در یک روز متناقض است. اگر این موارد توسط افرادی در بدنه دولت مطرح شود، تخلف بوده و قابل پیگیری است. افراد بیرون از دولت هم در این زمینه به نشر اکاذیب پرداخته‌اند، زیرا ممکن است اطلاعی نداشته باشد که چه اقدامی انجام داده‌اند. این اعداد در بسیاری از مواقع غیر دقیق و غیرمستند است.

جهانپور گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم که از درج این اعداد جلوگیری کنند. زیرا افرادی اطلاعات غلط یا نادرست در این زمینه می‌دهند یا کم نمایی و سیاه‌نمایی می‌کنند. دستگاه‌های مربوطه این موارد را پیگیری می‌کنند. خلا قانونی در هیچ حوزه‌ای برای برخورد با متخلفان وجود ندارد و در هیچ جای دنیا در برخورد با ارائه آمار غیرتخصصی تعارف ندارند.

رویکرد ضد فساد وزارت بهداشت

جهانپور درباره اظهارات رییس قوه قضاییه در مورد رویکرد ضد فساد وزارت بهداشت گفت: رویکرد وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با فساد مشخص است و قوه قضاییه نیز همراهی خوبی در برخورد با عواملی که در امر توزیع و واردات مشکلاتی ایجاد کرده بودند، داشته است.

فاصله گذاری اجتماعی از ابتدای شناسایی کرونا آغاز شد

وی اظهار کرد: فاصله گذاری اجتماعی که برخی در مورد کلمه اجتماعی بحث دارند و به عنوان فاصله گذاری فیزیکی از آن یاد می‌کنند از روز نخست شناسایی بیماری و رهگیری آن به نوعی آغاز شد. این کار با تعطیلی مدارس و محدودیت‌ها در تعطیلی سینماها و تجمع‌های مذهبی اجرایی شد. فاصله گذاری اجتماعی به هیچ عنوان رویکرد جدیدی نیست و از ابتدای کار در مورد کرونا اتفاق افتاد.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: اجرای این اقدام نیازمند مشارکت نیروهای مختلف از جمله نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است. بنابراین چیزی به نام تاخیر در فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد و ارزیابی خطر به صورت مستمر انجام شده است. فقط با تشدید فاصله گذاری اجتماعی تا ۲۰ فروردین مواجه هستیم و تمدید آن بر اساس ارزیابی خطر خواهد بود.

افزایش مصرف آب در کشور

جهانپور درباره افزایش مصرف آب در کشور بیان کرد: افزایش مصرف آب به خودی خود در پیشگیری از کرونا تاثیری ندارد و به نگرانی‌ها و اضطراب‌های وسواس گونه بر می‌گردد که شاید منجر به استفاده مازاد بر نیاز از آب شده است. در این زمینه فقط شست‌وشوی مکرر دست با آب و صابون مطرح است که خیلی نمی‌تواند باعث افزایش مصرف آب شود. توصیه وزارت بهداشت فقط شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون برای ۲۰ ثانیه است.

وی افزود: در نتیجه مردم باید از آب برای مصارف بهداشتی به درستی استفاده کنند.

استخدام پرستاران

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره استخدام پرستاران اظهار کرد: جزییات این موضوع باید توسط معاون توسعه وزارت بهداشت مطرح شود. با دستور رییس جمهوری استخدام ۹ هزار نفر از افرادی که با بسیج ملی مقابله با کرونا همکاری داشتند مطرح شده و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر شامل پرستاران خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به همکاری پزشکان و پرستاران، بخشی ممکن است ترک کار کرده باشند که این موارد هم مطابق مقررات بررسی شده و با آنها برخورد خواهد شد. زیرا این مورد مثل ترک سنگر برای سرباز فراری است. البته این موارد بسیار محدود است و در مقایسه با خدمات وسیع پرستاران و جامعه پزشکی، عدد قابل توجهی نیست.

پذیرش بیماران غیراورژانسی فعلا انجام نمی‌شود

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره پذیرش بیماران غیراورژانسی (الکتیو) اظهار کرد: این موضوع مربوط به بخشنامه‌های معاونت درمان خواهد بود و با توجه به فاصله گذاری اجتماعی تا روزهای آینده بحث پذیرش مجدد بیماران غیراورژانسی را نخواهیم داشت. تا زمانی که ارزیابی وضعیت به سمتی باشد که این امکان وجود داشته باشد، معاونت درمان این موضوع را ابلاغ می‌کند.

تعداد تخت‌های آی سی یو کرونایی در حال افزایش است

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: تعداد تخت‌های آی سی یو که به بیماران کرونایی اختصاص یافته هر روز در حال افزایش است. البته تعداد تخت‌های آی سی یو با توجه به تجهیزات خریداری شده و اهدایی در حال افزایش است. حدود ۵۰ درصد تخت‌های مراقبت ویژه در کشور در حال حاضر به بیماران حاد کرونا اختصاص یافته است.

نامه متخصصان به رییس جمهوری

جهانپور درباره نامه‌هایی که متخصصان به رییس جمهوری می‌نویسند، بیان کرد: تشدید فاصله گذاری اجتماعی و اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی برخی محل‌های کار موجب شده که افراد وقت بیشتری داشته باشند و در روزهای اخیر هم تعداد کارشناسان اپیدمیولوژی در کشور افزایش یافته و میزان نامه نگاری‌ها بیشتر شده است.

وی ادامه داد: البته از این موارد استقبال می‌شود و از این نظرات استفاده خواهیم کرد، هرچند برخی از این نظرات ممکن است صحیح نباشد.

کیت‌های تشخیصی وزارت دفاع

جهانپور درباره کیت‌های تشخیصی رونمایی شده توسط وزارت دفاع گفت: پس از تایید نهایی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، کیت‌های تشخیصی می‌تواند به تولید انبوه برسد. ظرفیت تولید این کیت‌ها بیش از ۸۰ هزار کیت در هفته خواهد بود. با توجه به توسعه اخذ تست این تعداد می‌تواند پشتیبان خوبی برای توسعه آزمایش کرونا در کشور باشد. این کیت‌ها حساسیت کیت‌های جهانی را دارد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره محدودیت‌ها برای روز طبیعت بیان کرد: محدودیت‌ها برای سیزده به در در طرح فاصله گذاری اجتماعی در نظر گرفته شده است. از جمله محدودیت در تردد و حضور در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها است. در برخی استان‌ها ممکن است با توجه به اقتضای منطقه، محدودیت بیشتری وجود داشته باشد. وقتی تردد بین شهری و تعطیلی پارک‌ها وجود داشته باشد، این اعمال محدودیت در روز طبیعت است.

شایعه ارسال تجهیزات و ملزومات پزشکی به سایر کشورها

جهانپور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره شایعه‌های مطرح شده در زمینه ارسال تجهیزات و ملزومات پزشکی مثل ماسک به سایر کشورها اظهار کرد: به هیچ وجه امروز در موقعیت ارسال تجهیزات و ملزومات پزشکی به هیچ کشوری نیستیم. وزارت بهداشت رسما و نقدا هرچه در این زمینه تولید یا وارد شود را خریداری می‌کند. در نتیجه موارد مطرح شده در فضای مجازی در این زمینه صحت ندارد و فضاسازی علیه کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: حتی امروز امکان انتقال این موارد با توجه به محدودیت پروازها و کشتی‌ها و رفت و آمدهای زمینی وجود ندارد. مگر این‌که فردی به شیوه‌های کول‌بری جنسی را به صورت قاچاق از کشور خارج کرده باشد که این هم تخلف بوده و قابل پیگیری است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: اگر نیازهای خودمان در این زمینه برطرف شود و دنیا هم مسئولیت مشترک را بپذیرد، توافق خواهیم کرد که امکانات خود را برای دنیا به اشتراک بگذاریم. ولی در حال حاضر بیشتر از هرکشوری به اقلام حفاظتی در برابر کرونا نیاز داریم و به صورت رسمی این اقلام به هیچ کشوری ارسال نشده و حتی از هر مسیر ممکن این اقلام را وارد کشور کرده‌ایم و این کار را ادامه می‌دهیم.

بیماران غیرکرونایی برای حفظ سلامت خود به مراکز درمانی مراجعه کنند

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: مراجعه بیماران غیرکرونایی برای حفظ سلامت خود بهتر است که به مراکز درمانی کمتر مراجعه کنند. زیرا در مورد این بیماران، احتمال و خطر ابتلا بالاست. در مورد مواردی مثل درد دندان، مراکزی هست که در این زمینه ارائه خدمت می‌کنند و افراد می‌توانند با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند تا راهنماهایی لازم برای مراجعه به مراکز فوریتی را دریافت کنند.

پروتکل دفن بهداشتی مبتلایان به کرونا مشخص است

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره دفن بهداشتی فوت شدگان ناشی از ویروس کرونا گفت: پروتکل بهداشتی دفن در این زمینه مشخص است و از قبل مدون بوده و در مورد این ویروس هیچ نکته جدید خاصی نداریم. اگر هم پروتکلی باشد در مرحله شست‌وشوی فوت شدگان است. اینکه جسدی در عمق معمول قبر خاکسپاری شود و لایه‌ای آهک ریخته شود مشکلی ندارد، اما اگر بخواهند جسد را با انبوهی از آهک خاک کنند، این طور نیست. حداقل ‌های شرعی باید برای غسل انجام شود. در مراحل غسل و تدفین، افراطی‌گری هم نباید انجام شود.

فعلا نیازی به ونتیلاتور نداریم

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر نیاز به ونتیلاتور نداریم. چون کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت مراقبت‌های ویژه کشور به بیماران کرونایی تخصیص پیدا کرده، اما برای روزها و هفته‌های آتی نیازمند افزایش تعداد تخت آی سی یو و البته متعلقات آن هستیم که ونتیلاتور هم جزیی از آن است. اگر کسی از ما فهرست اقلام مورد نیاز بخواهد، در راس فهرست ونتیلاتور و تجهیزات مراقبت ویژه است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا