خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیام تسلیت خاتمی در پی درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی درگذشت استاد دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن را تسلیت گفت.

متن پیام رییس جمهور اسبق کشورمان بدین شرح است:

سیدمحمد خاتمی

به نام خداوند جان و خرد
درگذشت خسارتبار پژوهشگر فاضل و ایران دوست، جناب آقای دکتر محمد علی اسلامی ندوشن را به همه اصحاب فضل و ادب و فرهنگ و به دوستان و همراهان و شاگردان آن بزرگوار، به ویژه به بانوی دانشمند و بزرگوار خانم دکتر شیرین بیانی و به فرزندان آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم و شادی روان بلند او و تندرستی و شکیبایی همه بستگان محترم را از پروردگار توانا می خواهم.
یاد آن عزیز گرامی باد‌‌!
سیّد محمّد خاتمی
۱۴۰۱/۲/۶


نامه به فرزند» آخرین اثر استاد دکتر اسلامی ندوشن خطاب به فرزندان ایران:

«کشور شما از پرمعنی‌ترین کشورهای جهان است. همواره غرور ایرانی‌بودن را در خود نگاه دارید. به آن افتخار کنید. حتی اگر گاه‌گذاری ایرانی بودن برای شما دردسر و مشکل فراهم کند، اعتماد و اعتقاد خود را از او بازمگیرید. تاریخ کشورتان را با دقت بخوانید که یکی از دردناک‌ترین و عبرت‌انگیزترین تاریخ‌هاست. در اولین فرصتی که به دست آوردید، با آثار بزرگ ادبی آن به خصوص چهار شاعر: فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ آشنا شوید. کتاب‌های آنها را در نزد خود داشته باشید و از خواندنشان غافل نشوید. خلاصه‌ای از کل حکمت و تجربۀ بشریت در این چهار کتاب جمع است. یکی از موهبت‌هایی که ایرانی دارد، آن است که زبانش فارسی است و می‌تواند این شاهکارهای بی‌بدیل را در زبان اصلی بخواند».


و از دکتر اسلامی نُدوشن بخوانیم:

“فکر نمی‌کنم بتوان از مرگ به عنوان یک عامل غافلگیرکننده یاد کرد؛ مرگ، طبیعی‌ترین امر است. ممکن است به تدریج بیاید و یا ناگهانی گاهی گوارا و گاهی ناگوار. البته وقتی مرگ می‌آید دیگر شخص به آن آگاهی ندارد که غافلگیر شود یا نشود.

من نیز به مرگ فکر می‌کنم چون مرگ وابسته به زندگی است و جزو زندگی. بنابراین مهمترین واقعه به شمار می‌رود پس طبیعی است که انسان به مرگ فکر کند به نظر من مرگ تراژدی به آن معنا نیست: پایان زندگی است.”

“پتیاره پیری از کران می‌آید
لنگان لنگان عصا زنان می‌آید
آنگونه که این دشمن جان می‌آید
پس مرگ چو یار دلستان می‌آید”
(اسلامی نُدوشن)

” از زندگی‌ای که کرده‌ام راضی هستم و بیش از این از دستم نمی‌آمد، آرزوی من این بود که در دوره‌ای که می‌زیستم، سخنگوی وجدان ایران باشم و در این راه کوشیده‌ام.”

” گفتیم و شنیدیم و خبر هیچ نبود…”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا