خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معاون وزیر کشور: حضور در انتخابات پایین‌ترین سطح مشارکت سیاسی است

محمدباقر خرمشاد، معاون سیاسی وزیر کشور دولت سیزدهم گفت: مشارکت سیاسی، از حضور در انتخابات که به عنوان پایین‌ترین سطح از مشارکت است تا فعالیت در احزاب و تشکلات سیاسی را شامل می‌شود. اما در این زمینه سوالی که همواره مطرح می‌شود این است که اگر ما در کمیسیون ماده 10 احزاب تعداد احزاب را به 500 حزب برسانیم این موضوع مطلوب است یا خیر و ما با این شرایط به توسعه سیاسی دست پیدا می‌کنیم؟

به گزارش تسنیم، خرمشاد در همایش خانه احزاب ایران که صبح امروز (پنج‌شنبه 30 دی) با موضوع منافع ملی ایران در مذاکرات وین برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: اینکه احزاب فعال در کشور به‌رغم زاویه دیدی که نسبت به مسائل مختلف دارند دور هم جمع شوند و زیر چتر منافع ملی و تاکید بر این منافع بحث می‌کنند جای امیدواری دارد.

وی افزود: بدیهی است که اختلاف نظرها میان جریان‌های سیاسی کشور در حوزه های مختلف از جمله مسائل مرتبط با سیاست خارجی وجود داشته باشد اما بدون شک فهم اینکه در جامعه چه می‌گذرد و بیان این مسائل از زبان نمایندگان احزاب و تحمل شنیدن نقطه نظرات و وارد بحث شدن و حل وفصل مسائل از برکات این‌گونه جلسات است.

معاون سیاسی وزارت کشور گفت: گاهی فکر می‌کنیم که فقط ما هستیم که دارای چند جریان سیاسی متمایز با اختلاف‌نظرهای مرسوم هستیم. در حالی که در دیگر کشورها به ویژه نظام های سیاسی برآمده از انقلاب‌ها جریان‌های سیاسی متمایزی بر پایه دو واژه عدالت و آزادی شکل گرفته‌اند و از انقلاب فرانسه گرفته تا انقلاب روسیه شاهد شکل‌گیری چنین دوگانه سیاسی بوده‌ایم.

خرمشاد ادامه داد: البته اینکه در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی واژه چپ و راست در درون اسلام‌گرایی شکل گرفت نیز باز به موجب وجود همین دوگانه عدالت و آزادی بود. چراکه در حقیقت نه اسلام‌گرایان عدالت‌خواه تفکرات مارکسیستی داشتند و نه اسلام‌گرایان آزادی‌خواه تفکرات لیبرالیستی مرسوم را دنبال می‌کردند.

وی افزود: البته ممکن است گروه‌های تندرو در هر دو جریان در برهه‌هایی به فکر حذف جریان رقیب بودند ولی امروز شاهد هستیم که سه جریان اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل کنار یکدیگر نشسته‌اند و به بحث حول محور منافع ملی می‌پردازند این مسئله مهمی است.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه بنای ما در وزارت کشور بر این است که در بحث احزاب زمینه‌های ارتقای مشارکت سیاسی در کشور را فراهم کنیم، عنوان کرد: مشارکت سیاسی از حضور در انتخابات به عنوان پایین‌ترین سطح از مشارکت تا فعالیت در احزاب و تشکلات سیاسی را شامل می‌شود. اما در این زمینه سوالی که همواره مطرح می‌شود این است که اگر ما در کمیسیون ماده 10 احزاب تعداد احزاب را به 500 حزب برسانیم این موضوع مطلوب است یا خیر و ما با این شرایط به توسعه سیاسی دست پیدا می‌کنیم؟

خرمشاد ادامه داد: اگر این طور باشد که اساسا نیازی به خانه احزاب نداریم. چرا که خانه احزاب نهایت تلاش خود را در این سال‌ها کرده تا همه احزاب را زیر پرچم سه جریان بزرگ قرار دهد. بنابراین اینکه ما در کشور حدود 240 حزب رسمی داشته باشیم به نظر می‌رسد کمکی به توسعه سیاسی در کشور نمی‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا