خرید تور تابستان ایران بوم گردی

/پرونده ای درباره ریحانه 6 / علت علاقه زیادی مردم به پرونده ریحانه

[با توجه به طرح موضوع اجرای حکم ریحانه جباری در رسانه ها، تعدادی از اخبار و اظهارنظرها درباره ی او در انصاف نیوز منتشر می شود]
به گزارش انصاف نیوز، مصطفی اقلیما، جامعه شناس و رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران، هفته ی دوم اردیبهشت ماه 93 در گفتگو با انتخاب، «همذات پنداری» را علت توجه مردم به پرونده ریحانه جباری خواند.
وی با اشاره به پرونده ی این زن متهم به قتل می گوید: خانم ریحانه جباری اظهار بی گناهی کرده اند و ادعا کرده که آن آقا قصد تجاوز داشته اند.  اما چون مردم برایشان اتفاقات مشابهی رخ داده به اخبار این پرونده توجه می کنند.
این استاد دانشگاه افزود: برخی از خانم ها در جامعه ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم مورد آزاد جنسی قرار می گیرند، مانند نگاه بدی که برخی از مردان به آنها می کنند و یا توقعی که برخی از مردان از آنها دارند. برای مثال خانمی به خاطر زیبایی و اینکه زیر بار خواسته های رئیسش نمی رود، اخراج می شود.
این جامعه شناس ادامه داد: خانواده ها روی این موضوع حساسیت دارند و برای همین همدرد ریحانه جباری می شوند.
وی با بیان اینکه مردم در طول روز، با این مشکل مواجهند و آن را درک می کنند، گفت: به خاطر اهمیتی که این مسئله نزد مردم دارد، بسیاری اکنون حامی این خانم شده اند.
اقلیما اضافه کرد: اگر می بینیم که مردم به این مسئله اهمیت می دهند، بخاطر آن است که به طریقی با این مسئله مواجه شده اند، چه در خانواده و چه درمیان دوستان.
موج بخشش؛ خوب یا بد؟!
این کارشناس مسائل اجتماعی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار «انتخاب» مبنی بر چرایی ایجاد یک موج بخشش در میان خانواده های مقتول گفت: این موج دوام نخواهد داشت، چراکه علت ها برطرف نشده است. وقتی فردی بخشیده می شود، فرد دومی با خود می گوید من هم بخشیده خواهم شد.
اقلیما موج ایجاد شده را دارای آفات بسیاری می داند و می افزاید: بخشش همیشه جواب صحیح اصل قضیه نیست، آن خانم سیلی بر گوش اعدامی زد و این مسئله  رسانه ای شد، بقیه خانواده های مقتول با مشاهده او گفتند، این خانم بخشید، پس ما هم ببخشیم.
وی اضافه کرد: بخشیدن، اقدام بسیار خوبی است، اما وقتی اثرگذار است که عوامل و مشکلاتی که باعث آدم کشی می شود، رفع شود.
این جامعه شناس تصریح کرد: پس از مدتی مجددا همان حالت سابق بوجود خواهد آمد و مردم نخواهند بخشید. این موج تمام می شود .
رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران افزود: حالا دیگر، کسی آدم می کشد و می داند اگر بکشد بالاخره خانواده مقتول رضایت می دهد و با این دلگرمی، مرتکب قتل می شود.
وی ادامه داد: انسانی که فکر می کند اعدام می شود، دست به قتل نمی زند.
این استاد دانشگاه در پایان گفت: تمامی این مسائل به زیربنای علت باز می گردد و اعدامی معلولی است از علت ها، که خانواده و جامعه او را اینگونه بار آورده اند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا